måndag 2 november 2015

Besök, slö-lördag och långpromenad

Gomorron. Å så var det plötsligt november! Vart tog oktober vägen? Fattar ingenting. I fredags slutade vi klockan 13 och då passade det bra att mamma och Pixie kom på besök. Innan besöket hade jag massa ärenden som skulle uträttas, så hon tog en buss som skulle stanna här 14.45. Direkt efter jobbet moppade jag hem och lämnade massa jag hade med mig hem från jobbet. Sen åkte jag till Maxi och handlade. Jag hade tänkt att åka vidare direkt, men det blev så att jag handlade lite som skulle in i frysen. Det var bara att åka hem först.

Sen iväg igen, till Jula och bytte 3 timers som pajat. Sen skulle jag till ICA Fiskebäck där de hade billiga räkor. Jag var lite sen och när jag kom fram fick jag ringa mamma och säga att jag nog inte skulle hinna hem till hennes buss "landade". I alla fall inte exakt. Jag körde väldigt snabbt (haha, den går inte mer än 30) och var bara ett par minuter sen.

Räkor intogs, det var mycket gott. Till detta hade vi Cosmopolitansallad och kvarg. Mumma.


Nej, Pixie gillar inte räkor.

Min kaffebryggare verkar ha gått hädan, det var precis så att mamma fick sig en kopp. Nu har jag beställt en ny från Netonnet, det fick bli den allra billigaste de hade. Jag dricker ju inget kaffe, det är bara när mamma eller något annat besök vill ha som den kommer fram.

Sen pillade vi lite med mammas mobil, jag lärde henne hur appen Smart AudiobookPlayer funkar, en superbra app att lyssna på talböcker med, om man har böckerna i mp3-format.


En mycket dålig motljusbild på mig och Pixie.

När de åkt hem satt jag länge i telefon med Maria, som kommer hit på fredag. Då kunde också Maggie titta fram, hon hade spenderat hela besöket bakom min datorskärm.


I lördags gjorde jag inte många knop. Jag blev väckt av Maggie 6.02 och öppnade altandörren för henne. Sen kröp jag ner i sängen igen och satte på gamla datorn. Klämde ganska många avsnitt av Blue Bloods innan jag gick upp. Jag klädde på mig och hade alla intentioner att vinterbona altanen, men hoppsan, det regnade visst. Bara att krypa ner i soffan. SÅ jobbigt! Haha... Det blev en väldans massa TV-tittande i lördags, men det är gott med sådana dagar också.

När jag kollade på TV passade jag på att rensa alla räkor som mamma och jag inte åt upp i fredags. Priset var så bra att jag köpte 1,6 kg, så vi var inte ens i närheten... Jag skalade allt och det blev 300 g! Nu har jag när jag skall göra min räkwok (jag steker räkor, champinjoner, sjögräsnudlar eller shiritakinudlar och sambal oelek).


Jag hade helt glömt bort Maggies laserpekare, den hade vi väldigt kul med i lördags när jag hittade den.


I söndags blev jag väckt 5.32 och gick då upp direkt. Måste ju ut på långpromenad!! Det var bäcksvart när jag gick hemifrån, nedanstående bild är tagen 6.08.


Ett par hundra meter längre fram gick jag in i bortersta delen av mitt område. Där sneddade jag en bra bit genom en skog (på stigar) och det var inte så lätt att se. Jag hade mobilens ficklampa på, men hade helt glömt bort att ta med de små lysena jag köpt att ha på mig när jag går när det är mörkt. Ett av dem är så starka att jag kan använda det som ficklampa. Lyckades i alla fall treva mig igenom och det blev en riktigt lång promenad.



Tyvärr fick jag lite väl mycket ont i höften av den långa promenaden, så jag går lite skevt idag.

Mera korsord, mera TV, men också vinterboning av altanen. Det är ett pussel att få ner allt i mina två dynboxar (fyra plaststolar, en baden-baden med fotstöd, en fotpall, den lilla gruppen jag har på framsidan bestående av ett bord och två stolar, grillen, torkställningen, en annan klädställning, den stora parasollfoten med hjul, massa ytterkrukor som redan stod i lådan, min extra bensindunk och så massa annan skit). Jag lyckades i alla fall till slut. Det jag har kvar, som jag fick hoppa över pga att regnet kom, är att slå in själva hammocksitsen i presenning.

En annan sak jag gjorde var att klippa ner klängväxten som slingrat sig upp från under altanen. Den har varit jättefin hela hösten, men nu var det bara vissnade löv kvar. Trodde jag. Jäklar vad den slingrat sig!


Flera varv var det och det satt stenhårt. Hundratals såna här tog jag bort, det tog sin lilla tid.

Nu är det ny vecka, och på fredag får jag besök från Kalix. Det skall bli så kul. Jag har tagit ledigt från lunch och åker till stan för att möta Maria som landar någon gång runt 13. Ingen idé för mig att betala dyrt och åka till Landvetter, jag möter upp vid flygbussen.

Ha en bra måndag! Nu blir det gröt igen (och jag har kommit över flera färska hallon... mums!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar