onsdag 4 januari 2017

Tack för julkorten!

Gomorron. Nu börjar sovschemat ordna upp sig efter julledigheten. Idag var det inte plågsamt att gå upp när klockan ringde (5.00). Jag vet att jag betraktas som galen som går upp mer än 2 h före jag behöver gå hemifrån, men jag tycker det är så mysigt att sitta här vid datorn med levande ljus och verkligen vakna innan jag går. Sen är det så att jag absolut inte kan gå upp och äta frukost direkt, det behövs minst 1,5 h innan jag kan äta.

I måndags var det ju dags att börja jobba igen. Skönt att vara tillbaka i rutinerna. Jag fungerar så mycket bättre när jag har fasta mattider. Annars händer det väldigt ofta att jag glömmer av att äta och sen blir det panik med skakningar, svettningar och illamående. Inte roligt alls. En sån episod hade jag igår kväll, även om jag hade ätit när jag kom hem från jobbet, men tydligen inte tillräckligt med proteiner. Hur kul är det då att få dessa symptom när man egentligen är mätt och inte alls vill äta? Bara att äta ändå. Gillar det inte. Fick sitta med altandörren öppen en lång stund för att jag svettades så. Det tog väl en timme för händerna att sluta skaka. Blä.

Direkt efter jobbet i måndags åkte jag till Bauhaus. De har nyligen öppnat en ENORM affär inte långt härifrån, det var mitt första besök. Jag köpte 10 m hönsnät och en pannlampa. Jag har ju ingen belysning på min altan, så en pannlampa var ett måste. Först hittade jag en för 890 kr, men det var "lite" väl dyrt för mig. Sen hittade jag en för 109 kr, bättre :) Det jag gillade med den, förutom att det var bra ljus, var att man kan vinkla själva lampdelen så att den pekar lite neråt. Då slipper man böja huvudet hela tiden. Så här rolig såg jag ut när jag hade den på mig.


Det var kallt ute!! Jag fick i alla fall upp extrastaketet så nu kan Maggie komma hem (hämtar henne direkt efter vi slutar (klockan 13) i morgon.


Det hela började dock inte så bra, jag lyckades med konststycket att skära mig på en häftklammer... jag skulle öppna ett paket med buntband och tog i lite för hårt.


Det slutade inte blöda förrän jag satt på tredje plåstret...

När jag var på Bauhaus tänkte jag också kolla på en ny duschslang och nytt munstycke. Jag hade en plastslang som nu blivit så hård att den inte vill böja sig rätt, detta är något jag irriterat mig på i månader! När jag satte på duschen vred sig hela munstycket och sprutade direkt på väggen, och vattnet rann ner bakom badkaret. För att kunna duscha fick jag vrida hela munstycket så att det mer eller mindre pekade rakt ut åt andra hållet, då kunde jag duscha "diagonalt". När jag kollade på Bauhaus och såg hur dyrt sånt är så kom jag på att det kanske var något jag skulle kunna få från fastighetsskötaren. Igår mailade jag dem och frågade och när jag kom hem (snabb service!!) så hade jag fått ny slang, nytt munstycke och nya packningar i blandaren!


Så fint! Tidigare var det bara vit, ful plast och munstycket var halvt igenkalkat. Jag var tvungen att ta en testdusch direkt när jag kom hem igår, och trycket var jättebra! Var rädd för att jag fått ett munstycke där det var dåligt tryck (energispar) men icke. Mycket nöjd! Ibland är det extra skönt att bo i en hyreslägenhet.

Årets julkort sitter på förrådsdörren. Ganska bra utdelning. Skickade 45 kort och har fått 18 st. Blir lika glad varje gång jag får ett. Tack alla som skickat!


Igår tog jag fram den stora chokladasken jag vann på jobbet dagen före julafton. Kollegorna tyckte jag var taskig, för alla hade mer eller mindre bestämt sig för att leva sundare. Men den går nog ner. Själv smakade jag en bit och tänker nöja mig med det. 750 g var det i asken, får se hur länge den varar...


Jag fick också hem påsen med julklappsmaten vi fick. Jag gav bort asken med paté, den gillar jag inte. Men en Salma-lax (ligger i frysen), en rökgravad lax, en julost och en burk med limesås var kvar. Tänkte äta lite lax igår, men så kom jag på att jag har ett litet paket med julskinka som går ut idag, så den fick jag ta först. Salma-laxen är så vansinnigt god att äta rå, men den ligger ju i frysen och klarar sig lite till.

I måndags var det dags att fylla på mina dosetter med alla piller och tillskott jag tar. Då såg jag att nyponpulvret jag tagit i 2 månader inte räckte för de 2 veckorna jag fyllde på. Jag funderade på om jag skulle fortsätta med dem eller ej. Det kostar ju ändå en del (ca 400 kr för 2 månader). Men vet ni vad? Jag tror de hjälper! Jag promenerade ju ca 20.000 steg varje dag i London och jag hade inte ont i min höft! I alla fall inte mycket. Och jag hade inte på mig mina ortoser under hela Londonvistelsen. Jag fick tipset från företagets ägares hustru, de hade tydligen provat massa olika märken. Nu har jag beställt 2 månader till, sen skall jag utvärdera igen.

Jag har ju mer eller mindre fått lägga ner detta med att promenera det senaste året, pga höftsmärtorna. Båda höfterna, inte bara den högra som jag har trochanterit i. Misstänker att jag har artros där också, och pulvret verkar ju funka! Inget gör mig gladare. Nu skall jag promenera lite mer i 2 månader och se hur det blir. Jag skall också börja simma igen, nu när jag har ortoserna som "håller fast" tummarna. Idag är det vuxenkväll på simhallen (borde i alla fall vara det, så brukar det vara på onsdagar) så det blir nog ett besök där. Det vore så skönt att komma igång med simning och promenader igen, jag behöver det verkligen! Det är inte så lätt när kroppen strejkar och man får så fruktansvärt ont varje gång! Varje gång det sker blir jag så himla ledsen och besviken på kroppen som sviker mig.

Nu längtar jag efter min katt! Det är ju jättelänge sedan jag lämnade henne hos mamma (16 december). Inte för att hon gör mycket väsen av sig hemma, men det blir lite annorlunda med en annan varelse som lever och andas i lägenheten.

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar