lördag 26 september 2009

Ett spännande paket

Godmorgon! I natt har jag sovit på soffan igen... Var uppe vid 1, tog på mig pyamas och stängde av datorn. Men varför stängde jag inte av TV:n, släckte mina ljuslyktor och gick och la mig i sängen? Istället lät jag allt vara på och la mig i soffan igen... Vaknade där kl 5. Hm. Tur att min soffa är bekväm :)

Igår när jag var hemma på lunchen så hade jag fått ett brev med en paketavisering från DHL. Jag hade inte beställt något och undrade vad det kunde vara. Ringde DHL och de sa att de kör ut i mitt område mellan 10 och 12 på vardagar. Jag skulle alltså bli tvungen att ta ledigt 2 timmar för att sitta hemma och vänta på ett paket som jag inte visste vad det innehöll... Det stod HPS Gustavsberg på avsändaren och jag fick deras telefonnummer från DHL. Det visade sig att det var Gustavsbergs Porslinsfabrik som paketet var skickat från. Jag ringde dem men fick meddelandet att "hon som kan datorn har gått hem"... De sa att de skickat ut en massa tävlingsvinster senaste veckan, men de kunde alltså inte tala om för mig vad det var eller vilken tävling. Funderade lite och kom fram till att jag kunde ta en halvtimme ledigt, och sticka från jobbet 15.30. Då skulle jag hinna till DHL:s terminal vid Bäckebol före kl 17. Det stod på lappen att terminalhyra skulle debiteras efter 4 dagar från torsdagen då avin var utskriven. Lika bra att få det fixat med en gång, för jag hade ju ingen lust att ta ledigt 2 timmar för att sitta hemma och vänta.

Det tog ganska exakt en timme att moppa till terminalen. Detta var vad som fanns i paketet:

4 st frukostkoppar vid namn Berså. Senare när jag kom hem googlade jag lite och kom fram till att de är ganska dyra. De producerades på 60- och 70-talet, men nu har de börjat tillverka dem igen. Verkar inte vara någon skillnad på nyproducerat eller äldre, de nya säljs för ca 450 kr/st... OJ! Jag skall lägga ut dem på Tradera. Just nu är det någon som säljer 2 såna här i 2 separata auktioner och de ligger på ca 250 kr/st. Den stora frågan är om jag skall lägga alla 4 i en auktion, göra 2 auktioner med 2 i varje, eller sälja dem 1 och 1. Det är en annan typ på Tradera som har lagt ut en hel serie tallrika m.m. av berså-porslinet, och han har gjort en auktion per sak. Någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa mig?

I alla fall, när jag var klar på DHL kunde jag ju lika gärna moppa lite till och gå in på IKEA. Jag är sugen på en serie porslin som heter 365+ med fyrkantiga tallrikar. Dessa har runda hörn, så de borde funka i mikron. Fick 2 A4-papper och en penna av en kille som jobbade där, så jag ritade av konturen på tallriken och tog hem och testade i mikron. Borde funka, men jag tror att jag för säkerhets skull skall åka dit igen och köpa 1 tallrik. Den skall testas i mikron och diskmaskinen. Funkar den inte kan jag ju alltid ha den som uppläggningsfat. Serien finns i vitt, beige, babyblått och mörkgrått. Jag har nog tänkt mig vitt och mörkgrått, hälften av varje. Jag har glasdörrar på mina porslinsskåp, så det är kul med lite färg.

Om 1 timme skall jag sätta mig på bussen och åka till mamma i Rävlanda för att hämta Smilla. Jag är framme 2 timmar senare, och så stannar jag hos mamma 1,5 timme. Sen sätter vi oss på bussen igen och åker till Kålltorp, det tar ca 1 h och 15 min. Sen skall jag hem igen. Det blir mycket bussåkande idag, många biljetter går åt. Jag pratade just med dem på Västtrafik för att försöka reda ut vad som gäller med byten och så nu i det nya systemet. Det enda jag konstaterade är att villkoren har blivit sämre... Förut så hade man 180 minuter från det att man stämplade in på den första resan tills man stämplade in på den sista (om man korsar flera zoner). Nu har man 90 minuter från det att man stämplar ut t.ex. i stan tills man stämplar ut hemma, MEN det får inte ha gått mer än 180 minuter från det att man stämplat in hemma tills man stämplar ut hemma igen. Krångligt. Framförallt om man bor så att man får byta många gånger för att komma hem, då blir det dyrt.

Önskar er alla en skön lördag.

5 kommentarer:

  1. Vad spännande med ett paket som du inte hade någon aning om vad det innehöll :) Kopparna var ju jättefina.

    Hoppas det går bra med alla bussresor idag! Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten, lägg ut allihopa som en auktion...det hade jag gjort.

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Släng ut dom en o en.. då kan fler bjuda o trissa upp priset =)

    SvaraRadera
  4. Vad var det du hade vunnit då? Fick du veta det? Jag tycker du ska lägga ut dem en och en, då kan folk som kanske saknar en i sin servis bjuda och det kan trissa upp priset för folk som vill ha flera och då bjuder på flera!

    SvaraRadera
  5. Malin: Kopparna var fina men inte alls i min stil. Bättre att sälja dem och få lite bidrag till min nya servis. Kram

    Katarina: Jag tror nog jag lägger demi separata... Kram

    Suzan: Ungefär så har jag tänkt också.

    Emma: Kanske Krysset som du föreslog? Har mailat dem, får se vad de svarar. Tror också på en och en.

    SvaraRadera