måndag 12 september 2016

Lite ändrade planer

Gomorron. Dags att återgå till verkligheten. Jag har flera larm på morgonen, och jag kan väl säga att jag inte gick upp vid det första idag. Inte heller det andra. Det blev 45 minuters extra sömn. Lite segt var det allt att komma upp.

Det blev lite ändrade planer i helgen. Meningen var ju att Maggie skulle stannat kvar hos mamma tills på söndag, så att jag kunde vara med på kör-helgen fredag-lördag. Men i lördags kväll ringde mamma och sa att hon inte hittade Maggie någonstans. Då hade hon redan varit ute och letat flera gånger och letat igenom hela lägenheten. Jag blev alldeles skakig. Staketet som mamma satt upp var 80 cm, men hon är väldigt smidig för att vara så stor. Jag satt hemma och var alldeles skakig och tårarna kom, fy fasen vad maktlös jag kände mig! Efter 40 skakiga minuter ringde mamma och sa att hon var hittad. UTE. På parkeringen. Av mammas granne. Jäkla katt! Usch vilken pärs! Mamma var helt slut av allt letande, och det kan jag gott föreställa mig, för jag var helt slut av att bara ha suttit hemma...

I alla fall bestämde jag mig direkt för att Maggie skulle hämtas igår söndag. Skit i kör-helgen, jag åker till Falkenberg på lördag morgon istället så får de festa utan mig. Jag missar 1 h körövning och festen, det kan jag leva utan. Jag gick förbi Maxi på vägen till mamma och köpte en blomma till hennes granne, som tack för hjälpen. Det tar nästan 2 h att ta bussen dit, så det tog en liten stund. När jag kom fram så gömde sig Maggie direkt, hon visste att hon skulle in i buren när hon såg mig. Vi knödde ner alla hennes saker i min "dramaten" och min ryggsäck. Fast jag lämnade massa saker som jag har dubbletter av hemma, eftersom hon skall dit i jul igen (då behöver jag inte oroa mig för rymning eftersom det inte är så naturligt att ha dörren öppen då).

Så här såg vi ut när vi gick mot bussen.


Fy vad tungt det var för mina armar! Jag bytte arm varannan meter ungefär. Maggie tjöt hela vägen till bussen, hon gillar inte att vara så nära all trafik. Det var likadant en gång när jag lånat en kollegas sulky och gick med henne till veterinären. Det var inte alls poppis. På vägen tillbaka då så vände jag henne bort från trafiken, det gick lite bättre.


I första bussen var vi i stort sett ensamma, så jag tog ut henne ur buren. Hon har selen på sig, så hon kan inte rymma.. I början satt hon i mitt knä och stirrade ut, men sen blev det för mycket. Hon började stress-andas, så där med flämtande öppen mun och tungan hängande utanför. Det var inte alls roligt att åka buss. Hon fällde en väldans massa päls, vilket inte var så kul då jag hade svarta byxor :)


Jag la in henne i buren igen, men hon pep bara. Det enda som lugnade henne var om jag hade dörren öppen och klappade henne. Som tur var hann vi med en tidigare buss i Mölnlycke, den skulle egentligen gått 1 min före vi kom dit. Det innebar en halvtimmes kortare restid.


Home sweet home! En mycket glad katt!

Med mig hem från mamma hade jag lite saker hon köpt till mig på ett sånt där "gammaldags" postorderföretag som har katalog. En duschmatta med piggar och kulor som är sköna under fötterna när man duschar. Lätt att halka i mitt badkar så jag har länge tänkt köpa en matta.


Och en katt-klocka. Jag tycker den var lite söt.


Annars har jag i helgen stekt upp massa kyckling och gjort biffar.



I biffarna har jag ägg, lite havrekli, massa vitlök och sambal och så svartpeppar och salt. Mumsiga och starka.

Upptäckte att vi har container denna helgen, så jag fick äntligen slängt resterna av min hammock.



Och räkorna som jag köpte för att äta i lördags kväll blev totalt bortglömda med att tjolabaloo då hon försvann. De åts igår i solen på altanen.


Nyss kom jag på att jag inte kan göra min Dukan-pannkaka till frukost som jag hade tänkt mig. Den består ju av ägg, havrekli och kvarg. "Smart" som jag var så gjorde jag tzatsiki av all min kvarg igår, och stekt gurka är ju inte så där jättegott. Gröt kan jag inte heller äta eftersom jag inte har någon mjölk hemma. Jag antar att jag får äta en ren protein-frukost bestående av kycklingfilé och biff...

Matmässigt gick helgen över förväntan. Känner mig peppad. Nu jäkla i min lilla låda skall fluffet bort (eller i alla fall lite fluff).

Veckan som kommer skall jag se till att simma åtminstone en gång. Våtväst skall bokas på onsdag. Kören är inställd på torsdag eftersom vi skall ses i helgen.

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar