tisdag 6 september 2016

En dag i staden

Gomorron. Tisdag morgon, klockan är strax efter 9. Det verkar bli en solig dag, 29°C enligt prognosen. Jag har inte bestämt mig för vad jag skall göra idag än. Igår tog jag bussen in till Chania. Det är så skönt detta att jag varit här tidigare. Jag vet var man skall köpa bussbiljett. Jag vet var busshållplatsen är. Jag vet vart bussen stannar inne i stan och hittar tillbaka dit när det är dags att åka hem. Jag vet hur stan ser ut. Trygghetsknarkare? Vaddå jag? :)

Förrgår natt var inte rolig, jag vaknade säkert 20 ggr med ont i ryggen och axeln. Det gjorde mig så ledsen igår. Inte ryggen, den vet jag ju att jag fick ont i bara för att sängen är hård. Det är inget nytt. Men axeln. Jag satt alltså här ute på altanen, där jag sitter nu, och skrev lite i förrgår kväll. Jag hade datorn på bordet och använde antingen pekplattan eller musen jag hade med mig. Stolen jag sitter på har ett litet armstöd, men inte så att jag får stöd under armen när jag sitter och skriver som jag gör nu. Hur länge kan jag ha suttit? En halvtimme? Sen lutade jag mig tillbaka och kollade lite Miss Fischer. Den halvtimmen utan stöd för armen räckte för att axeln skulle totalpaja. I alla år har jag haft det så med vänster armbåge: har jag inte stöd så pajar den. Med pajar menar jag att hela armen "dör". Känseln går åt skogen och det gör förbannat ont och är väldigt obehagligt, jättesvårt att beskriva. Och nu har jag alltså exakt samma i höger arm. Fan fan fan fan fan vad jag inte vill detta. Det gör mig så förbannat ledsen! Och som sagt ryggen på detta. Mådde alltså skit i kroppen igår, men åkte in till stan ändå.

Jag åkte jag in så att jag var framme vid 11. Jag gick direkt ner till hamnen, för jag behövde gå på toa. Enda sättet jag har kommit på att göra det är att köpa något drickbart på en restaurang/bar och använda deras. Så jag köpte mig ett stort glas med färskpressad apelsinjuice, vattnet och nötterna fick jag på köpet. Bredvid detta ett karamellträd, jag antar att man fick ta en om man ville...


Det finns massa ställen utefter vattnet, men jag valde det med skönast soffa att sitta i. Ryggen tackade mig och jag satt kvar en stund innan jag lånade deras toa och gick vidare.

Jag vandrade upp och ner för turistgatorna, var inne på "lädergatan" (eller det är ett par stycken). Jag hade lite saker som jag ville köpa med mig: Marita, Lena i Eskilstuna och jag ville ha en balsamvängerspray och en olivoljespray. Sen ville Lena och jag ha varsin sån där naturlig tvättsvamp. Eller rättare sagt: jag ville ha en och jag talade om för Lena att hon ville ha en :) Och så en ny plånbok till mig. Jag köpte en här för 2 år sedan som jag varit jättenöjd med. Men eftersom det är riktigt läder så tänjs den ut, så kreditkortsfacken funkar numera bara med 2 kort, har jag ett kort i så ramlar det ut. Så en ny plånbok ville jag också ha. Hittade allt detta på Lädergatan och en marknad.



Jag är glad att jag tog ryggsäcken med mig, för det blev tungt att bära. Hatar ha ryggsäck när jag svettas på ryggen, men jag hade INTE klarat av att bära det jag köpte med mina trasiga armar. Nope.

Hittade denna bioaffisch:


Tog en repa till ner till hamnen, bara för att svalka mig lite. Satt på en av serveringarna tidigare på dagen, så detta är taget från andra hållet.



Efter 4 timmar och nästan 10.000 steg åkte jag hem igen. Här är det jag handlade:


Jag har lite kvar att handla, bland annat tzatsikikryddor till mig och flera andra. Skall bli väldigt spännande när allt detta skall packas ner. Jag hade tydligen 22 kg i min resväska när jag vägde in den på Landvetter (min lilla våg sa 20,5). Allt skall inte med hem, och handbagaget vägde inga 10 kg, så det kanske går.

När jag kom hem ville jag inget annat än att ta ett bad, men det fanns inga lediga platser i skuggan vid poolen. Så jag drog igen gardinerna i mitt rum och klädde av mig i bara trosor och la mig på sägen och svalnade. Det blev ett avsnitt till av Miss Fisher. En timme senare gick jag ut och badade och satt vid poolen i säkert 2 timmar. Någon som är nyfiken på min tå? :)


Fortfarande blå.

Sen in igen. Jag hade, när jag kom hem från stan, frågat om det fanns en mjukare madrass, men det fanns det inte. De såg ut som frågetecken när jag sa att jag likställde den jag hade med en tegelsten. De hade ALDRIG fått några klagomål tidigare. Det stämmer inte, för jag har klagat varje år. Jag kan ju inte vara den enda nordbon som är van vid mjukare madrasser?? Jag är helt övertygad om att ett glas med vatten skulle stå kvar om jag satte mig bredvid det (när det stod på sängen). Så hård är madrassen.

Nåväl. Jag tog det väldigt tjocka (men hårda) täcket och vek det i 3 delar och la det så här:


Jag satte upp luftkonditioneringen till 22°C (mot tidigare 17°C) och la mig att vila med bara ett tunt lakan på. Det var "lite" bättre.

Kvällens middag på Farmer's House blev kycklingfilé och tzatsiki.


Nu har jag kört igenom hela repertoaren av favoriter. Undrar om jag skall börja från början med svärdfisk? Har faktiskt ingen lust att gå till någon annan restaurang.

Egentligen skulle det varit barbeque på hotellet igår kväll. Det brukar vara väldigt högljutt och hålla på länge. Jag hade redan bestämt mig för att inte vara med, då jag varit på måndagsbarbeque 3 ggr tidigare och inget ändrats mellan gångerna, inte ens de grekiska dansarna. Men det var just de som inte kunde, så det blev inställt. Skönt. Jag satt ett par timmar på min lilla altan innan jag gick och la mig.

Hur har jag sovit? Jag tog en extra halv Propavan (så jag tog maxdosen 2 st) för att kanske slippa vakna i natt. Vaknade väl "bara" 5 ggr. Ryggen är lite bättre idag, men axeln är inte bra. Igår förmiddag tog jag mina starka värktabletter (60 mg Arcoxia med 1 Alvedon 665) och märkte absolut ingen skillnad. Fan också. Igen. Får väl ta idag med och se om det hjälper. Ursäkta att jag klagar men det är ett sånt förbannat nederlag att min högra axel nu är värre än den var före operationen. I dagarna är det 2 år sedan operationen, och den var väl OK i 1 år. Men så illa som den är nu har den som sagt inte varit tidigare. OK. Slutklagat (för denna gång).

Idag skall jag nog gå till stranden närmast här, Iguana Beach. Eller också göra en rundtur. Skall kolla i broschyren när de går. Jag har inte klätt på mig än, men jag har ätit frukost.

Ha en bra dag!!

PS. Läste just igenom det jag skrivit. Fy vad jag klagar. Men jag klagar inte på omgivningarna, bara på min kropp. Jag har det jättebra och njuter av min ledighet. Fast det kanske inte framgår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar