måndag 8 juli 2013

Kalas

Gomorron. Nu är det bara 3 arbetsdagar kvar tills det är semesterdags för mig. 2 mornar med väckarklockan. Härligt!

Igår var det dags för kalas. Jag har förberett hela helgen, det är mycket mer jobb än man tror att ha 12 personer på middag. Jag började lördagen med att steka pannkakor. Detta hade inget med kalaset att göra, utan var bara ett "nödvändigt ont". Jag äter ju en pannkaka med kalkon och några skivor Västan 5 % som mellanmål varje dag. Mina pannkakor innehåller ju "ingenting" så det känns som ett bra mellanmål.

Min router har pajat, så nu surfar jag med "snöre". Det innebär att jag inte kunde kolla på Netflix på surfplattan när jag jobbade. Det fick bli några avsnitt av Rizzoli & Isles på datorn och så här såg det ut:


Jag har väldigt svårt för att bara göra en sak åt gången. Oftast lyssnar jag på TV/film mer än jag tittar, så detta är perfekt. Vad som var mindre perfekt var hur jag tänkte när jag var i affären och handlade. Jag tänkte att jag kunde göra pannkakor på TVÅ liter mjölk och 20 ägg istället för hälften. Det blev en himla massa pannkakor och jag hade att göra i flera timmar:


Över 50 st...

Sen blev det säkert 5 h på altanen i det underbara vädret som jag "beställt" till min födelsedag.


På kvällen gick jag till Maxi och handlade allt jag behövde inför kalaset. Sen kollade jag på ett avsnitt av Rizzoli & Isles till innan jag fick ett ryck. Klockan 21.30 satte jag igång och laga maten... Jag gjorde ungefär 4 liter av min grönsaksröra och så stekte jag upp 2,4 kg färs med tacokrydda. Klockan var närmare midnatt när jag var klar och allt var diskat. Färsen hade svalnat så att jag kunde ställa in den i kylen, men röran fick stå på altanen över natten.

På morgonen var det ut igen och iväg på lite mer handling. Hade missat att köpa lite saker. Jag skrubbade altanmöblerna, städade köket en extra gång, strök, duschade, tog fram alla tallrikar m.m. och hann med en liten stund här och en liten stund där på altanen. Klockan 3 kom mamma och strax därefter brorsan. Resten kom klockan 4.

Jag fick jättefina presenter! Min styvmors syster är jätteduktig på att göra stentavlor och just nu har hon en utställning på Klippans Konstcafé. Redan i våras när jag såg nedanstående tavla första gången så blev jag väldigt förtjust i den. Jag undrade om inte familjen kunde skramla ihop till den så att jag kunde få den i 50-årspresent, och det kunde de. Men döm om min förvåning när jag fick den redan igår! Fast jag FICK den inte, den hänger ju fortfarande på utställningen, jag fick en bild på den. Se vad fin den är!


Presenterna av mamma hade jag köpt själv, i de två inredningsbutikerna i Ellös, en i varje.



Sen fick jag en stor flaska gin (!!), ett presentkort på Enklare liv (spana in den affären, hur många roliga saker som helst!), ett presentkort på Plantagen och en jättefin servettlåda (från samma ställe där telådan ovan är inköpt) med servetter. Jag tror aldrig jag har fått så fina presenter någonsin. Tack alla!!

Maten var uppskattad (jag hade alltså gjort en tacogratäng med min röra i botten och så tacofärs och ost på det, och en sallad och sen varma bär och glass till efterrätt) och vädret var suveränt.

När alla gått vid 18.30 så diskade jag upp och plockade undan det sista och sen var jag helt slut i soffan. Gick och la mig redan 21.30 och har i natt sovit ostört i 8 h. Fläkten i taket har surrat hela natten och gett ett behagligt klimat. Så skönt!

Oj, dags att göra frukost. Planerna för veckan är att försöka hinna med så mycket som möjligt på jobbet dessa 3 dagar så att jag hinner ta semester. Eventuellt åker jag till min farbror och faster på Marstrand på min första semesterdag på torsdag, men det är inte helt bestämt än.

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar