torsdag 28 april 2016

Cortisonspruta och hjärtklappning

Gomorron. Vaknar upp och hoppas att jag har ont i höften, men det har jag inte. Fan också. Varför vill jag ha ont? Det är väl det jag INTE vill? Jo, jag fick en cortisonspruta igår, och om den "biter" skall man ha ont i några dagar efteråt. Jag har inte alls ont. Bet den inte? Helvete! Hoppas ändå.

Jag moppade till Annedalsklinikerna (som det hette då det hörde till VG-regionen) så att jag var där 40 minuter före min tid. Ställde moppen allra högst upp i backen och tog en rask promenad på 30 minuter. Såg till att gå upp och ner i backar och trappor, bara för att jag skulle få så ont som möjligt. Så mycket enklare att peka för farbror doktorn var jag har ont då. Först ville han konstatera att det verkligen är Trochanterit jag har. Jag fick ligga på sidan och så tryckte han fingret på en punkt och jag skrek och lyfte nästan. Ja, det var ju rätt diagnos konstaterade han. Han förklarade att Trochanterit är när den slemsäcken som sitter utanpå höftbenet, och under den långa senan, är kroniskt inflammerad. Att få själva sprutan är otroligt smärtsamt, även om det är "inbyggd" bedövning när man får den.

Jag frågade hur man behandlar det. Hans svar: Först börjar man med sjukgymnastik och enstaka cortisonsprutor. Sen fortsätter man man med sjukgymnastik och enstaka cortisonsprutor. Och sen fortsätter man med sjukgymnastik och enstaka cortisonsprutor. Sen kan man också göra stötvågsbehandlingar. Som sista utväg kan man operera. Jag har haft de här problemen i ganska många år nu, sökte just i bloggen och ser att jag gick Stavgöterborgsvarvet den 15 maj 2009. Det var då jag skadade mig eller vad man skall säga. Jag gick 1 mil tillsammans med 2 kollegor som har mycket längre ben än vad jag har. Jag gick alltså väldigt stora steg, för att vara mig. Då sträckte jag ut något i höften som alltså utvecklades till Trochanterit. Jag minns att de mer eller mindre fick bära mig på slutet, så ont hade jag i höften.

I alla fall berättade han att operationen är en titthålsoperation där man tar bort slemsäcken (den återbildas) och samtidigt (på något sätt) förlänger senan så att slemsäcken får mer plats när den återbildas. Jag frågade om man får gå på benet direkt och det får man, men det gör ont. Jag kan ju inte gå på kryckor med mina armar, det funkar inte alls. Men några dagars vila får det bli. Nu är det inte bestämt att det blir operation, men det känns ändå bra att det kanske finns en utväg ur detta helvete. Fy vad jag saknar alla mina promenader och som jag sa till honom, jag blir ju inte smalare av att ligga still och ha ont...

Efter jobbet åkte jag och hämtade mina skor, de nya Reeboken som var alldeles för smala och som jag lämnat in på lästning. Stack bara ner fötterna snabbt och det kändes som om de var väldigt mycket bredare! Får testa att ha dem på mig idag. Så glad om detta funkade, för jag tyckte de var så snygga :) Jag hämtade också ett paket från Designforhome. Jag läser Monas blogg, Monas Universum. För ett bra tag sedan kunde man köpa Village Candle från Designforhome till ett bra pris. De är ju svindyra i vanliga fall. Jag köpte 5 tror jag och tyckte väl inte de var så bra. Lågorna var pyttesmå och de sotade. Så jag skrev till Mona och undrade om det skulle vara så. Nej, det skulle det inte, men amerikanarna var inte intresserade av en reklamation. Mona däremot tyckte jag skulle ha några nya ljus, så igår kom 3 st med Schenker. Tack!! Jag hade verkligen inte räknat med 3, 1 hade gjort mig lika glad! De här ljusen är inte billiga, 269 kr/st.


Idag på morgonen har jag gjort något som gjorde mig så nervös att jag var tvungen att ha mamma i luren "för att hålla mig i handen". För att göra en väldigt lång historia kort så upptäckte jag häromdagen att min mobiltelefon var smockfull. Verkligen smockfull. Jag kunde knappt göra något. Så jag bestämde mig för att köpa ett större minneskort och ha både alla kort och mina talböcker på det (hade talböckerna på mobilen först). Jag flyttade böckerna och frigjorde 4 gb. Men vips så var telefonen full igen. SAY WHAT? Det visar sig att jag har ju säkerhetskopiering/synkronisering på mot Google+. Tittar jag i Galleri i telefonen ser jag bara de korten jag har fysiskt i telefonen. Men tittar jag i appen Foton så ser jag alla kort som ligger på Google+. 3-4 versioner av varje kort, eftersom det tydligen är så att korten inte bara kopieras från telefonen till molnet utan även åt andra hållet, varje gång jag skaffar ny telefon eller fabriksåterställer den. Så jag hade en "knapp" jag kunde trycka på för att frigöra utrymme på telefonen. För säkerhets skulle hade jag plockat ut minneskortet med alla mina foton innan jag tryckte.


Den stora frågan var: OM jag trycker på Rensa data ovan, påverkar det bara telefonen? För vissa av korten som ligger på Google+, i molnet, är ju även de som ligger på min blogg (det blir många kort på 8 år....). Skulle jag sabba allt? Fy vad jag var nervös. Ett par Stesolid hade inte suttit fel. Satt här med hjärtklappning och svettningar med mamma i luren och vågade till slut trycka på knappen. Och det funkade. Telefonen har nu massa ledigt utrymme och alla korten ligger kvar i molnet. PUH. Nu är säkerhetskopiering/synkronisering mot Google+ avstängd och jag använder mig av Dropbox istället. Där synkas det bara åt ett håll.

Passade på att köpa mig en Google Chromecast när jag var ute och körde igår efter jobbet. Fick i förra veckan låna en av en kollega och det var ju en himla smart sak. Köpte den på Elgiganten, för då fick man med 2 månaders abonnemang på HBO Nordic. Det skall jag inte aktivera förrän jag kommer hem från London. Kan bli kul att se vad de har för utbud, kollade lite snabbt på webben och det var ju inte i närheten av så mycket som Netflix har. Jag hade ju ett abonnemang där men sa upp det förra året då jag hade så mycket annat att kolla på.

Dags att gå till jobbet och lugna ner sig lite. Usch, detta var en pärs... I kväll är det kören, det blir kul. Hoppas på OK väder för moppning.

Ha en bra torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar