tisdag 16 december 2008

Nu är jag lugn!

Ringde till Xtravaganza igår och bokade en tid med min coach innan vanliga mötet. Tog en timme ledigt från jobbet, så jag hann gå halva vägen i alla fall (16.689 steg totalt igår). Först vägde jag mig. Nu kommer det konstiga: Hemma hade jag alltså igår morse gått upp 1,4 kg sedan dagen jag började på halvfart, 6/12. På XV hade jag bara gått upp 0,3 kg sedan den 4/12! Himla konstigt. I vilket fall som helst hade jag trots viktuppgången gått ner i både fett % och antal fett kg. Vattnet hade ökat. Reaktionen hos dem när jag först sa att jag hade gått upp 1,4 kg var "är det utöver de 2 kg som alla brukar gå upp?". Så det hela grundar sig i min våg-noja och att jag väger mig varje dag.

Jag hade med mig en räk- och kräftsallad och varma grönsaker som jag värmde i mikron. Jag frågade min coach om hon tyckte att min portion såg stor/liten/lagom ut. Hon började prata om knytnävar och handflator och jag sa att jag har problem med det där. När jag gick i gymnasiet (teknisk linje) och hade fysik, konstruktion, ellära och reglerteknik så hade jag stora problem. Att omvandla en 2D-bild (maten på min tallrik t.ex.) till en 3D-bild (en knytnäve) går inte! Det är nått snöre som fattas i mitt huvud, klarar inte sånt eller att se saker som inte syns (elektricitet osv) ställde till stora problem för mig i skolan. Om jag proppar mina grönsaker i en påse och formar den till en knytnäve så skulle jag kunna jämföra min knytnäve och påsen, men det är ju lite väl drastiskt. Så jag väger mina saker, för jag har alltså inget ögonmått. 100 g varma grönsaker och 100 g protein. De kalla grönsakerna är enklare att jämföra med en handflata... Pratade med min syster igår och hon har precis samma problem och tydligen har pappa det också, så det går i släkten. Kan säga att ingen av oss 3 är bra kockar, vi klarar helt enkelt inte att "leka" fram en ny rätt eftersom vi är så receptbundna.

Dessa besked om vikten och maten lugnade mig, så nu fortsätter jag på samma bana. Idag hade jag gått upp ytterligare, hela 0,6 kg, men det struntar jag i nu! Frågade också hur jag skall göra när jag har svårt att få i mig sista målet, sa att det är svårare för mig att få i mig en soppa än en halv bar. Funkar det inte är det bättre att jag tar en halv bar än ingenting alls, fast jag får för lite näring och kalorier.

Ikväll blir det inget slappande här, i morgon kommer städfirman och det ser ut som 7 svåra år här. Måste röja lite. Min mamma tycker att det är väldigt kul att jag städar innan städfirman kommer, men det gör jag ju inte. Jag bara flyttar på allt och lägger det på sin rätta plats så att de KAN städa. Jag har en farlig förmåga att bara släppa allt där jag inte behöver det längre, och det straffar sig vid såna här tillfällen. Tänk om man kunde programmera om sig själv så att man alltid la tillbaka saker på sin rätta plats med en gång! Jag har försökt, men det varar inte så länge :)

5 kommentarer:

  1. Vad skönt med ett positivt besked från coachen också =) Det är kanonbra när inte magen klarar av onyttiga saker för då äter man inte dem helt enkelt. Det var en bra sak när jag var som mest allergisk.. jag kunde inte helt enkelt äta onyttiga saker. Det är problemet nu, nu kan jag äta dem ur det perspektivet.

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att vi har cocher. Fick du reda på vad hon tyckte om din mat? Jag har också lite svårt för knytnäve antingen drar jag ihop knytnäven om det inte ser mindre gott ut eller när det ser riktigt smaskigt ut så blir knytnäven jätte stor. Jag har faktiskt lärt mig en del om hur mycket maten väger sedan jag var med i VV på 1800-talet.
    Jag tycker du är så duktig med dina promenader!

    SvaraRadera
  3. Malin: Det kommer nog att dröja innan jag äter något så fett som smörgåstårta igen... Inte kul att må illa.

    Sara: Jag hade ju med mig en räk- och kräftsallad, en grönsallad och morötter och sparris som jag värmde i mikron. Hon tyckte det såg ut som en lagom portion. 100 g protein, 100 g varma grönsaker (vägda innan jag stoppar in dem i mikron, alltså frysta) och 100 g sallad (med mycket salladsblad i, de väger ju ingenting). Lätt att hålla reda på. Duktig med promenader... Hm. Det var väl en och en halv vecka sen eller nått som jag var ute sist. Har varit fruktansvärt lat på sistone, men det beror mest på att jag har haft så ont i ryggen och fötterna.

    SvaraRadera
  4. Va skönt att det blev bra på XV o va redi du e som inte gått upp de "obligatoriska" 2 kg :)

    Hejjar på dig!

    SvaraRadera
  5. Fast jag är bra nära nu.... +1,9 totalt idag. Det har alltså inte vänt än.

    SvaraRadera