onsdag 6 januari 2016

Hemresan

Gokväll. Klockan är 19 (vi är nu i samma tidszon) och jag sitter här och räknar ner tills det är tillåtet att gå och lägga sig. Hjälp vad jag är trött.

Jag checkade ut från hotellet igår klockan 13. Då hade jag 2,5 h kvar tills shuttlebusen skulle gå till flygplatsen. Jag hade visserligen möjlighet att få duscha på massagestället, men jag orkade inte packa ner massa blöta badkläder och handdukar, så jag hoppade det sista badet. Istället gick jag tillbaka till Ao Nang Seafood. Dels för den fina utsiktens skull:

Och dels för den vansinnigt goda "spicy shrimp sallad".

Den innehåller räkor, gul lök, röd lök, morötter, salladslök och så lite blad. Jag bad om INGEN gul lök. Men det gick inte så bra:

Lite pilligt att få bort allt, men nu när jag skulle ut och flyga kändes det extra viktigt att inte vara kass i magen :)

Jag avslutade med detta underbara fruktfat. Och ja, jag fick i mig allt. Kanske för att jag satt där i nästan 2 h...

Sen gick jag tillbaka till receptionen och satt där den sista halvtimmen. Thailändare har ju lite svårt för tider, ibland är de för tidiga men oftast är de för sena. Denna chaufför kom däremot faktiskt i rätt tid.

Även denna gången var det en liten turné innan vi satte kurs mot flygplatsen. Andra skulle hämtas upp. Men här säger jag hej då till Thailand. Eller nej, det gör jag ju egentligen inte eftersom jag skulle spendera några timmar på Bangkoks flygplats... men det räknas inte.

Jag var framme på Krabi flygplats en hel timme innan jag fick lov att checka in, så det var bara att vänta. När jag väl kom fram till incheckningsdisken frågade jag efter den plastpåsen som jag glömde på planet mellan Bangkok och Krabi på julafton. Personalen på hotellet hjälpte mig ju att ringa flygplatsen och jag fick reda på att jag kunde hämta den i incheckningen. Där hade de däremot ingen aning om detta, men de ringde ett samtal och jag fick gå till deras kontor och hämta den. I plastpåsen låg mitt uppblåsbara fotstöd som är jättebra att ha under långflygningen, och dessutom min vita halsduk. Jag var glad att få tillbaka båda.

Flygningen till Bangkok gick bra. Där hade jag lite extra tid, så jag passade på att köpa 2 kokböcker:

Det skall bli kul att laga mat från dem, och från häftet jag fick med mig från matlagningskursen. Jag köpte också en flaska vin till syrran som skulle hämta mig på Landvetter. De flyttar in i nytt hus i dagarna och får då en vinkällare :)

Sen blev det dags för den långa flygningen. Den jag bävar för. Inte för att jag är så orolig som jag brukade vara, utan för att det är så förbannat lång tid. 11,5 h åt detta hållet. Vi lyfte strax innan midnatt och klockan var närmare 2 innan vi fått snacks, dricka och middag. Sen tog jag mina Propavan och försökte sova. Tyvärr hade jag en norsk familj bakom mig som inte tog någon som helst hänsyn till att jag ville sova. Mamman, som satt precis bakom mig, sprang upp och ner massor. Varje gång hon skulle resa sig eller sätta sig ner så "drog" hon i mitt säte. Till slut blev jag förbannad och vände mig om och sa "är du medveten om att jag vaknar varenda gång du gör så?". Oj sa hon. Tror ni hon slutade? Nope.

Planet skulle landa 05.40 svensk tid och 2 h innan det så började de väcka oss med såna där varma våtservetter och sedan frukost. Både middagen kvällen innan och frukosten var fruktansvärt dåligt kryddade. Smakade ingenting. Jag hade beställt laktosfri kost för jag tänkte att jag då skulle slippa gräddiga såser. Men det var sista gången. Laktosfritt var i själva verket veganmat med lite (understruket lite) extra proteiner på sidan. Äckligt var det. Och inte ens salt och peppar fick man med. Sista gången jag beställer specialkost.

I Frankfurt var det ont om tid. Gaten lång LÅÅÅNGT bort och jag hann fram precis när vi började borda. Sista etappen gick också bra, men jag var såååå trött. Syrran mötte när jag kom fram och det var en härlig syn. Bästa syrran som nu har flyttat söder om Göteborg (flyttlasset går inte förrän i helgen men de sover där ändå) och som hade kört 45 minuter för att hämta mig. Sen lika långt hem igen. Älskar dig syrran!!

ÅÅÅÅ vilken känsla att komma hem. Direkt började jag tvätta och hamnade väldigt fort i soffan. Där kämpade jag länge för att inte somna, det blev 2 små tupplurar innan jag gav upp och gick och handlade för att vakna. Och för att jag hade ett sånt otroligt sug efter en sallad.

Det var KALLT när jag gick till affären.

Kanske inte så kallt för er som har -25°C, men ha i åtanke att det var bara drygt 1 dygn sedan jag hade +35°C... Det bet ordentligt i näsan.

Nu är all tvätt tvättad och det mesta torkat. Jag har inte packat än, men jag åker till Ellös i morgon förmiddag/mitt på dagen (beroende på när jag vaknar, ställer inte klockan). Jag pratade med mormor idag och enligt henne har Maggie det väldigt bra. Min styvmor Marita, som skall köra ner henne, är just nu i Göteborg och hjälper syrran flytta, så Maggie får stanna en vecka till. Hon lär inte sörja det, hon älskar att vara hos mormor. Det skall i alla fall bli härligt att se dem båda i morgon igen.

Kul att ni ville vara med mig på resan. Nu får vi se vart nästa resa blir. Jag slängde ur mig frågan häromdagen på Facebook att jag ville åka till London på Kristi Flyg, och undrade om någon skulle med. Men jag fick inget svar. Får väl åka själv...

Ha en bra kväll!

PS. Jag har nu etiketterat alla mina resor. Det blev Kreta 2012, Kreta 2013, San Francisco 2013-2014, Kreta 2014, Teneriffa 2014 och Thailand 2015-2016. Lättare för mig att gå tillbaka och se vad jag "tipsade" om vid tidigare resor. Eller om någon annan är intresserad... Se en bit ner på högersidan för etiketterna. Tyvärr kan jag inte få etiketterna i kronologisk ordning. Inte heller att, när man klickar på en etikett, inläggen kommer i kronologisk ordning. Det som skrevs senast kommer först och inte tvärtom.