måndag 22 december 2008

En kul dag i Borås

Igår tog jag alltså tåget till Borås för att träffa Emma, min mailkompis från Stockholm. Tåget var ett som gick mellan Göteborg och Karlskrona, och jag var inte den enda som hade kommit på att jag skulle åka just den turen. Fy katten vad fullt det var i tåget!! Stod upp en bit bland alla resväskor och barnvagnar, men sen hittade jag en ledig plats så jag fick sitta resten av vägen. Det var ju första gången Emma och jag sågs, men det kändes som om vi setts flera gånger tidigare. Visst är det härligt med sådana möten? Först promenerade vi runt i den lilla stan flera varv, för restaurangen vi skulle äta på öppnade inte förrän kl 13. Fick köpt ett presentkort till våran Emma som hade fyllt år, och en flaska vildmarksglögg inhandlades också på marknaden.

Maten intog vi på Golden Elephant, ett ställe där man själv väljer råvarorna som kocken sedan steker ihop. Första portionen så hittade vi inte kryddbordet, så det smakade ganska... ingenting. Men sen hittade vi kryddorna och det blev väldigt gott. Vi åt lite för mycket... och var väldigt mätta när vi gick därifrån.

Emma var en glad typ :)

Jag var också glad :)

Istället för att ringa lillebror som skulle komma och hämta mig, så promenerade Emma och jag hem till dem. Hon hade i alla fall ett hum om vilket håll vi skulle åt, och när vi kommit en bit så började jag känna igen mig. Sen hittade jag. Emma stannade bara en liten stund, sen gick hon tillbaka mot stan för att möta sin syster och pojkvän.

Det var ju meningen att jag skulle äta middag hos brodern, men det var inte en chans att jag skulle få i mig mera mat. Vi satt och snackade i soffan i flera timmar, och det var jättemysigt och trevligt att bara prata när det inte var så mycket folk med. Annars är jag ju bara hos dem när det är kalas med 15-25 andra personer i närheten.

Katherina gjorde knäck, och jag måste erkänna att jag smakade lite. Hon hävdade bestämt att all smet som kom utanför formarna inte innehöll några kalorier :) Hm. Nu behöver jag i alla fall inte mer julgodis i år. De har inte sett mig sedan jag började och de såg stor skillnad på mig. Kul!!

Jonas körde mig till tåget och hemresan gick bra, tåget var nästan tomt denna gången. Skulle hoppa av i Mölnlycke och ansluta med bussen som går ända hem till mig. Jag hade jättetur och hann med en buss precis, annars skulle jag fått vänta 40 minuter på nästa. Jag var fruktansvärt trött när jag kom hem, men jag hade ju dels åkt tåg och buss i sammanlagt 2 timmar, promenerat i först 1,5 timme före maten, sedan ätit för mycket och promenerat en halvtimme till, slappat i en soffa i 3 timmar och sen 2 timmar på tåg och buss igen... Puh. Och pratat hela tiden! Känner mig också i ögonen precis som på sommaren, så det är någon mer blomma i min julgrupp som jag inte tål, men jag orkar inte rycka upp fler. Den får stå kvar.