lördag 26 oktober 2013

Regnig höstmorgon

Gomorron. Eller gomiddag, beroende på när man går upp. Själv sov jag "ända" till 7.30. Somnade på soffan igår vid 21.30 men blev väckt av mamma 22.45. Hon trodde att klockan var 21 ungefär... Då blev jag klarvaken. Satt och kollade på en BBC HD på Glastonbury-festivalen från 2011, och jag som aldrig lyssnar på musik. Sen var det David Letterman på någon annan kanal och jag kom inte i säng förrän närmare 1. Där kollade jag på ett halvt avsnitt av Murdoch Mysteries på surfplattan, så hon var nog närmare 2 när jag somnade...

Nu på morgonen har jag inte gjort något avancerat, men snart måste jag ut. Det regnar ute och är grått och trist, men å vad jag föredrar sådant här väder framför snö och kyla! Så regna på! Jag var hos optikern igår och kollade alla mina fem (!) par glasögon samt gjorde syntestet för körkorstillståndet. När det gäller glasögonen så var det endast terminalglasögonen på jobbet som behövde bytas ut. När vi var klara med synundersökningen var klockan 5 i 6 och de skulle strax stänga. Så jag skall dit idag igen och välja bågar. Jag var hos Hendéns i Johanneberg, men skall ringa dem nu när de öppnar kl 10 och fråga om jag inte lika gärna kan välja bågarna på Frölunda Torg, det är mycket närmare.

Det enda andra jag "måste" göra idag är att ta hand om mina 4 stora krukor ute med blom-lik. De 3 på altanen skall packas ihop för vintern, men den på framsidan vill jag plantera något i. Vet inte vad bara. Får se vad jag hittar när jag åker till Plantagen.

I morgon skall jag jobba en stund, så då känns det skönt att inte ha några andra planer. För planer har jag haft varenda kväll denna veckan. Det är så olikt mig! I måndags lämnade jag in moppen på verkstan, igen. Tomgången krånglade igen, men nu skulle de bara ha den 1 dygn lovade de. Gick därifrån via körskolan jag har valt och hämtade lite papper. Det var en skön promenad!


Snabb är jag inte, men jag vill/vågar inte gå fortare för då pajar höften med en gång. När jag kom hem så röjde jag det mesta inför städerskans besök 2 dagar senare. På tisdagen skulle jag nämligen få besök av en Facebook-/Bloggvän som jag aldrig träffat. Carina som jobbar med Mary Kay-smink skulle sminka mig, en "oskuld" som aldrig sminkar sig.

Här är Carina:


Det var väldigt roligt att träffas för första gången! En väldigt trevlig tjej :) Här är en före-bild på mig. Mitt hår ser ut som fan och jag hade velat hinna duscha innan, men det hann jag inte (jag hade varit borta och hämtat moppen på verkstan igen, med nybytt förgasare, nu går den jättebra).


Om ni undrar varför jag har tejp på näsan så är det för att mina terminalglasögon på jobbet skaver hål annars. Ser verkligen fram emot nya bågar där! Sätter på mig tejpen på måndag morgon och har jag tur sitter den kvar tills jag tar bort den på fredag eftermiddag (trots duschar).

Så här såg jag ut efteråt:


Jag tycker att jag ser ut som ett UFO, men det är väl för att jag inte är van. Bildkvaliteten är ju inte den bästa heller...

När Carina gått röjde jag resten. Och stekte pannkakor på 1 liter mjölk (= många pannkakor)...

I onsdags var det gymmet med kollegan direkt efter jobbet. Sen SKULLE jag åka hem, men jag lämnade bara gymsakerna och stack och handlade. Där "råkade" jag hitta en jacka som fick följa med mig hem.


Bilden är ju gräslig som vanligt, men jackan är underbart skön. Tunnare än min vanliga dubbla höstjacka (två lager som var jättetjock och fick mig att känna mig som en Michelingubbe) och med microfleece foder inuti så den är mjuk som en teddybjörn. Kapuschongen är också skön och fodrad med microfleece. 599 kr på Maxi i alla fall, och jag är mycket nöjd.

I torsdags var det ingen kör, men en av tjejerna (hon som jag åker med varje vecka, vi bor i samma område) kom hit och vi jobbade lite med hemsidan. Den är väldigt skral på både bilder och text, men vi skall se till att vi får in mer info.

Och sen igår var det alltså direkt iväg till optikern. Puh. Jag som är så van vid att bara gå direkt hem och sen stanna hemma och "eremita" mig... Jag har trots detta hunnit med att pärla lite. Igår snackade jag med mamma en lång stund och pärlade samtidigt, det gick bra, men sen när vi la på och jag kollade på TV samtidigt slog det lite slint i skallen:


Gör om - gör rätt. I vanliga fall kollar jag alltid på TV när jag pärlar, så detta hör till ovanligheterna. La upp bilden på Facebook och fick frågan om jag satt och drack vin. Nej, sa jag, bara Pepsi Max. Då var svaret att det nog var för LITE vin med i bilden :)

Det var min vecka i bilder det. Inte alls särskilt intressant alltså :) Nu skall jag klä på mig och åka till optikern.

Fick förresten mig ett mycket gott skratt i veckan... Försökte ansöka om körkortstillstånd via webben, men fick bara upp texten att det inte gick när jag slog in mitt personnnummer. Till slut tröttnade jag och ringde och då sa de att jag var så gammal att jag "fallit ur" deras register... Hon fick lägga in mig manuellt. Haha, så gamla kärringar kan inte ta körkort? Nu är det fixat i alla fall, och måndag näst-nästa vecka skall jag och lillasyster gå på handledarkursen, sen kan vi börja köra. Idag skall jag skicka in pappret från optikern så tillståndet kan fixas. Fy fabian vad jag är livrädd för att börja köra! Men men, jag har bestämt mig för att försöka i alla fall! Wish me luck!

Ha en skön lördag i regnet!

2 kommentarer:

  1. vad tar du bilderna med ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa bilderna var kassa bara för att jag tog dem för nära och i kökets knepiga lysrörsljus. Eller i spegeln. Men det är samma kamera som alla mina bilder, d.v.s. mobilkameran.

      Radera