måndag 2 maj 2016

En kort visit

Gomorron. Nu är det inte långt kvar tills jag åker!! Enligt min räknare är det just nu, på minuten, 2 dagar 11 h och 48 minuter kvar :) Tjoho!! När jag kollade på 10-dygnsprognosen förra veckan, när det var 9-10 dagar kvar, så verkade vädret inte bli så där bra. 12°C och regn. Men nu börjar det ordna upp sig:


Lite över 20°C och molnigt kan jag leva med. Svårt att packa dock. Jag hoppas inte det blir för mycket regn, för jag kan inte hålla i ett paraply med någon av mina armar. Och jackan jag använder just nu är av tyg och omöjlig att impregnera så att den blir vattentät.

I fredags på vägen hem från jobbet såg jag att det stod en vagn på gatan en liten bit från mitt jobb. En kollega hade mumlat något om att Signal & Andersson (charkuterifabrik) hade lagerförsäljning varje fredag och lördag. Jag trodde det var inne på fabriken, men det var alltså i en vagn utanför. Jag gick dit för att se vad de hade. Det var korvar, skinka, rostbiff, kalkon och massa annat "andrasortering". All skivat var skivspill, alltså trasiga skivor och slamsor. Jag ringde Marita för att fråga om mormor ville ha något, och det vi kom på var bacon som mormor använder ofta. 0,5 kg för 10 kr. Tyvärr var det slut, men han som stod i vagnen hade en öppnad påse där hälften var kvar. Han hade stekt upp lite för att folk skulle få provsmaka, så jag fick resten gratis. Och en korv med bröd bjöd han på också. Den hade bara "snopp" på ena sidan, alltså andrasortering. Detta köpte jag:


2,2 kg kokt kalkonbröst och 0,93 kg rostbiff. 100 kr. Som hittat. Allt skall givetvis frysas in. 

I lördags klockan 10 kom Marita och hämtade oss. Maggie kände nog på sig att vi var på väg till hennes älskade mormor, för redan på morgonen gick hon in i förrådet och la sig i transportburen. Hon brukar ligga där ibland, men nu var det åtminstone en månad sedan sist. Direkt när vi åkte satte vi på en skiva med hela våran föreställning inspelad, det var en person i publiken som spelat in allt. När vi precis passerat korset uppe vid Hemköp i Ellös (inte många hundra meter kvar till mormor) så var skivan klar. Snacka om bra timing!


Maggie var knäpptyst hela vägen upp. Inte ett pip.

Maggie rusade ut ur buren när vi kom fram och spanade in om hennes revir ändrats sedan sist. Det är ju ändå 4 månader sedan vi var där senast. Hon trivs så bra hos mormor och var hemmastadd på några minuter. Jag tog en runda i trädgården för att se om alla nät satt där de skulle innan vi släppte ut henne.


Vi fikade och sen hittade vi inte Maggie. Vi letade överallt, inne och ute. Hade hon lyckats smita ändå? Det stod en bänk nära nätstaketet som jag hade missat på min runda. Hade hon hoppat över där? Jag gick omkring i området en bra stund och ropade på henne. Ingen Maggie. Flera grannar höll utkik. Sen när jag gick förbi trädgården för tredje gången så satt hon plötsligt där och glodde på mig. Var sjutton hade hon varit? Strax kom vi fram till att hon legat i "grönsakerna" för hon hade hela mormors potatislands jord på magen...

Hon är som en drottning där, och mormor har till och med lagt en handduk i fönstret i "mitt" rum, där hon gillar att ligga och spana ut. Då får hon det mjukt och gott...



Jag pillade i flera timmar med Maritas telefon, hon hade en ny (äldre modell) som skulle konfigureras. Den skulle vara precis som den gamla. Jag lyckades till slut. Resten av kvällen kollade mormor och jag på kungaprogrammen på TV och jag löste korsord. I mormors bäddsoffa sover jag som en stock och vaknade klockan 7.30 helt utsövd.


Här säger jag hej då till Maggie. Egentligen skulle hon komma hem igen nästa tisdag, Marita skulle köra henne ner. Men Marita skall till min syster i helgen, så då åker hon ju inte upp på måndagen igen bara för att åka ner på tisdagen. Hon får alltså stanna i en vecka till. Det lär hon ju inte bli ledsen för...

Jag hade tidigare bestämt att jag skulle ta den tidiga bussen hem (11.35) så att jag kunde stanna till på Centralen och växla pund på Forex, samt hinna köra 2 maskiner när jag kom hem. Jag växlade 2.012 kr till 160 pund. Känns som om jag blev lurad... :)

Hem och tvätta, och ta det lugnt. Jag har börjat ta fram lite småsaker som skall med på resan. Jag har inte bestämt mig för om jag skall ta stora eller mellanväskan. Jag vill nog ha med mig en egen kudde, då får det bli den stora väskan. Jag får ha 20 kg bagage och 10 kg handbagage, så jag lär inte ha några problem att få med mig det jag vill.

Någon Göteborgare som vill komma på After work där vi skall sjunga? Jag har skapat ett evenemang på Facebook där man kan sen när och var. Vi skall sjunga massa låtar från våra konserter i mars, samt 2 nya (som vi inte är klara med än).

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar