fredag 2 september 2016

Trött och mätt

Gokväll. Egentligen orkar jag inte annat än att gå och lägga mig, men WiFi i mitt rum är väldigt svagt, och enda stället jag har bra connection är på altanen. Skulle jag vänta med att skriva tills i morgon bitti vet jag att det är för varmt här ute. Lika bra att få det gjort :)

Själva flygresan hit gick jättebra. Jag blir mer och mer resvan och denna gången satt jag helt avslappnad under starten och somnade till och med innan vi planat ut. Det var annat än när jag var här för 2 år sen, då hade jag panik när vi skulle starta. Inte lika mycket som jag hade några år tidigare, men ändå. Jag är så glad att jag inte är så rädd längre!! Som stolsgranne hade jag världens charmtroll, Sigge 15 månader. Och hans föräldrar givetvis. Han var en mycket underhållande unge som precis som jag somnade i starten. Sov väl sammanlagt en timme under resan, uppdelat på 2 omgångar.

Maten vi serverades var faktiskt den godaste flygplansmaten jag någonsin smakat. Som förrätt fyllda pasta-pennor, men de smakade jag inte på. Som varmrätt var det kyckling i dragonsås med potatismos och gröna bönor. Och som efterrätt en mörk chokladmousse med hallonkräm/sås under. Jättegott!!

Vi landade och gick ut i värmen, det var som en het vägg. Bagaget kom och jag hittade min buss. Mitt hotell var det första stoppet, och jag var framme ca 12.30, grekisk tid (11.30 svensk tid).

Föreståndaren Eleni hälsade mig och de andra gästerna välkomna, och det märktes att hon kände igen mig. Sen blev jag hälsad med namn av bartendern/allt i allon Valentino. Jag fick samma rum som jag hade första gången jag var här, 2012. Ett lagom stort rum med en liten altan. Altanen har en balkong ovanpå och lite "grönsaker" framför, så det är lite skydd från solen. Men värmen finns det inget skydd för :) Här är min lilla altan utifrån gången.


Där sitter jag alltså nu, fast det är mörkt ute (klockan är snart 20.30). När jag packat upp gick jag till den lilla servicebutiken på andra sidan gatan och köpte 6 st 1,5 liters vatten och en Cola Light. Resten skulle jag handla i den stora affären 1 km bort.

Det var lika bra att göra det med en gång, annars skulle det inte bli gjort. Jag mätte med RunKeeper, det var precis 1 km. Känns som om det är mycket längre, men det beror väl på värmen och att jag på hemvägen bar tungt.

Jag handlade i alla fall vindruvor, persikor, champinjoner, gurkor, morötter, tomater (som jag tydligen glömde i affären, fått köpa nya i servicebutiken), smör, ost, yoghurt, tonfisk och ägg. Vindruvorna var underbart goda!! Resten har jag inte smakat på än.


Efter denna promenad var jag värd ett bad. Svidade om och gick till poolen. Tyvärr var alla parasoll upptagna, så jag fick ta en solstol utan solskydd. Det blev för varmt på 2 minuter. Fick sitta under min badhandduk... Det var skönt att bada, fast det blev lite kallt efter en stund. Och så upp och bli för varm... Gav upp efter en stund och gick till rummet och duschade. Det var en upplevelse i sig. Golvbrunnen i mitt badrum funkade inte så bra, så jag hade vatten i hela lägenheten efter duschen. Inte gjorde det saken bättre att det fattades en sån där moj att sätta upp duschmunstycket på, så jag fick hålla det i handen. Då sprutade det ännu mera ut i lägenheten... Jag har bett Valentino kolla om man kan göra något åt avloppet och om jag kan få en ny sån där moj man fäster munstycket i. Får se om något händer. Annars får jag väl använda golvskrapan flitigt efter duschen.

Med ögonen i kors av trötthet gick jag bort till favvisrestaurangen Farmer's House vid 19. Deras grillade svärdfisk hade jag drömt om länge:


Bytte dock ut mayon mot tzatsiki, klarar inte fettet. Flera ur personalen kände igen mig och hälsade mig välkommen tillbaka. Jag är förundrad över deras minne!! Med magen i 4 hörn bad jag att få betala. Då får man alltid ett fruktfat gratis... var ju "tvungen" att äta upp det också...


Mums. I morgon skall jag sluta äta huvudrätten innan jag blir så proppmätt så att jag får plats med frukten :)

Nu skall jag krypa ner i min säng. Egentligen hade jag velat sitta kvar här ute, tända lite värmeljus och sätta på en bra film, men jag orkar helt enkelt inte. Detta har varit en väldigt lång dag! Jag har ju 6 kvällar till att mysa ute på!

I morgon blir det väl stranden. Det enda jag vet att jag skall göra under veckan är att åka in till Chania någon dag. Men inte på söndag, för då är det bara turistaffärer öppna. Kanske på måndag.

Ha en skön kväll, på återhörande! I morgon skall jag visa hur mitt rum ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar