torsdag 25 december 2014

Första och andra dagen

Gokväll och GOD JUL!! Sitter på balkongen och skall nu försöka skriva ett inlägg. Internettet är lite skakigt, så vi får se hur det går. Jag börjar från början.

Min goda vän Hanna kom och hämtade mig 5.30 igår morse. Resan till Landvetter gick väldigt smidigt och vi var framme kvart i 6. Efter incheckning så gick jag till mitt "vanliga café" och åt min "vanliga macka". En grillad Levain med kyckling och massa chili.

Oj. Det tog 10 minuter att ladda upp detta kortet. Hade tänkt mig en hel del bilder... får se hur länge jag orkar ikväll.

Som vanligt var jag skraj innan vi startade, och som vanligt gick det bra. Jag hade inte betalat extra för att få en bestämd plats, men jag blev väldigt nöjd med min gång-plats. Det äldre paret bredvid mig var mycket trevliga och servicen/maten på planet var jättebra.

Jag trodde att flygplatsen låg vid Santa Cruz, men vi landade på Tenerife Sud, som ligger nere på Playa de las Americas, på sydkusten. Det innebar att vi som skulle till Puerto de la Cruz hade en 1,5 h busstur framför oss. Jag tjötade med en herre som just skulle gå i pension och ett par som var ca 5 år äldre än vad jag är. Alla 3 hade varit i stan tidigare, så jag fick lite tips.

Jag hade betalat lite extra för att få bo på åttonde våningen, den enda renoverade våningen. Jag fick ett rum med utsikt mot havet. Här är min utsikt.

Dock är det inget lugnande ljud man hör från havet. Det är ett konstant högt dån. Detta i kombination med livet på gatan nedanför gör att det aldrig är tyst i rummet.

Jag hade sovit kasst på natten innan flygningen och var nu helt slut. Tog en liten "nap" innan jag gick ut på byn. Middag åt jag på en mysig restaurang vid havet. Inte dålig utsikt.

Min vän Anna med man Harri skall till just detta hotell, till just åttonde våningen, i januari. Jag har lovat att "recensera" hotellet och ge tips, så ursäkta om det kommer massa onödig information:

* Sängarna och kuddarna är stenhårda, ta med egna kuddar.
* Det finns ingenstans att hänga blöta kläder. Ta med en lina och lite klädnypor. Jag har köpt det idag.
* Jag köpte internet för 24 euro. Tänkte att det skulle funka bra med datorn och telefonen. Nope. Endast en enhet kan ansluta. Skall man byta måste man logga ur, gå ner i receptionen så att de får pilla i sin dator, och sedan logga in på den andra enheten. Krångligt. Jag har valt att ha internet i datorn. Superslött idag, bara en "plupp" av 5.
* Frukostbuffé ingår som ni vet. Den är super! Massor att välja mellan. Här är bilder:

* Poolen är inte så rolig... enligt mannen jag pratade med på bussen, som bott på detta hotellet flera gånger, är det sol väldigt kort tid där varje dag. Detta på grund av de höga husen runtomkring. Själva poolområdet är osedvanligt tråkigt. Jag har inte badat än, kände på vattnet och det skulle vara 22°C, men det tror jag inte det var.

Nog med recensioner för idag :)

På förmiddagen gick jag ut och gick i 3 timmar. Lunch intogs i Gamla stan. Vad jag gillar är att flera restauranger här låter en beställa halva portioner av "starters". En starter är lagom till lunch tycker jag. Idag blev det en bruschetta med tonfisk och massa vitlök.

Som sagt, jag har inte badat än. Men jag har doppat fötterna i havet!

Amen hallå! Här har jag suttit och väntat ca 10 minuter för varje bild att ladda upp. Inte så konstigt att det tog tid. Jag laddar inte bilderna från mappen där jag sparat ner dem i storlek ca 100 kb, utan från originalmappen där varje bild är ca 1,5 mb.... GAAAH! Nu skall det gå fortare.

Helt slut efter den långa promenaden så gick jag tillbaka till hotellet. Det ser förresten ut så här:

Räkna 8 våningar upp (det är 9 som syns här) så är ni på min våning. Den närmsta delen har 3 rum på varje våning, sen verkar det vara ett glapp och så kommer fler. Jag bor i det vänstra av de första 3 rummen. Jag är hysteriskt rädd för höjder så att sitta så här ute på altanen får det att hisna i magen. Att stå vid räcket och titta ut är skitläskigt.

Jag sov lite middag och sen hade jag tänkt att bada. Men det var kallt vid poolen som sagt, och när jag gick bort till det 30.000 m² havspoolområdet så var det stängt. Kanske för att det är julafton. Jag hade baddräkten på under kläderna och gick tillbaka mot hotellet. Det var nu ca 4 h sedan jag åt lunch och jag fick ett kraftigt blodsockerfall. Jag började svettas och skaka och gick in på en liten supermarket och köpte en 3-pack tonfisk i vatten. På rummet hade jag ett paket knäckebröd som jag tagit med hemifrån. Först åt jag tonfisken med fingrarna (måste sno en gaffel vid frukostbuffén i morgon) och sen en halv knäckemacka utan något på. Beggers can't be choosers. Det hade varit smidigt med ett litet kylskåp på rummet...

Vid 18 gick jag bort mot Gamla stan igen på jakt efter ett ställe att äta middag. Jag gick och gick och gick och gick tills jag hittade ett ställe där jag ville äta. Jag åt räkor i vitlök. Gott, men lite för fett för mig. Vågade inte äta upp all vitlök som låg i oljan, tänkte att jag skulle bli dålig av den.

När jag var ute tidigare idag så hittade jag en irisk pub där ägaren stod utanför och bjöd in folk till ikväll. De skulle öppna igen kl 20 så jag vandrade omkring i en halvtimme innan jag gick dit. Men när jag gick in och pratade med ägaren igen visade det sig att musiken inte skulle börja förrän 21.30. Så länge orkade jag inte sitta där, så jag gick hem till hotellet.

Julstjärnor i rabatten är ingen ovanlig syn här.

Nu sitter jag här på balkongen och kollar (just nu lyssnar jag) på Rizzoli & Isles och skriver detta. Hade säkert sparat en timme på detta inlägg om jag laddat bilderna från rätt mapp...

I morgon skall jag gå till havsbassängerna igen, för jag vill BADA. Men det är inte så att det är varmt här. Runt 18°C var det väl på dagen och nu sitter jag här invirad i mitt täcke och har en hoodie på mig. Jag hade ju liksom tänkt mig värme... Hoppas verkligen det blir bättre.

God Jul igen alla, hoppas ni har haft en skön dag.