måndag 14 mars 2016

Det var den helgen det

Gomorron. Helgen går så himla fort. Jag tycker att jag får väldigt mycket gjort, men hade verkligen inte haft något emot en dag till...


I torsdags kväll chattade jag med Maggies ex-matte J. Jag undrade var man kan gå och få henne ansad i rumpan, d.v.s. raka bort lite päls. Hon lyckas inte hålla sig ren själv och luktar inte så fräscht för det mesta. J sa att de kunde komma förbi på lördag och hjälpa mig. Och sen på söndag skulle hon komma tillbaka och bada henne. Jag tog tacksamt emot hjälpen och kontrade då med att jag ville bjuda på middag på söndag eftermiddag. Då det blev bestämt.

I fredags hände inget speciellt. En skön kväll i TV-soffan blev det, inget avancerat vare sig på menyn eller i övrigt. Lördagsmorgon och jag blir väckt 5.01. Onödigt, kan man tycka... Slöade lite på morgonen och hade tänkt sticka ut och göra lite ärenden innan J och M skulle komma. Men det gick inte. Jag hade stoppat båda mina jeans i tvättmaskinen samtidigt... En av planerna var att köpa ett par jeans till, man klarar sig inte på ett par (det andra paret är väldigt lappat och används bara på helgerna). Jag fick snällt stanna inne tills de kom vid 12. Så fort Maggie ser dem så försöker hon gömma sig. Något läskigt händer alltid när de kommer :) Men vi fick tag på henne och J rakade medans M höll.


Denna blicken fick jag: RÄDDA MIG!



En riktig genomborstning blev det också. Inte så lätt när man är ensam och inte har 4 händer. Madame slingrar sig...


Så fort de var klara sprang Maggie och gömde sig bakom min datorskärm. Här är hon ca 20 sekunder efter ytterdörren har slagit igen = nu kan man komma fram!

När de åkt tog jag moppen till Frölunda Torg. Först gick jag in på Cassels och provade massa jeans. Jag hittade 2 modeller som satt bra, de ena satt bättre än de andra (lite bredare lårvidd). Men de föll bort p.g.a. yttepytte fickor. Bara halva min mobil gick ner. Om 3 veckor blir min mobil ännu större, så de var inte aktuellt. De andra satt också bra. Sen gick jag förbi Clas Ohlsson där jag hade en bonuscheck som jag ville göra slut på. Jag hade ingenting som jag direkt behövde, så jag tog mig en tur i butiken och spanade. Hittade ett mini-set av slickepottar.


Här ser man hur små de är i jämförelse till mitt finger. Så smart om man skall tömma mindre burkar där en vanlig slickepott inte går ner! Dessa fick det bli.

Jag gick vidare till Telenor för att kolla om jag kan förbeställa min nya S7 nu eller om jag måste vänta till den 2 april när mitt abonnemang "går ut" (d.v.s. då har jag haft min S6 ett år och kan byta med Telenor Change). Nope, måste vänta till den 2 april. Tyvärr kommer de inte att få in den vita (som det verkar nu), bara svart och guld. Jag har ju guld nu och tycker det är en tråkig färg och svart funkar inte då min jobbtelefon är svart. Måste kunna se skillnad på dem snabbt. Så jag antar att det får bli en guld igen. Under protest. Vill ha en vit! När jag köpte min S6 så var det den blåa de inte tog in. Fattar inte varför de inte tar in alla färger :(

Handlade på Maxi på vägen hem (glömde hälften) och sen tog jag det ganska lugnt resten av dagen. Mer tvätt, lite röj och lite korsord.

Jag blev väckt lika tidigt på söndagen. Vi måste ha ett snack, Madame och jag, angående helgmornar... J skulle komma själv vid 12.30, efter min Yinyoga. Hon tog med sig en ställning som i vanliga fall används som skötbord och på det fäster hon en badbalja med hål borrade i botten. Så smart. Betydligt enklare än att sitta med i badkaret... Här är lite bilder. Det var inte populärt. Tidvis lät hon väldigt ynklig, men J är ingen pushover utan talade bara om för Maggie att hon skulle skärpa sig och fortsatte :) Hon är inte lika blödig som jag är.





Det var en mycket blöt katt som började torka sig. Hon hade att göra hela kvällen. Jag visade J mina nya fina jeans och hade ingen tanke på att be henne om hjälp med att nåla upp dem. Det hade jag tänkt be kollegan om idag. Men J erbjöd sig, och inte bara det, hon tog med dem hem och sydde upp dem och så fick jag tillbaka dem när de båda kom klockan 17 för middag. Vilka vänner man har! Helt otroligt.

Iväg till Maxi, då jag glömde köpa färska grönsaker på lördagen. Kyckling var på tining sedan dagen innan och jag skulle bjuda på något mycket enkelt (och gott visade det sig).


Jag hade köpt 2 sådana här burkar på extrapris för någon vecka sedan. Jag tyckte det lät spännande. Tillsätt endast kyckling och svamp. Jag tillsatte också morötter, för färgens skull. Det blev väldigt gott. Själv hade jag (givetvis) extra vitlök i, men det funkade också utan. Till detta hade vi sjögräsnudlar som vi bara la i botten av våra djupa tallrikar och så hällde vi grytan ovanpå. Ingen förvärmning behövdes. Och så sallad till detta. Mumsigt!

Maggie visade sig inte alls när de var här. Inte så konstigt kanske... Hon kom även denna gången fram så fort de hade stängt ytterdörren. Resten av kvällen spenderades i TV-soffan.

Veckan som kommer innebär besök på min nya vårdcentral på onsdag eftermiddag. Jag behöver verkligen få alla mina recept förnyade. Jag äter ju järn, kalk, D-vitamin och B12 efter operationen, alla de recepten är slut. Sen måste jag också få Omeprazol för magen och mina sömnpiller (Propavan) också. Jag hoppas verkligen inte det blir några problem med sömnpillerna. Vissa läkare vill inte skriva ut sånt, även om dessa är icke beroendeframkallande. Förstår inte varför. Bara tanken på att inte kunna ta dem varje kväll och sova så kasst som jag gjorde i 30 år innan jag började ta dem, får mig att känna panik. Att vakna vid 2-tiden varje natt och vara vaken i 2 timmar eller så, det är inte kul.

Sen är det kören på torsdag, första gången sedan konserterna. Sen har vi ledigt i 2 veckor p.g.a. påsken.

Ha en bra början på veckan!

2 kommentarer:

  1. Full rulle på dig! Önskar jag hann med ens hälften.
    Vad duktigt din katt badar. Även om nybadad katt ser miserabel
    ut så blir de ju så fina efteråt. Och din kattdam är verkligen fin.

    Jag funderar ofta på satt skaffa ny katt. Men det blir ju liksom inte Sally.
    Skulle vilja ha en liten kräftdam igen. Mår inte alls bra utan katt. Jag är
    bara en trasig kopia av mig själv numera sen S gick bort... :(

    Praktiska slickepottar du fick tag i. GHa en fin start på veckan!
    Kram
    Sussie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du skall ha en ny katt! Man mår så mycket bättre av att ha katt. Maggie är ju inte en kelig katt, och det saknar jag verkligen, men hon är go på sitt sätt.
      Kram

      Radera