onsdag 11 augusti 2010

Latmasken bet mig...

Gomorron! Inte speciellt lockande att gå ut nu, det är alldeles grått ute och regnar. Jag väntar lite med att sticka iväg till simningen, det är ju inte ett måste att jag står och hänger på låset klockan 7. Igår var jag inte där förrän 10.40 och det var ändå inte så mycket folk i bassängen. Några barn som lekte och 6-7 motionssimmare. De flesta verkar ha sommarlov någon annanstans. Det mysiga med att vara där klockan 7 är att de inte har tänt upp i hallen, mycket skönare att simma utan de starka lysrören.

Att simma igår var jätteskönt. Första gången på en vecka, så det känns i kroppen lite idag. Efter simningen stannade jag till på ICA Kvantum i Frölunda för att handla lite. Där har de en parmesanost (ZETA) som är jättegod, den är färdigriven i "flakes". På Maxi har de bara pulver eller hela ostar. Tyvärr hade de inte mat-yoghurt eller mat-kvarg på Kvantum, så jag fick åka till Maxi ändå. Tog med mig parmesanen in och gav dem locket och bad dem ta in den. Får se om det blir så.

När jag kom hem sken solen fast det blåste väldigt mycket. Flyttade ut allt på altanen och satt där sen hela eftermiddagen. 6 h tror jag det blev... Solen sken och jag fällde inte upp parasollen trots att jag knappt såg datorskärmen. Jag använder ju datorn när jag löser korsord, men om jag kisade lite så såg jag den ändå. I förrgår när kollegorna var och hämtade nyckeln, som jag har använt för att vattna deras blommor och ta in posten medan de var i Australien, fick jag lite presenter. En jättefin kalender för 2011 med vackra bilder från västra Australien, samt 2 korsordstidningar på engelska (australiska). Kollade lite på dem igår, och de var svåra... Som tur är så finns lösningarna på nästan varje kryss längst bak, men jag har inte börjat tjuvkika än :)

Pratade med mina föräldrar igår, de har nu seglat båten ända hem och ligger på Källö i Göteborgs södra skärgård. Nu skall de vara hemma till nästa vår och lägga nytt teakdäck på båten. Det är första gången båten är hemma sedan de stack i juni 2001. Vi hade ju tänkt att ha ett stort kalas på söndag, sedan blev det ändrat till att bara vi 11 i familjen skulle gå på restaurang, men nu är det ändrat igen. Nu skall vi köpa massa räkor och kräftor som vi skall äta nere i scouthuset, det blir vi 11 samt Rolf & Jeanette, som är väldigt goda vänner till familjen. Jag fick uppgiften att köpa alla skaldjur, såser och bröd. Vi kom fram till 2,5 kg räkor, 20 kräftor, 4 dl sås och 4-5 baguetter. Någon annan tar hand om vin, dricka, mat till de 4 barnen som inte äter skaldjur, kaffe och en liten efterrätt. Det skall nog bli mysigt!

Läsglasögonen som jag beställde nya glas till i förrgår har kommit, så jag åker och hämtar dem idag. Sen BORDE jag städa, men vi får se hur det blir med den saken... Känner jag mig själv rätt så skjuter jag upp det ytterligare några dagar :)

Ha en skön onsdag! Bara 3 dagar kvar på semestern... känns blandat. Klättrar inte lika mycket på väggarna som jag brukar efter 3,5 vecka ledigt, men det skall ändå bli skönt att komma tillbaka på måndag.

9 kommentarer:

  1. Jag hoppas du menar 20 kg kräftor och inte 20 st! :-)

    SvaraRadera
  2. Nope, menar 20 st. 2,5 kg räkor på 8 personer (+ jag som äter 1,5 hg) samt 2 kräftor per person räcker, i alla fall till oss.

    SvaraRadera
  3. Kul att det känns bra att komma igång med simningen igen :) Du har ju semester nu så ska ju inte behöva stå där när dom öppnar men förstår varför det känns skönt också :)
    Peppkram

    SvaraRadera
  4. Mina föräldrar fiskade insjökräftor i helgen, (premiär), men de rapporterade att det inte alls hade varit bra!

    Nu har du att göra med korsordstidningar på engelska. Där får du nog klura lite! Jag försökte mig på det en del när jag bodde just i Australien, men hur bra man än pratar engelska så är det ju "tänkandet" som är svårt, på samma sätt som med svenska ledord så sätts ju konstiga ord ihop, man använder ord som egentligen inte finns och konstiga hänvisningar osv, så det är inte helt lätt att lösa!

    SvaraRadera
  5. Måste va rejält stora kräftor....säkert västkustkräftor o inte sådana kinesiska som vi andra äter haha

    Ha en skön dag, i Malmö regnar det....o jag kan knappt röra mig

    kram

    SvaraRadera
  6. Jasså, det är latmasken som biter, jag har undrat så vem det är som hindrar mig att göra det jag har sagt till mig att göra, nu vet jag ;)

    Hmmm, havskräftor... Jag åt upp ett helt kilo själv sist vi åt kräftor, men då skippar jag ju å andra sidan både bröd och sås och tillbehör.
    Så fantastiskt gott!!!

    SvaraRadera
  7. Det skall bli roligt att träffas...skaldjursfrossa...mums...

    Du räknar ner för att börja jobba...jag räknar ner för att ha ytterligare en semestervecka...skönt för mig...

    SvaraRadera
  8. Här är en till som går på Xtravaganza, kram

    SvaraRadera
  9. Jessica: Jag gillar att vara där tidigt när nästan ingen annan är där... Kram

    Emma: Insjökräftor? Det är ju inga riktiga kräftor... Havskräftor skall det vara!! :)
    Korsordstidningarna är knepiga...

    Katarina: Nej, det är normala kräftor. Eller små som de kallade dem i fiskaffären... Vi äter inte så mycket i vår familj. Kram

    Kicki: Japp, latmasken biter mig ofta, och jag skyller på den när saker inte blir gjorda...

    Kati: Folk här verkar tycka att vi köper för lite skaldjur, vi får prata om det ikväl... Ses på söndag! Kram

    Tweety: Det var länge sedan jag gick på XV... Det funkade ju liksom inte för mig...

    SvaraRadera