tisdag 11 juli 2017

Vad blir domen?

Gomorron. Idag klockan 15.40 skall jag till en ögonläkare. Ringde i fredags och fick tid idag på en ögonklinik i stan. Det var under mitt kalas i onsdags som jag berättade om min kraftigt försämrade syn och jag fick då rådet att få det undersökt. Ser inte ett skit längre och behöver nya glasögon för tredje gången på tre år. Dyrt! Har ju inte bara ett par (vanliga progressiva, progressiva terminalglasögon och läsglasögon). Sen har jag ett par terminalglasögon på jobbet också som jag antagligen får betala byte av själv. Man får tydligen bara nya vartannat år, och förra året fick jag dispens och fick ett par nya efter ett år. Jag har googlat runt lite (jag vet, man skall inte göra det) och enligt 1177 har jag alla symptom på grå starr. Sånt som drabbar gamlingar, medelåldern är 75 år. Samtidigt som jag inte vill ha en diagnos hade det ju varit bra med något som kan åtgärdas. Fast tanken på att någon skall in och pilla i mina ögon skrämmer mig något otroligt. Nej, nu skall jag inte ta ut något i förväg....

Hur har veckan varit? Stressig. Marita och jag slet som galningar i tisdags med att handla och förbereda allt för vårt kalas på onsdag. Vi firade ju inte bara mig utan även Marita som fyllt 70 6 dagar tidigare. Massa folk här på onsdag. Vila och ta hand om allt på torsdag. Promenad på fredag. Skulle promenera på lördag men då kom regnet. Blev en halvlat dag som avslutades med filmtittning med Jesper. Och i söndags var jag och grillade i Änggårdsbergen med min språkfamilj. Här kommer veckan i bilder:


Fjärde gången jag vinner på en korsordstidning i år! 100 kr vann jag. Denna tidning är snål, man får bara 2 Sverigelotter vid vinst. Den andra tidningen (eller rättare sagt det andra förlaget), delar ut lottpaket på 200 eller 400 kr.


Maten på kalaset var tacos och jordgubbstårta. När vi handlade hittade vi denna för 109 kr. Köper man lösa småpaket blir kilopriset över 300 kr. Här var det 100 kr. Håller till 2020, så dålig lär den inte bli.

När jag laddade upp bloggen för några minuter sedan hade jag bilder från kalaset med. Men jag vet att det finns de som inte vill vara med på bild, så jag raderade dem just. Och några andra bilder från kalaset har jag inte. Sorry... Men trevligt hade vi det!! Tack till alla som kom och för presenterna!


När vi höll på med kalasförberedelserna ställdes en massa saker in i förrådet som inte "skulle stå framme" enligt Marita. Det var fullt redan innan och med alla sakerna inne kom man knappt in. Definitivt inte i garderoberna i alla fall. I torsdags när jag kom hem tog jag mig i kragen och flyttade ut allt som stod på golvet, omorganiserade och ställde in igen. Nu kommer jag åt mina saker!


I fredags blev det en promenad med Jesper direkt efter jobbet. Vi hade båda slarvat med promenaderna under veckan (tidsbrist) och det märktes väldigt på flåset! Vi pustade som fasen i början, men sen ordnade det upp sig :)


I lördags var det dags för lite pälsvård. Jag har så svårt för att borsta Maggie ordentligt, dels för att jag bara har 2 händer och dels för att jag har ont i mina händer hela tiden. Men ex-matte och ex-husse gjorde ett otroligt jobb, under protest.


Alltså denna mjuka magen. Här vill man bara sniffa...


En bekant pose för denna f.d. utställningskatt...

I söndags var jag som sagt med språkfamiljen och grillade. Jag var hos dem klockan 13 och vi gick 45 minuter senare. De hade med sig 2 full-lastade dramaten, 2 ryggsäckar och en stor kasse typ IKEA. Jag undrade lite vad det var de hade släpat med sig, men det visade sig vara filtar, kuddar, grillkol, pannor, byttor, vattendunkar och en jäkla massa mat... De hade också med sig 2 stora påsar med gammalt bröd, så ungarna matade änderna. Änderna kom upp nära oss redan innan brödet kom fram.








Nej, jag provade inte vattenpipan, fast jag blev tillfrågad.

Jag hade med mig 2 små kycklingfiléer till mig, och lite sallad. Jag la på dem på grillen när de började grilla sina saker, så min mat var klar LÅNGT före deras. Jag gick därifrån vid 16.30 och då hade de inte börjat äta än. Hade mycket att göra hemma och kunde inte stanna kvar längre.


Hemma kokade jag en stor laddning av min grönsaksröra och stekte upp 1 kg nötfärs med tacokrydda. Det var dags att göra min goda tacogratäng! Mums!

Igår måndag blev det en promenad igen. Jesper hade med sig massa fågelfrö (som fåglarna struntade i), men de var desto mer intresserade av brödet han hade med. De kom riktigt nära!






Idag får ni som sagt hålla tummarna för mig. Är lite nervös faktiskt. Jag tar det säkra före det osäkra och tar bussen dit. Skall jag undersökas ordentligt kommer jag att få droppar i ögonen som gör att jag inte får lov att köra bil (eller moppe) på 24 h.

I helgen som kommer måste jag börja fundera på vad jag skall ha med mig till New York. Det är varmt där nu (runt 30) så det är dags att prova de riktiga sommarkläderna. Det är ju inte så att man har fått anledning att ha dem på sig i år... Det är nästan 2 veckor kvar till jag åker (tidig måndag morgon), men söndagen innan går åt till att få Maggie till kattpensionatet nere i Kungsbacka, så det finns inte så mycket tid den helgen.

Ha en bra vecka! Snart hörs vi från andra sidan "pölen". I sann "resfebersanda" fastnade jag igår för ett program på National Geographic. Haverikommisionen. Om flygkrascher. Galet, jag vet... men sån är jag.

1 kommentar:

  1. Hoppas allt gick bra! Mvh Åsa i Norrköping

    SvaraRadera