onsdag 9 april 2014

Hurra och faaan

Gomorron. Ja här är det upp och ner, verkligen... Jag har funderat ett bra tag på vart jag skall åka på semester i sommar. För tredje året i rad blir det alltså solsemester. Förr-förra året var jag på Kreta och Okeanis Golden Resort. Jag trivdes jättebra, det var ett toppenställe som passade mig precis. Litet, lugnt och härlig personal.

Förra året tänkte jag vidga mina vyer. Fortfarande Kreta och Chaniakusten, och med samma resebyrå, Solresor. Det var inget bra ställe jag kom till. Hotellet var ju fint med pool och så, men det mest avancerade man kunde äta där var en toast. ALLT annat låg minst 20 minuters promenad bort. Restauranger, mataffär, där man kunde köpa vatten (man skall inte dricka det i kranen), bussar till stan osv. Och stranden, som visserligen låg precis utanför dörren, kunde man inte bada på. Vågorna var enorma och det var ingen sandstrand utan en stenstrand, så man skadade sig i vågorna på stenarna...

Dagen efter ankomst var det möte på ett annat hotell och jag framförde mina synpunkter till resebyråns representant. Detta var på lördagen och på måndagen fick jag byta till samma hotell jag varit på året innan. Snacka om att komma hem! Personalen kände igen mig, och folket på min "stamrestaurang" frågade om jag inte var där förra året.

Så när resa för i år skulle bokas var jag länge i valet och kvalet. Skulle jag försöka vidga mina vyer igen, eller åka tillbaka till stället jag verkligen trivts på? Efter mycket funderingar vann alternativ 2. Och igår fick jag muntligt på att jag kan vara ledig 6 dagar i början av september. Så nu är resan bokad!! Hurra!! Mina resterande 3 veckors ledigt är jag mycket mer flexibel med, där kan jag anpassa mig efter de andra.

Och så nu till Faaan-delen. Mina axelsmärtor är tillbaka. Full kraft. Det var inte länge cortisonsprutan höll. Det har verkligen varit underbart att vara mer eller mindre smärtfri. Jag har visserligen inte kunnat sluta med att ha halsduk virad runt halsen på jobbet, då kände jag av det med en gång. Men med försiktighet och halsduk har jag kunnat hålla det i schack. Fram tills i förrgår. Jag fick igår tipset av en vän på Facebook att köpa Voltacare värmeplåster, så det gjorde jag. Men det var jättestort (man får inte dela det) och mycket osmidigt. Att sätta ett stort, hårt plåster på sidan av halsen/ner mot axeln och tro att det skall sitta kvar 10 h är inte lätt. Jag fick hjälp av en kollega att tejpa fast det med kirurgtejp, men det var stelt. Så stelt att jag fick svårt att röra huvudet, och det är ju det jag vill motverka. Men det värmde gott och jag slapp halsduken. Det var 4 plåster i paketet (99 kr!!) så jag har några kvar att testa med.

Här ser man bara lite mer än halva plåstret... stort och stelt är det. Behövdes massa tejp!

Jag fick ju reda på av doktorn att när sprutan slutat verka så blir det operation av nyckelbenet (de hugger av änden på nyckelbenet för problemet sitter i att jag har artros i den leden), men jag har inte tid med det nu (för jobbets skull). Men det vete fan, skall det vara så här ända till hösten så kommer jag inte att stå ut... Måste kolla hur länge jag blir sjukskriven vid en sån operation. Samtidigt är jag rädd för att mina problem inte kommer att avhjälpas av en operation. Jag har ju 2 problem. Dels själva axeln då, som faktiskt inte gör särskilt ont just nu, och så muskeln som går från örat ner på axeln/ryggen som det drar något förbannat i. Det är den jag har ont i nu. Sjukgymnasten och läkaren tror att det problemet försvinner om axeln opereras, men jag är mer försiktig... Vi får se helt enkelt. Igår kväll fick jag i alla fall ta fram min värmekrage, vi som "gjort slut"... :(

Dags för frukost! Ha en bra dag!