lördag 22 juni 2013

Regnet det bara öser ner...

Gomorron! Vaknar på midsommardagen av att regnet smattrar mot fönstret. Klockan var 5 när jag vaknade. Samma som igår morse. Jag är på Ellös och bor i min styvmors etta, så vi sover i princip i samma rum. Hon sov igår till 8, så det gäller att roa sig själv. Ett par avsnitt av Rizzoli & Isles på datorn hinns med innan hon vaknar :)

Vi åkte hit direkt från jobbet i torsdags, vi trodde garanterat att vi skulle få sitta i megaköer hela vägen upp, eller i alla fall fram till Tjörnbron. Men vi bestämde oss för att ta insidan (gamla vägen) hela vägen till Kungälv. På vägen passerade vi Säve flygplats och där fick vi stanna för ett plan :)


Det har jag aldrig varit med om tidigare. Det var inte så att det skulle lyfta åt vårat håll, utan det taxade ner till botten av startbanan där vi stod och sen var det full fart. Det var luftvirvlarna från starten som man skulle akta sig för.

Resten av resan gick smärtfritt, jag tror vi satt i kö i 5 minuter... När vi kom fram var det underbart väder. Jag stekte upp några pannkakor och vi kunde sitta ute och äta kvällsmat.


På midsommaraftons morgon var det också varmt och skönt och vi satt ute och åt frukost. Enligt SMHI skulle det vara tryckande varmt fram till 17-tiden då det skulle komma regn och åska och temperaturen skulle sjunka kraftigt. Prognosen stämde väldigt bra... Men först var det dags för dans runt stången. Ellös badplats ligger ett halvt stenkast från Maritas altan, så det var inte långt att gå.


Vi ville inte dansa så vi tog en liten promenad ut till badplatsen. Temperaturen i vattnet var 16°C men det var några dårar som badade ändå. Jag tänkte att jag skulle doppa fötterna, men stoppade vid en stortå då det var iskallt.


Badplatsen ligger bakom min rygg här.

Sen fikade vi och gick hem, det hela varade bara en timme. Klockan 3 skulle vi äta midsommarmat och vi skulle vara 6 personer. Vi var lite tveksamma till om vi skulle sitta inne eller ute, men vi bestämde oss för att sitta ute på mormors altan. Hon har en stor markis så om det skulle börja regna kunde vi bara flytta in bordet lite och alla skulle vara skyddade.


De andra åt sill, jag hade med mig räkor. Jag slängde ihop varsin fylld ägghalva också, mums. Vi åt mat, sjöng lite nubbevisor, drack lite OP och hade det trevligt.


Innan vi var riktigt klara så kom regnet, så vi flyttade in bordet lite och fällde ut markisen. Glass och jordgubbar blev det till efterrätt. SEN kom regnet med stort R. Jag och mormor satt kvar i hammocken och vi fällde ner skyddet hon har runt den och satt som i en grotta. Vi satt väl 2 meter in under markisen, men ändå blev vi genomblöta om fötterna.


Denna bilden är alltså tagen inifrån hammock-grottan ca 2 meter in under markisen... Himlen öppnade sig...

Vi kollade lite på TV medans regnet avtog lite och vi kunde gå hem.

Idag regnar det alltså och det skall tydligen göra så hela dagen. De enda planerna vi har idag är att vi skall till Flatön ikväll och lyssna på Maritas syster när hon sjunger Taube i kyrkan med sin kör. Jag har inte varit på Flatön på säkert 33 år, då jag var tillsammans med en kille som hade sitt land där. Finns Handelsman Flink's bod kvar?

Egentligen skulle jag tagit vanliga bussen hem kl 15.35 i morgon, men i torsdags bestämde jag mig för att ta den tidiga morgonbussen på måndag istället. Då kommer jag till jobbet en halvtimme försent, men slipper å andra sidan den enorma trängseln som är på bussen, framförallt från Stenungsund. Förra året var det en jobbig resa. När jag nämnde detta för Marita så sa hon att hon kunde åka lite tidigare och släppa mig hemma strax före 8. Då slipper jag ta med mig bagaget till jobbet och hinner dit till 8. Skönt att slippa bussen!

Hoppas ni har haft en skön midsommarafton och att ni inte regnade bort.

2 kommentarer:

  1. Så vackra bilder. Vi hade sol hela dagen. Pojkarna (våra vänner har 2 pågar i Alex ålder) badade från och till hela dagen. Idag kom dock regnet.
    Hoppas resten av helgen blir lugn, trevlig och avkopplande
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, sol hela dagen hade vi INTE... :) Inte lördagen och söndagen heller. Höstkallt har det varit också. Hoppas på bättre väder nästa helg. Kram

      Radera