onsdag 28 mars 2018

Snart långledigt

Gokväll. Imorgon börjar bästa helgen på hela året; Påsk. Inte för att jag på något sätt är kristen... utan det handlar om längden på ledigheten. Slutar 13 imorgon och sen 4 hela dagar ledigt! Så härligt. Himla synd att vädret inte är med oss. Vissa påskar har man ju kunnat sitta ute på altanen, men det går garanterat inte i år.

Imorgon efter jobbet skall jag till optikern. Igen. De senaste 2 (eller om det är 3) terminalglasögonen jag har köpt har inte funkat. Jag ser inte bra alls. I förra veckan kom jag på vad felet var. Jag kan inte ha rumsprogressiva glasögon. Jag har en ganska stor skärm och jag ser bara bra i en smal springa. Jag sitter alltså och flyttar huvudet hela tiden, men oftast har jag så ont i nacken att jag inte orkar flytta huvudet = jag ser väldigt dåligt. Nu skall jag inte till min optiker imorgon, samma kedja, men annat ställe. Min optiker hade ingen tid efter arbetstid förrän någon gång i maj. Så länge kan jag inte vänta.

Jag har i alla fall tänkt mig att behålla själva bågarna, för jag har svårt att hitta bågar som funkar. Pluppen på näsan tål jag oftast inte, och de sitter också åt över näsan. Så nu när jag har hittat ett par som funkar så behåller jag dem. Jag har ett par identiska hemma, så jag bär med mig dem till och från jobbet varje dag tills de nya är klara. Hoppas verkligen det funkar och att jag i och med detta kanske får lite mindre ont i nacken/huvudet... Håll tummarna!

På lördag kommer mamma på besök. Först sa vi att vi skulle äta typisk påskmat, d.v.s. lax, ägg och lite annat. Men sen kom jag på att sån mat inte funkar för mig. Äter jag hela, hårdkokta, ägg kan jag äta 1. Men har man "goja" i det (även om majonnäsen är light) mår jag illa av det. Lax likaså, för fett. Så vi skall äta stekta kycklingfiléer, kantarell-risotto, stekt (hemmaplockad) svamp och en grönsallad. Det är så att jag (för en gångs skull) har kommit med i en Buzzador-testning, och skall testa just risotto. Fick en kantarell och en sparris.


Återkommer med recension.

Annars har jag mest fortsatt i samma banor som jag gjort sen operationen. Vila på helgerna och inte gå för mycket på veckorna. I helgen blev det Netflix för hela slanten, för jag har inte haft någon TV sen förra tisdagen. Massa strul med detta med övergång till öppen fiber. ComHem säger att den skall funka nu, 8 dagar efter avbrottet, men den funkar fortfarande inte. Nu har jag kommit på att jag har Viaplay gratis i 2 månader till (missade den första månaden, glömde bort), så nu kollar jag en del där också.

Det är väldigt jobbigt för mig att städerskan är sjukskriven. Det skall hon vara minst till den 20 april. Jag funderar på att kontakta dem i morgon och fråga om de kan skicka någon nästa vecka. Då måste den personen komma när jag är hemma på lunch, så att jag kan öppna och visa. Sen får personen slänga in nyckeln genom mitt sovrumsfönster. Jag klarar inte av att dammsuga mer än ca 10 minuter innan händerna går sönder. Svårt med resten också. Dessutom har jag handdiskat sen nyårsafton, då diskmaskinen gick sönder. Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt en ny, den kommer nästa fredag. Can't wait!

Sen operationen har jag suttit med datorn väldigt mycket i vardagsrummet. Då kan jag kolla på TV samtidigt. En annan fördel är att Maggie väldigt ofta ligger bredvid mig, och då får jag "hela magen". Det gäller att passa på när man har en o-kelig katt!


Mer än mammas besök på lördag har jag inte planerat under påsken. Skall försöka ta mig till Rusta och bunkra lite schampo, balsam, deo och sånt. Skulle gjort det förra helgen, men det blev inte av. Eller också tar jag med mig "dramaten" till optikern imorgon och tar det på vägen hem. Vardagar före klockan 19 är det så himla mycket enklare att åka till Sisjöns industriområde, det går en buss som stannar precis utanför mig. Jag behöver inte byta. Det behöver jag på helgerna. Så får det nog bli!

Just det, får se när jag får SMS imorgon från Hemköp och Animail (kattsand). Jag har beställt massa därifrån med hemleverans, mellan 17 och 22. Måste ju vara hemma då. Får alltså se hur det blir.

Jag önskar er en Glad Påsk! Själv firar jag alltså inte, men ni kanske gör det?

3 kommentarer:

  1. Var är du Lena? Saknar dina inlägg 🤗😘😊

    SvaraRadera
  2. Wow! Nån som läser! Skall bara steka upp 1.8 kg kycklingfilé och göra Risotton i förra inlägget så återkommer jag ikväll. Tack för att du väntar.

    SvaraRadera