lördag 24 december 2016

Julafton

Gokväll. Är helt slut. Sov ju bara 5 h i natt, så det är väl inte så konstigt att jag är trött. Drygt 15.000 steg har det blivit idag också. Vaknade ju med ont i ryggen och jag kan väl säga att det inte blivit bättre under dagen... Men vi börjar väl från början.

Efter en slö morgon gick jag ut för att handla. På Tesco hittade jag det jag behövde.


Eftersom allt är stängt imorgon ville jag ha matvaror så att jag kan göra lunch/middag. Massa grönsaker, grillad kyckling, fruktsallad, knäcke och min svaghet... string cheese. Smakar inte mycket men jag älskar konsistensen. Lite Pepsi Max blev det också. Jag har ju kyl på rummet, så förvaringen är inga problem. Jag slöade en stund när jag kommit tillbaka, innan det var dags att dra mig mot teatern. Innan dess pratade jag med kusin Jane i telefon, och vi bestämde att jag skall komma till henne vid lunch i morgon.

Vid "huvudgatan" där jag bor ligger en söt blomsterbutik.


Själva huvudgatan är ganska livlig.


Syns dock inte så mycket här.

Det blev ett byte på tunnelbanan för att komma till teatern. Jag gick av 2 stationer för tidigt och promenerade. Jag gick av vid Picadilly Circus.


Klassiska bilden av Picadilly Circus. När jag promenerat ett bra tag kom jag till teatern.


Jag skulle sitta på andra balkong, så jag fick gå runt hörnet för att komma in. Det var en väldans massa trappor för att komma upp. När jag kom upp behövde jag gå på toa. Då var det bara att gå ner i ett annat trapphus, halva vägen ner. Engelsmän älskar verkligen sina trappor... Skulle man bo här hade man säkert blivit smal på nolltid. Jag satt väldigt högt upp.






Tyvärr var det som vanligt... stolen var för hög för mina korta ben. Eftersom jag redan hade ont i ryggen kom ischiasen som ett brev på posten. Vänsterbenet kunde jag ha i trappan, ett trappsteg högre än golvet. Men högerbenet... Det började pirra i det med en gång och tyvärr så tänkte jag alldeles för mycket på det. Men oj vad föreställningen var bra! Jag satt ju så långt bort att jag aldrig såg ansiktsuttrycken på skådespelarna. Vad jag däremot såg bra var själva djuren de spelade. Helt otroligt bra var det. Jag var otroligt fascinerad av koreografin och hur djuren såg ut. En giraff t.ex. En person med styltor på benen och armarna, som gick som en giraff, och sen dessutom en säkert 1,5 m lång hals fäst ovanpå huvudet (med ett huvud på halsen givetvis). Svårt att förklara. Så bra gjort!! Inklusive 20 min paus var föreställningen 2,5 h.


Man fick inte fotografera men jag smygtog en bild när alla ställde upp sig för att tacka för de rungande applåderna och skriken. Min biljett kostade 77 pund, det är väl lite drygt 950 kr. Det var en av de billigaste biljetterna, på parkett kostade det det dubbla. Men jag var väldigt nöjd med min julklapp till mig själv.

När jag kom ut var jag väldigt hungrig, akut hungrig, så jag gick in i en affär och köpte några bitar sushi som jag åt "under gång". Jag promenerade ett bra tag och kom inte alls till tunnelbanestationen vid Covent Garden, som jag hade tänkt, utan till Trafalgar Square.



Det innebar 2 byten hem till Bayswater. Resan gick fort, behövde inte vänta mer än 2 minuter på något tåg.

Jag var helt genomsvettig när jag satt på tunnelbanan. Min jacka är alldeles för tjock, jag skulle ha tagit höstjackan istället för vinterjackan. Först hade jag tänkt att åka hem, ta en värktablett och en dusch, och sen gå ut för att äta middag. Men när jag tagit min dusch fanns det inget som kunde få mig att gå ut igen, så det blev pyjamasen. Jag använde alla småflaskorna som stod i badrummet.


Tur att jag radade upp dem i rätt ordning på handfatet för inte katten kunde jag läsa den lilla texten på flaskorna utan glasögon när jag stod i duschen. Nu sitter jag här i sängen och kollar på TV. Förresten gick jag ut igen... jag kom på att jag glömt köpa någon dressing/balsamvinäger till salladen, så jag tog på mig jeansen ovanpå pyjamasen och gick ut igen. Men bara en kort promenad till huvudgatan.

Allt om allt är jag väldigt nöjd med min julafton. Jag har idag pratat med mormor (hon mådde skrutt), mamma, alla som firade jul hos syrran, och moster i Ellös. Tack vare Telenor Frihet kan jag ringa gratis. Great!!

Nu är klockan 21.20, och känner jag mig själv rätt blir det en tidigt kväll. På återhörande!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar