måndag 13 augusti 2012

Sol, bad & en stadsrundtur i Chania

Gomorron. Oj vad jag har sovit gott i natt. Tror det blev nästan 9 h, och jag vaknade bara 2 ggr. Rena lyxen! Nu sitter jag här på min lilla terass och har precis ätit min frukost som bestod av havreknäcke, skivad kalkon, tomat och gurka samt ett glas med egenhändigt pressad apelsinjuice. Det enda som saknades var lite kryddor på mackan.

Gårdagens första hälft var väldans lat. Jag gick ut till poolen vid 9.30 och stannade där till 15-tiden. Jag hade ju lyckats paxa en stol med parasoll, så jag slapp sitta i solen. Mitt på dagen gick jag in i lägenheten och gjorde en tonfisksallad som jag tog med mig ut till poolen. När jag blev för varm badade jag. Enkelt liv :)

För att kommentera Emmas kommentar om vattnet. Ja, jag borstar tänderna i vattnet, men sväljer inget. Nej, jag äter INTE frukt och grönsaker sköljda i vattnet. Orsaken till att jag inte köper sallader "på byn" utan gör dem själv är att jag då kan skölja grönsakerna i köpevatten. När jag fick frukt på restaurangen i förrgår så hade jag (som alltid) med mig min vattenflaska och kunde skölja lite. Jag bryr mig inte om ifall ni klarar av vattnet, jag vill inte riskera detta. Min mage är helknepig och jag har ingen större lust att spendera min första riktiga semester magsjuk. Då släpar jag hellre vattenflaskor och gör som reseledaren säger... Nog om detta.

Vid 15-tiden gick jag in på rummet och vilade lite. Det blev bara 5 h sömn natten innan så jag var lite trött. Solen gör ju sitt till också. En dusch (dagens tredje tror jag) och sen gick jag till affären och handlade vatten, frukt och grönsaker. Japp, jag vet att jag skulle ha gjort tvärtom, d.v.s. först affären sen dusch, men det spelar ingen roll, jag var svettig efter 3 minuter ändå... Jag har i alla fall köpt min andra 6x1,5 litersförpackning med vatten... Jag dricker som en kamel.

17.05 gick bussen uppe från stora vägen, för oss som skulle till Chania på stadsrundtur. Det var 2 familjer från mitt hotell, ett par med en tvååring och så ett par där mannen är svensk, men bor i Mexico, och så var det hans unga mexikanska fru, deras 2-åring och hennes kusin som är 12. Vi hade sällskap och slöt upp med massa danskar från hotell i närheten, och svenskar och danskar som satt på bussen när den kom. Resan in tog 15 minuter, sen promenerade vi i hamnen och gränderna.

Inre hamnen längst bort och yttre hamnen närmast. Fyren är känd, men jag har glömt bort vad den heter...

Massa fina gränder med serveringar och små affärer.

Katedralen, som först var en tvålfabrik... Någon härskare, vars son var sjuk, fick en uppenbarelse från Jungfru Maria, att sonen skulle bli frisk om han byggde om tvålfabriken till en katedral. Och det blev sonen.

Det fanns många katter, supersmala.

Till mina kollegor: jag är inte alls yrkesskadad. Nej då. Hittade bilder på åtminstonde 5 utedelar i kameran... Hm.

Det svenska sällskapet på restaurangen vi åt på.

Maten var så där. Jag har lite svårt för kött, men åt de flesta bitarna och skippade riset och såsen. Innan varmrätten fick vi lite tzatsiki och jag testade 2 skedar efter jag tagit mina laktastabletter. Inte ont i magen. Så fantastiskt god tzatsiki! Måste testa mer.

Den mexikanska unga hustrun, den svensk-mexikanska 2-åringen vid namn Kerstin och hennes kusin.

Sen fick vi lite fri tid och då passade jag på att shoppa lite. En klocka är något jag verkligen saknat. Känns lite onödigt att släpa med sig mobilen till stranden bara för att man vill ha reda på vad tiden är. Klockan kostade 8 euro och armbandet 7. Jag gillar blått.

Egentligen hade jag velat ha mörkare nyans av blått, men jag hittade inget. Det fick vara så här, kommer inte att ha på mig klockan ändå, får panik av plastarmbandet.

Nu skall jag packa ihop mina saker och bege mig till stranden. På återhörande!