måndag 12 december 2016

Näst sista arbetsveckan i år

Gomorron. Dags för ny vecka. Min näst sista arbetsvecka för i år, om man bortser från fredagen den 29/12, då jag skall jobba sista dagen innan nyår. Om 11,5 dagar går planet! Det skall bli spännande att se London i julskrud. När ni sitter och kollar på Kalle Anka så njuter jag (förhoppningsvis) av musikalen The Lion King.

Jag har ju själv valt bort julen, så jag blev väldigt överraskad när jag ramlade på Maxis julbord i torsdags. Mitt i gången vid delikatessen hade de dukat upp ett dignande julbord, och det var bara att ta en tallrik och smaka på det man ville.


Jag är inte så där överförtjust i julmat, jag gillar inte sill, feta röror eller Jansson. Men det fanns skinka, lax, köttbullar, prinskorv (också för fett för mig, men jag tog en), en het kyckling, rödbetssallad och lite annat smått och gott. Till efterrätt fanns det ett litet glas med pepparkakspannacotta med lingon på. Alldeles lagom med ett par teskedar. Underhållningen stod en ungdomskör för. Verkligen uppskattat, folk stod och använde frysdiskarnas lock som bord och det var en härlig stämning. Jag fick alltså lite julmat i år också :)

På kvällen var det julavslutning i kören. Vi skulle sjunga 2 sånger för lärarna på Pedagogen (där vi övar) som hade en liten julsammankomst. Det gick mycket bra och vi fick fina applåder. Vi sjöng "Nu lyfter vi från marken" av Freddie Wadling och Håkan Hellströms "Valborg". När det var klart dukade vi upp till ett långbord i "vårt" rum och en i min stämma hade tagit med sig massa ljusslingor. De lades ut på borden och tejpades upp på väggarna. Clementiner, pepparkakor och godis serverades och mineralvatten, julmust och vin fanns att dricka. Vi var förvånansvärt få som drack mineralvatten, det var nog många som tog spårvagnen dit :) Vi pratade och sjöng lite julsånger. "Fröken" fick en fin julpresent och min stämkollega som arrar nästan alla våra låtar fick också en. Det var en härlig stämning, och nu ses vi inte igen förrän den 12 januari. Det skall bli skönt med lediga torsdagar, men också lite tomt.

I fredags åkte kollegan och köpte räkor till några av oss på lunchen, så det mumsade jag på på kvällen. Jag orkade inte så mycket, kanske bara 2 hg.



Resten skalade jag på lördagen och gjorde en wok med sjögräsnudlar, sambal, champinjoner och räkorna. Mums.

Jag hade vaknat redan klockan 4 på fredagsmorgonen, så jag trodde att jag skulle få sovmorgon på lördag morgon. Men icke. Jag var uppe strax efter klockan 5... Då är det mysigt att tända massa ljus.


Hela förmiddagen gick i slöhetens tecken och jag löste massa korsord. Vid 13 fick jag ett ryck och satte igång med massa stök.

Jag röjde i köket och hallen som "hrm" hade råkat bli lite stökiga.
Jag flyttade ut allt på golvet i förrådet och ställde tillbaka det i rätt ordning. Så här såg det ut innan:


Inte lätt med 6 x 14 kg kattsand som spärrar flera garderobsdörrar... När det var klart fanns det mycket mer plats:


Detta måste jag göra med jämna mellanrum, då det är så trångt.

Jag fortsatte med att byta lakan och då passade jag på att sy band i några av mina påslakan och nya hankar i mina duschhanddukar. Jag har band i täckets hörnen och så knyter jag ihop dem med banden i påslakanen, så att det ligger bra. Några av mina gamla band hade lossnat, så nu satte jag i nya. Detta var inte bra för mina händer, jag fick skitont, för mycket pill.

Sen fortsatte jag med att rensa frysen. Den var överfull och jag visste att jag hade massa gammal mat som behövde komposteras. Det blev en del att slänga:


Nu var frysen tom på ALL färdiglagad mat, den var för gammal att spara. Meningen var att jag skulle ägna söndagen åt handling och matlagning, men så blev det inte. Jag sov som en kratta på natten, jag hade så ont i min vänstra hand. Vid 5 kom jag på att jag kunde ta lite smärtstillande, 1 Arcoxia och 2 Alvedon 665. Det hjälpte inte mycket. Så stället för matlagning blev det massa korsord. Vänsterhanden fick ligga i mitt knä nästan hela dagen, så idag är den bättre.

Jag kom i alla fall iväg till affären. Jag köpte 1,5 kg nötfärs, så jag skall laga något i veckan. Men det fick bli ett gäng frysta färdigmiddagar så att jag har något till lunch innan jag gör det. En nödlösning.

Idag blir det ingen matlagning, för jag måste åka till Frölunda Torg. Dels upptäckte jag igår att mina jeans snart går sönder (har bara ett par, dumt, jag vet) och dels så lyckades jag inte para ihop mitt nya headset från Kjell & Co med mobilen. Hoppas jag kan få det fixat på Frölunda Torg, även om jag köpte det online. Det var precis likadant när jag köpte mitt första i våras.

På fredag är det dags att åka till mamma och lämna Maggie. Jag hade ju först tänkt åka på lördag morgon, lämna Maggie och sedan direkt sticka till Centralen och ta bussen upp till mormor. Jag skall stanna till söndag eftermiddag, eller kanske åker jag tidigt måndag morgon istället, direkt till jobbet. Men det blir mycket bussresande under en dag, först nästan 2 h dit, och så 1,5 h till Centralen och sen 3,5 h till Ellös. Så jag åker på fredag och sover över hos mamma. Drömmen hade varit om jag hade kunnat få skjuts till mamma på fredag, men det blir svårt. Maggie gillade inte att åka buss hem från henne senast, hon fick lite panik. Men det får gå.

Nu måste jag skriva några julkort som skall skickas till Norge, sista dagen att posta dem är idag. Sen har jag en himla massa julkort att skriva till vänner och släktingar i Sverige, men jag får göra några om dagen så får jag kanske inte ont i handen.

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar