lördag 24 december 2016

God Jul från London!!

Godmorgon. Nu sitter jag här i London i min säng på hotellet. Hotellet heter The Cleveland Hotel och verkar jättemysigt. Rummet är litet, 15 m², men det räcker åt mig. Det domineras av en stor dubbelsäng. Bakom den ena garderobsdörren finns ett pentry. Väldigt välutrustat med spis, kyl, mikro, brödrost, vattenkokare, porslin, bestick, diskhandduk, diskmedel och lite annat. Toa med dusch, mycket större än när jag var här i september förra året. Då fick man ha benen utanför dörren när man satt på toa, det gick inte att stänga dörren :) Massa söta småflaskor med schampo, balsam, tvål och lotion finns också. Här kommer lite bilder på rummet.

Hur gick det igår då? Vi jobbade fram till klockan 14, ingen lunchrast. Sen åt de andra smörgåstårta och gräddtårta, jag fick en räkmacka från Maxi. Jag klarar inte allt fett på en smörgåstårta. Var dock lite besviken, för när jag köpt räckmackor tidigare så har de lagt majonnäsen löst i en liten burk vid sidan om. Nu var det ett 1 cm tjockt lager av majonnäs direkt på det mörka brödet. Blä. Fick ta isär mackan och skrapa bort majonnäsen innan jag kunde äta. Vi åt och snackade och hade det mysigt. En kollegas dotter, ca 8 år skulle jag gissa, var med och hon hade gjort jättefina bordsdekorationer.

Vi har alltid ett omvänt lotteri på våra julluncher. Allas namn (eller som igår, lappar med allas foton på) läggs i en korg, och den som är kvar sist vinner. Har man vunnit får man inte vara med i nästa omgång. Vi började med fjärde priset, en chokladask typ Alladin (alla vinster är inslagna, så jag vet inte riktigt vad det var). Sen vann kollega I-M något som jag tror var en flaska vin eller liknande. Sen vann JAG andrapriset. En ENORM chokladask. Tänkte först att jag tar med den till mormor, men hon är ju laktosintolerant. Så jag antar att jag ställer fram den till kollegorna när jag kommer tillbaka. Sista vinsten brukar vara en flaska champagne, och den vanns av en kollega som skall sluta inom ett par månader. Rätt person att vinna :)

I julklapp från firman fick vi som vanligt en påse med godsaker. I år var det en stor bit Salma-lax (sån som man kan äta rå, mums), en stor julost, en paté, en stor bit gravad lax och en burk med limesås. Laxen fick jag lägga in i frysen, resten står i kylen på jobbet. Hoppas folket kan hålla fingrarna borta :)

Jag skulle ta bussen 15.25 och vi var klara innan dess. När jag kom ut till busshållplatsen såg jag direkt att min första buss var försenad, jag skulle missa flygbussen jag hade tänkt ta. Beklagade mig lite på FB och fick genast svar från f.d. kollegan H. De skulle till Liseberg och kunde hämta mig om några minuter. Flygbussen gick från Korsvägen, precis nära Liseberg, och jag hann med den jag först hade tänkt ta. Bussen var knöfull så jag fick sitta på trappan vid en av dörrarna.

Jag hade checkat in hemma, så det var bara att skriva ut en bagage-tag i en automat och lämna väskan på ett rullband. Snabbt som katten. Inga problem att komma igenom säkerhetskontrollen heller. 12 minuter efter jag steg in på flygplatsen var jag igenom säkerhetskontrollen. Köpte mig en extra korsordstidning och några Pepsi Max att ha på flyget. Satte ett larm på mobilen för 30 minuter innan avgång och satte mig ner och kollade på allt folk. Kan ju säga att jag inte var ensam om att resa igår...

När larmet ringde gick jag på toa och sen till gaten. Där var det helt tomt och jag möttes av en tjej som, från andra sidan glasväggen, frågade om jag var Lena och jag skulle till London. Skynda dig, alla andra väntar på dig! När jag kom ombord blev jag än en gång mött med frågan om jag var Lena, att jag skulle skynda mig och sätta mig ner. Aldrig har jag varit med om att det varit så bråttom. Jag skulle ju ta mina Atarax (lugnande) men det hann jag inte göra förrän jag satt ner i planet. Tröttheten kom direkt och jag somnade faktiskt innan vi ens planat ut! Sen sov jag hela vägen fram till 20 minuter före landning, då vaknade jag av trycket i öronen och alla skrikande bebisar.

Nedstigningen var den bumpigaste jag någonsin varit med om. Undrar om hela flygturen var sån, har ingen aning eftersom jag sov. Ner kom vi i alla fall, och även denna gången gick säkerhetskontrollen bra. Jag fyllde på mitt Oyster card (kortet man betalar med i tunnelbanan, på bussar och expresståget in till London). Tågresan tog 30 minuter och nu fick jag löst lite korsord, som jag hade tänkt göra på planet :)

Väl framme på Victoria Station, en mycket stor station med både tåg och tunnelbana, kunde jag konstatera att de inte är särskilt snälla mot handikappade (och folk med tunga resväskor). Inte en enda hiss. Jäklar vad jag fick släpa min stora väska, ryggsäck och en stor full handväska. Upp och ner för trappor. Ryggen och armarna skrek. Min väska är så stor att när jag håller i handtaget på långsidan så är den inte många cm ovanför markytan. Ner är väl en sak, men när jag skall upp måste jag lyfta hela min högra (dåliga) axel en bra bit för att få den över trappstegen. På Victoria bytte jag till tunnelbanan och åkte till Bayswater. Även där totalt hisslöst. Ont!!

Från tunnelbanestationen är det ca 10 minuters promenad till hotellet. Jag skall utforska omgivningarna idag, gatan där tunnelbanan stannade verkar väldigt mysig med massa affärer och restauranger. Jag måste kolla om det är något som är öppet i morgon, hela England stänger på juldagen. Nästan. Jag skall också handla lite mat och lägga i mitt kylskåp. Jag hade med mig ett paket knäcke och en ask räkost hemifrån, så jag har fått i mig lite idag i alla fall.

Klockan är nu 9.23 och jag skall vara i andra änden av stan klockan 14.30 och se på musikalen Lejonkungen. Innan dess skall jag alltså ha handlat. Det är de enda planerna jag har idag. Jag vaknade redan 5.30 (konstigt eftersom jag inte somnade förrän efter midnatt (närmare klockan 2 svensk tid) så jag borde vara trött. Men jag sov ju 1,5 h på planet...

Hoppas ni alla får precis en sån härlig jul som ni vill ha. På återhörande!