tisdag 26 augusti 2014

Snart i solen

Gomorron. Tisdag morgon. Om 3 dagar sitter jag i en bil på väg till Landvetter flygplats. Säkert skitnervös, eftersom jag inte alls är förtjust i att flyga. Men jag måste säga att jag har blivit bättre på det de senaste åren. Jag har inte ångest och panik flera veckor innan avresa, utan bara precis innan vi skall starta. Och så själva starten då. Fy vad jag inte gillar den. Men jag brukar säga till i incheckningen att jag är rädd och så också när vi skall borda. Personalen brukar vara helt super, och vissa gånger har till och med piloten kommit och pratat med mig. Jag uppskattar verkligen att de är måna om att man skall må bra.

Jag ser i alla fall fram emot att komma ner till Kreta väldigt mycket. Det är som att komma hem. På något sätt en enorm trygghet att veta redan nu hur det ser ut, vad allting finns och hur det funkar. Jag kommer inte att behöva leta efter den stora mataffären eller bankomaten eller busshållplatsen till stora staden Chania. Jag vet redan. Japp. Jag är en trygghetsknarkare :)

Vädret verkar vara bra, högsta temperaturen mellan 25-32°C och nattemperatur 18-23°C. Jag gillar när det inte är för varmt. Det skall tydligen regna lite nästa onsdag också, det har det aldrig gjort när jag varit där tidigare. Det är hit jag skall:

Första året (2012) bodde jag i en lägenhet som ligger ganska rakt ner i högra hörnet av bilden. Alltså längst bort från baren (och WiFi-routern) som ligger på andra sidan poolen. Jag hade bara internet om jag satt på min lilla altan. Förra året så flyttade jag ju till detta hotell efter 3 dagar, och fick en större svit. Den var på våningen under den man kan se längst ner i bild. Bra internet. Det finns ett annat rum som är till för ensamresande, och det är i det mellersta huset till höger i bild. Jag mailade dem tidigare och bad att få det, vi får se hur det blir. I vilket fall som helst, får jag det första rummet, så vet jag ju var jag har internet :)

I helgen som var så var jag på Ellös igen. Det var 2 veckor sedan jag åkte hem från min semester där, och jag saknade både mormor och min katt. Maggie var lika skygg som vanligt. Men hon tar sig friheter när det gäller var hon lägger sig. Och hon struntar helt i om mormor blir nervös när hon vandrar omkring bland hennes prydnadssaker. Då är det bättre att flytta sakerna än att tro att man kan uppfostra katten :)

Hon trivs verkligen hos mormor. Nu är det ju mindre än 2 veckor tills hon kommer hem (hon kommer hem söndagen den 7 september). Det är vecka 36, jag tror att det var vecka 21 som hon kom dit...

Det var "Öppet varv" i Ellös (och Henån) i helgen. Det innebär att en massa fina båtar fanns att skåda på HallbergRassy-varvet, som ligger precis mitt emot där vi bor. När jag kom upp på fredagskvällen så såg det ut så här, bilden tagen från styvmors altan.

Vid halv 10 på lördagen gick det ett lämmeltåg med folk förbi oss. Jag var uppe vid affären senare och det fanns inte en gräsmatta, trottoar eller gångbana som inte var full av bilar. Och givetvis var varenda parkeringsplats full också. Jag gick dit och kollade på lite båtar, men det var kö för att se dem inuti så det hoppade jag över.

Annars gjorde vi inte mycket. Mormor virkade och löste korsord och jag kollade på DVD och löste korsord. På lördagseftermiddagen hade vi besök av ett äldre par som syrran, pappa, Marita och jag träffade när vi seglade eskader till London 1992. De har träffat mormor tidigare, så hon bjöd dem på middag. Tyvärr var Marita nere i stan på kräftskiva, så hon missade dem. Mycket trevligt var det i alla fall.

Hänger ni med till Kreta? Brukar ju försöka skriva lite varje dag när jag är ute och reser, men bara om någon läser :)

Ha en bra dag!

1. Klart jag hänger med på semestern. Jag har aldrig varit utomlands, och inte lär jag åka iäg heller, så det är roligt att se det så här. :-)
    Kram

1. Kul att du följer med! Skall anstränga mig och skriva oftare än nu :)

Kram

2. hur är det att åka ensam har aldrig gjort det o funderar men vet inte om jag skulle trivas o inte ha någon o dela det med :)

1. Jag har funderat på det där en hel del. Jag har inga som helst problem med att åka själv (om man nu bortser från att det hade varit trevligt att ha någon att prata med när jag är som räddast på flyget). Jag är så van vid att leva själv att jag tror att jag skulle få svårt att behöva anpassa mig till någon annans önskemål. Skulle jag åka med någon annan så skulle det behöva vara en person som jag verkligen känner, en där jag vet att jag kan säga vad jag tycker utan att behöva vara rädd för att den andra personen blir ledsen/besviken. Men det är ju lite tråkigt att inte ha någon att säga "kommer du ihåg när" till och så är det lite opraktiskt att inte ha någon som kan smörja in ryggen :)