måndag 11 september 2017

Hemma igen

Gomorron. Måndag. Dags att återgå till verkligheten!

Att det skall vara så förbaskat svårt att få till det där sista inlägget på en resa. Det är samma visa varje gång... Men här kommer det!

När jag kollar i min telefon ser jag att jag inte tog ett enda kort i fredags... ovanligt för att vara mig. Innan jag ens hade hunnit klä på mig eller gå till frukost kom städerskorna. Jättebra, då kunde jag ju börja packa direkt! Men först frukost. Jag frågade den trevliga "inkastaren" hur det skulle bli med frukost på lördagen, då matsalen öppnar 8 eller om det var 8.30, och min buss skulle gå 7.10. Jag kunde hämta ett frukostpaket i receptionen efter middagen, fick jag reda på.

Packade och donade efter frukost, så klockan var närmare 11 när jag drog mig till stranden. Där satt jag ända till 17, med uppehåll för lunch på rummet. Himla tur att det löste sig med en lätt lunch på rummet, för jag hade fått slänga minst hälften av maten om jag ätit på tavernan. Jag tycker inte om att äta mycket när det är varmt, det var bara första och andra dagen jag snodde med mig ett ägg. Sen räckte det med 2 såna där mörka skorpor med ost och Philadelphia.

När jag gick till middagen vid 20 så var jag i stort sett färdigpackad. Endast det jag skulle behöva under natten/morgonen fanns kvar i rummet. Jag hämtade frukostpaketet och det var en sorglig historia... En dubbelmacka av vitt rostebröd med en skiva skinka och en skiva ost. Ett äpple. 2 hårda kakor. En mjuk kaka. En breadstick. Inget mer.

Natten var kass. Vaknade vid 2, lyckades somna om 5.30 och klockan ringde 6... då var jag så där äckligt mossig och trött i huvudet. Vågade inte sätta mig ner då jag inte ville riskera att somna. Packade ner det sista. Gick ut väntade på bussen.

Solen skulle snart gå upp. Jag har haft det väldigt bra över lag, men nu var jag färdig med detta ställe och tyckte det var skönt att åka hem. Bussen kom på exakt rätt tid, och sen åkte vi runt halva ön för att hämta fler. 1 h 10 min tog det till färjan. När jag satt där på bussen började jag fundera på var mitt pass och mina resehandlingar var. Hm. Jag hade lagt dem på ett säkert ställe, men kom först inte ihåg var. Det enda jag visste med säkerhet var att de inte låg kvar på rummet. Sen kom jag på att jag lagt dem i ytterfacket på resväskan, som under bussfärden befann sig i bussens "mage". När vi kom fram till färjeläget bad jag chauffören att öppna, och visst, där låg de. Puh.

Hej då Thassos!

Färjan var mycket mindre än förra gången, och med färre öppna däck.

Hittade dock ett ställe med massa soffor och började äta min frukost. Tittade mig omkring och såg att de flesta andra också hade bruna lådor likt min, fast de kom från andra hotell. Vilken skillnad på innehåll!! De andra hade mörka baguetter med ost, skinka och massa grönsaker, samt juice att dricka. Där satt jag med min torra macka. Enda "braiga" med att den var torr var att jag fick mindre ont i magen av den (har ju svårt för mjukt bröd).

Resan tog ca 40 minuter och sen var det väl 15 minuter till flygplatsen. Det fanns inga köer till incheckningen när vi kom, så det gick väldigt fort. Ett plan till Stockholm skulle gå en halvtimme före vårt, det var allt just då. Säkerhetskontrollen gick också bra. Vänthallen var inte stor...

Det fanns 6 gater, men de var bara dörrar i en stor glasvägg. Det gällde att gå till rätt dörr.... Köpte lite dricka i taxfreen att ha under flygturen och satte mig ner mellan en vattenfontän och en papperskorg, för där fanns det ett eluttag i väggen. Hade spelat så mycket CellConnect på bussen för att inte somna, så batteriet var lite lågt. Jag hade med mig en powerbank, men nu när det fanns ström var det lika bra att passa på!

Flygturen gick bra. Satt för första gången allra längst fram på vänster sida, i gången. Fördelen med detta var att jag kom av först av alla när vi landade i Göteborg. Nackdelen var att det var stört omöjligt att sova eftersom alla som skulle till toa puttade till mig när de gick förbi.

Mitt under flighten började jag fundera på var min nyckel var. Alltså jag och mitt minne... Vet att jag hade med mig en lös nyckel, men var hade jag lagt den? Letade igenom hela ryggsäcken, nope. Det fanns ett alternativ till. När jag åkte hemifrån hade jag både ryggsäck och en stor handväska. Den handväskan låg nu incheckad i mitt bagage. Bara att vänta.

Vi landade 13.55 svensk tid och redan 14.12 satt jag på flygbussen! Mitt bagage kom som femte och allt gick hur smidigt som helst. Öppnade snabbt resväskan när jag kom på flygbussen och tog fram handväskan. Där var nyckeln i innerfacket!!

Jag hade dock mindre flyt när jag skulle ta spårvagnen från Korsvägen till Mölndals bro. Det hade varit demonstrationer mot Västlänken i stan och alla bussar och spårvagnar var försenade. Den jag tog var egentligen vagnen som skulle gått tidigare. Så när vi kom halvvägs fick alla hoppa av så att vagnen kunde vända och vi fick vänta på nästa. Den låg visserligen precis bakom, men dessa minuters försening gjorde att jag precis missade bussen hem från Mölndals bro. Bara att vänta 29 minuter...

Hem, in med lite tvätt och så nästan direkt iväg igen. L & A kom och hämtade mig för att vi skulle åka och hämta Maggie. Hon ville inte veta av mig när jag kom, hon låg på en platå i uterummet. Vi fick öppna utifrån för att få tag på henne. Hela vägen hem var hon skitsur och jamade mycket.

Vi tyckte båda att det var skönt att komma hem. Maggie fick något slags kelighets-spel klockan 1 och i 6 h, innan jag gav upp och gick upp, hoppade hon upp och ner i min säng ungefär var 15:e minut. Det buffades på mina händer och i mitt ansikte, om jag inte var snabb nog med att pilla på henne. Hon vet inte hur man skall göra när man är katt: hoppa upp i sängen och lägga sig nära och kela. Nej hon är som en guttaperkaboll. Upp och ner. Upp och ner. Upp och ner.

Igår söndag tvättade jag mer, handlade och lagade mat. Jag hade fått flera recept av en FB-kompis där man använder zucchini istället för pasta. Jag hade inte alla ingredienserna hemma så jag kunde göra helt enligt ett av recepten, men jag fick ändå till det tycker jag.

Kyckling, zucchini, körsbärstomater, skogschampinjoner, vitlök, turkisk lättyoghurt, buljong, salt, peppar och basilika. Det blev inte alls dumt! Jag använde en slags julienneskärare till zucchinin, men den gjorde inte hela strimlor, utan de satt fast i varandra i vågiga längder. Fick ägna ganska mycket tid åt att skära isär dem. Nästa gång får det bli potatisskalaren. Då blir det mer som tagliatelle, men det är ju gott det med!

Nu är det dags för frukost och snart jobbet. Inget ledigt förrän en halvdag i början av november, då det är Alla helgona. Bara att bita ihop.

Ha en bra dag/vecka och tack för att ni följde med mig på min resa! Nästa resa: julen i London!