söndag 4 september 2016

En strand- och pooldag

Gokväll. Klockan är strax efter 21 och jag har just tagit mig en liten kvällspromenad efter maten. Genast blev jag genomsvettig. Vet inte hur varmt det är just nu, men jag sitter på altanen med t-shirt och capribyxor och det är nästan för varmt.

Efter jag skrivit inlägget igår så tog jag mig en promenad upp till byn. Allt såg ut som det gjorde sist jag var här. I en av de mindre affärerna hittade jag väldigt fräscha grönsaker, så nu behöver jag inte gå till stora affären längre bort och handla det.


Det är väldigt ont om bunkar/skålar (d.v.s. det finns inga) så jag gjorde ett par dagars sallad i stekpannan... Och så kokade jag några ägg och gjorde tzatsiki. Tur att jag hade med mig ett litet rivjärn till gurkan för det fanns inte här.


Delikat lunchsallad med ägg. Jag hade tonfisk också, men det kände jag inte för.

Sen blev det ett par timmar vid poolen. Det är alltid fullt där på mornar och förmiddagar, men vid 15 kan man få plats.


Kvällens middag på Farmer's House blev Chicken Souvlaki.


Det var fullpackat!!




Den yngsta i personalen.


Min favvisgubbe :)

När jag ätit klart stannade jag till på en bar på andra sidan gatan. Där försökte jag, spik nykter, hålla en konversation med ca 10 engelsmän, som inte alls var nyktra. Det var riktigt roligt. Det blev givetvis massa snack om Brexit, de flesta var emot, några var för. Och jag hade väldigt roligt åt dem när de försökte bjuda mig på drinkar och det enda jag ville ha var färskpressad apelsinjuice :)

När jag kom tillbaka till hotellet tog jag det "sedvanliga" förbjudna doppet i poolen. Brukar ta ett sånt varje år. Poolen stänger klockan 20, men jag smög i (klockan var över midnatt). Om man är tyst är det ingen som märker det. Tror jag :)

Idag fick jag duschen fixad (upphängningen) och om jag riktade munstycket in mot väggen så rann vattnet bara precis fram till badrumsdörren. Lite obekvämt att stå pressad mot väggen när jag duschar, men betydligt bättre än att behöva skrapa vatten från golvet i hela lägenheten.

Vid 11 gick jag till stranden.


Jag gick till "min vanliga" strand, men jag vet inte om jag skall gå dit någon mer gång. Precis i vattenbrynet är det stenar, ca 5 meter ner i vattnet. Något har hänt där för det är en "brant backe" i stenarna innan man kommer ut på sanden. Helt hopplöst att försöka gå upp där när man skall upp, uppförsbacke, stenar och kraftiga vågor. Jag hade ett litet helvete att komma upp. Kanske tar jag en strand närmare här nästa gång. Det blåste bra idag så det var inte alls lockande att bada, men jag doppade mig 2 ggr. Sen satt jag i en solstol under en parasoll och löste korsord. Detta gjorde jag i 3 h eller så.


Sen gick jag hem och satte mig vid poolen istället. Orkade inte lösa mer korsord så jag kollade på Netflix på telefonen. Dagen innan jag åkte fick jag ett mail från ComHem om att den engelska kanalen Cirkus skulle frivisas 1-11 september. Bland annat kunde man där se 3:e säsongen av en av mina favoritserier, Miss Fischer's Murder Mysteries. Den säsongen har inte visats på svensk TV än, och finns inte på Netflix. Besviken konstaterade jag att jag inte skulle hinna se hela säsongen på de 2 dagar som är kvar av frivisningen när jag kommer hem-


MEN eftersom jag nu befinner mig i Grekland så är det deras utbud jag kan kolla på när jag sätter på Netflix. Och där finns 3:e säsongen!! Fortsatte kolla på min altan när jag tröttnat på solen. Här satt jag tills jag blev hungrig, då blev det "surprise, surprise" Farmer's House igen.


Ja, jag vet. Man skall inte äta såna här räkor. Men de är så vansinnigt goda. Kletiga som fasen, svårskalade. Man får med en skål med vatten att doppa fingrarna i, och det behövs verkligen. För andra dagen i rad så märker jag att när jag får notan är huvudrätten ca 2 euro billigare än vad som står i menyn. Undrar om jag har rabatt för att jag är stamkund? Denna rätt skulle kosta 16,90 euro, men räkningen var på 17,10 euro, och då var en halvliter Cola Light med också. Tror det stod att maten kostade något på 14 euro.

Nu sitter jag här i mörkret på altanen med lite värmeljus tända. Det blir väl ett eller par avsnitt av Miss Fischer innan jag går och lägger mig. Förresten sov jag som en stock igår när jag somnade på rygg med massa kuddar under knäna. Det är tydligen så jag kan bemästra den här tegelstenssängen.

I morgon har jag 3 val: stranden/poolen igen, en busstur till Chania eller också en utflykt med "The little fun train". Var nere och hämtade en broschyr efter maten idag, så jag skall se vad de har att erbjuda. Utflykterna "Pleasures of Crete" och "Hidden treasures" tog jag förra gången, om jag inte minns fel.

Ha en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar