onsdag 23 september 2009

Hej då Smilla!

Godmorgon! Här har det hänt grejer... Igår morse när jag vaknade hade jag tagit beslutet att jag skulle försöka hitta ett nytt hem till Smilla. Det funkar inte med henne och Cornelia, och det blev värre och värre hela tiden. Ingen av katterna mådde bra. Cornelia kunde inte röra sig fritt i lägenheten utan spenderade hela dagarna och nätterna på köksstolen under bordet. Smilla kunde heller inte slappna av helt, hon hade hela tiden full koll på Cornelia. Det är så tråkigt för hon är ju en sån go katt! Kelig och tillgiven, men hon bör vara en ensam-katt. I alla fall frågade jag runt lite på jobbet, men det var ingen som ville ha katt (de flesta har redan katt). Jag ville inte skriva något om beslutet här på bloggen förrän jag fått tag på förra ägarna och berättat.

När jag var hemma på lunchen ringde mamma, och när vi pratade försökte Cornelia ta sig ner från stolen för att dricka vatten. Genast blev hon överfallen och jag slängde ur mig frågan till mamma om hon hade lust att ställa upp som kattvakt tills jag hittade ett nytt hem till Smilla. Jo visst sa hon! Ringde syrran och frågade om hon möjligtvis kunde köra mig till Rävlanda (ca 40 min med bil från mig) på kvällen. Jo visst sa hon. Så vid 17.30 packade vi in Smilla, mat och sand i bilen och åkte. Vincent var med och han imponerade starkt med att kunna alla tempobeteckningar i musiken (som adagio). Han har helt klart kollat mycket på Little Einsteins!! :)

Väl hos mamma så undersöktes det en hel del, men vi hann inte stanna så länge för att se hur det gick. Vincent behövde hem och sova. När jag kom hem satt Cornelia på köksbänken och väntade på mig, och hon hade ätit upp hälften av maten jag la upp innan vi åkte. Snacka om skillnad på beteende! Hela kvällen var hon extremt kelig och kom och satte sig i mitt knä flera gånger. Hon märkte direkt att någonting hade hänt och slappnade av avsevärt. Nu sitter hon här i mitt knä och spinner. Jag har min gamla goa katt tillbaka :)

Jag har pratat med mamma nu på morgonen och Smilla har verkligen funnit sig tillrätta. När hon kom hit låg hon ju under badkaret och i förrådet i flera dagar innan hon vågade sig ut. Nu gömde hon sig bara någon timme, sen har hon undersökt mammas lägenhet. Hon har låtit mamma killa magen och spunnit hela tiden. Hon sov tydligen tidvis hos mamma i natt. Skönt att det gick så bra!!

När jag kom hem igår så fick jag tag på förra ägaren Therese. Hon sa med en gång att de skulle ta tillbaka henne ifall jag inte hittade någon annan som ville ha henne, som jag kände. Vi skulle båda fundera några dagar. I dag på morgonen hade jag fått ett mail om att hennes mamma tar henne, tidigast på lördag. Så nu måste jag bara hitta någon som kan köra mig till Rävlanda och sedan till Kålltorp i helgen. I värsta fall tar jag henne på bussen.

Skönt att det löste sig så bra, jag ville verkligen att det skulle gå bra för Smilla. Hon är så go! Det var så synd att det inte funkade, men jag ville inte att Cornelias sista tid skulle bli helt sönderstressad.

Innan Åsa kom och hämtade mig igår så fick jag röjt nästan allt inför städningen idag. Jag skulle ju däremot gått och handlat frukostyoghurt samt kokat 5 liter grönsaksröra igår också, men det bidde inte så. Men det får bli idag istället (hade dock varit smartare att få det gjort innan städarna kom...). Hoppar våtvästen idag också, går och simmar i morgon eller på lördag som mjukstart innan måndag. Bubbelörat måste väl blivit bra tills dess???

Ha en skön onsdag!!

5 kommentarer:

  1. Vad bra att allt löst sig så bra! Ibland är livet härligt eller hur?

    SvaraRadera
  2. Vad synd att Cornelia och Smilla inte gick ihop. Men det ordnade sig ju bra till slut :) Kram

    SvaraRadera
  3. Synd att det inte funkade med katterna. Din mamma ville inte ha någon katt, så hon kunde behållit henne?

    SvaraRadera
  4. Hejsan hoppsan
    Hur går det med pulvret?
    Jag pulvrar fyra påsar om dagen och hoppas på många minus på vågen.
    Handlade middagsmat men det lagade maken så det slapp jag.
    Mamma Mia

    SvaraRadera
  5. Sandra: Ja, det är lustigt. Både Corny och jag led när hon blev ensam, nu njuter vi bara av ensamheten :)

    Malin: Ja, det var synd. Hon var en så mysig och kelig katt. Men att fösa ihop en 6-åring och en 15-åring var väl kanske inte den bästa idén... Kram

    Emma: Mamma känner att hon inte vill ha någon ny katt nu. Att förlora 2 katter på 6 månader räcker för ett tag. Sen har hon en jättemysig uteplats som hon har dörren öppen till så fort det är varmt. Att behöva se till att dörren är stängd så att Smilla inte rymmer blir för krångligt. Men hon är glad åt att vara kattvakt ett par dagar, de har det så mysigt.

    Mamma Mia: Det var det jag gillade bäst med Modifast, att det var 4 påsar. Passade så bra med tiden, man blev inte hungrig på kvällarna. Tog påsar kl 7, 12, 16 och 21, lagom. Med XV:s 3 påsar blir det hunger på kvällen... Lycka till!! Kram

    SvaraRadera