tisdag 4 mars 2014

Behöver idéhjälp!

Gomorron. Igår när jag skulle gå tillbaka till jobbet från lunchen fick jag skrämselhicka. Jag hittade inte Maggie. Hon var helt borta. Tills jag lyfte blicken...


Hon kom inte ner själv, ville men vågade inte. Det är väl ungefär 1,5 m ner till lådan. Jag stod nedanför och skakade på påsen med hennes godis, hon satt däruppe och pep. Jag fick flytta ut lådan lite, få in en stol, klättra upp på lådan och gå utefter den innan jag kom fram till henne. Hon "bet" sig fast med klorna och det var ett litet helvete att få ner henne. Nu har jag flyttat lådan:


Detta är dock ingen bra lösning då altandörren till sovrummet nu blockeras till hälften. Här är en bättre bild på hur lådan stod innan:


Jag behöver nu lite hjälp med idéer på hur ovanstående kan undvikas i framtiden. Det jag har varit orolig för är att hon skall stå på lådan och vandra ut på staktet. Nu gick hon alltså upp på det sluttande planket istället. Lika illa det, för ramlar hon ner till grannen får jag inte tag i henne, och glider hon ner på marken får jag inte tag på henne. Hur kan jag förhindra något sådant här i framtiden? Jag tänkte först att jag skall fästa ett nät på långsidan av lådan och så snett upp mot planket, men jag är rädd för att småfåglar skulle fastna i detta. Några kollegor föreslog plexiglas som fästs på planket i 45° vinkel och hindrar att hon kommer upp. Men det är dyrt och dessutom löser det inte staketproblemet. HJÄLP! Är du händig/uppfinningsrik eller har du en man/fru som är det? Behöver förslag! Jag älskar ju min altan och vill kunna ha dörren öppen utan att behöva vara orolig för att Maggie skall rymma...

PS. Gårdagen var till 95 % smärtfri. Helt otrolig känsla. Så glad för det! Sjukgymnastik bokad, börjar nästa torsdag.

1 kommentar:

  1. Ett tips är att fästa upp vanligt kompostgaller som skydd. Jag har satt upp det runt vårt balgongräcke med hjälp av vanliga bultband, och det har fungerat utmärkt som skydd för att katten inte ska ta sig över kanten varken av egen vilja eller av misstag. Det är också hur enkelt som helst att plocka ner igen om det inte behövs mer.
    Med vänlig hälsning Rosan

    SvaraRadera