torsdag 31 december 2009

Skaldjursfest

Gomorron! Emma står i köket och steker omelett med färska räkor och champinjoner medans jag passar på att skriva lite här. Vill ju inte att ni skall tro att jag har dött eller nått... Jag vaknade kl 5.30 som vanligt, och tassade upp och satte mig i arbetsrummet och löste lite korsord. Emma väckte jag kl 8. Hennes buss till Mölnlycke går 11.15 så vi har gott om tid. Hon skall där byta till tåget mot Borås, skönt för henne att slippa åka in till stan. Det är ju helgdag idag så min direktbuss till stan går inte, utan det skulle bli byte och krångel.


Igår förmiddag gav jag mig ut för att handla räkor, och fy katten vad kallt det var. Då var det "bara" -8°C (nu är det -14°C). När jag kom fram till Delikatesshörnan så var det 30 nummer före mig i kön, men jag passade på att ställa mig i den andra kön och köpa mig en skaldjurssallad till lunch. När jag var färdigäten så var det bara 7 nummer före mig i kön. Räkorna var väldigt billiga, bara 129 kr/kg om man köpte 1 kg, annars 140 kr. Vi kollade sedan på Feskarbröderna och de kostade 199 kr/kg, så det var lite skillnad på priset. Det märktes ju också på kön...

Emma kom vid 14-tiden och vi tog ganska direkt bussen till Frölunda Torg. Där vandrade vi omkring och kollade i affärer men hittade ingenting speciellt att handla. Vi fick dock med oss massa godsaker hem som vi skulle ha på kvällen, efter räkorna. Ingredienserna till Gino, fast de hade ingen vit choklad så det fick bli mörk. Lite cider till mig, Emma hade med sig en flaska vin.

Här är 1 kg räkor och 4 havskräftor. Vi åt upp nästan alla räkor, resterande åker ner i frukostomeletten nu. MUMS!

En glad Emma med en god räkmacka.

Här är Gino med mörk choklad. Det blev lite beskt och saknade lite sötma, men det gick ner! Vit choklad hade ju varit bättre...

Sen kollade vi på 2 avsnitt av Bones och Morden i Midsomer. Efter det somnade vi gott. Nu skall vi äta omelett!! Hoppas ni får en underbar nyårsafton, själv skall jag vara ensam hemma. Skall fundera ut något gott att äta, har lite vaniljglass kvar från igår till efterrätt. Vi hörs nästa år!

4 kommentarer:

  1. Gott slut och ett gott nytt år.
    Undrar var det har att erbjuda?
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Den där efterrätten ser inte helt fel ut. Mums!
    Ni verkar ha haft en härlig dag. Hoppas din nyårsafton blir lika trevlig
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Det såg mumsigt ut! Ett Riktigt Gott Ny År nu på dig och fyrbeningen ;-)
    Vi ska också bara vara ensamma hemma för en gång skull - det kan vara skönt i bland att inte behöva planera så mycket.
    Jag har dessutom varit inne och jobbat några timmar så det passar alldeles utmärkt att inte ha så stora planer.

    SvaraRadera
  4. Mamma Mia: Det undrar jag också... Kram

    Katarina: Jag rekommenderar dock vit choklad, det blev lite stabbigt och beskt med den mörka. Kram

    Angela: Läste att ni åt en deliat middag och ostbricka, här blev det inte alls lika gott. Skönt att inte behöva bege sig ut i världen :) Kram

    SvaraRadera