tisdag 7 september 2010

Ingen pool på ett par dar...

Gomorron! Kunde inte hålla mig i morse och hoppade upp på vågen. Jag såg en åtta :) Nu får vi bara hoppas att den är kvar där på lördag morgon då det är "officiell" invägning.

Började dagen igår hos sjukgymnasten. Övningen jag fick förra veckan var inte så bra. Mina ben är för korta... Jag skulle stå med benen i kors och skjuta ut höften, men eftersom benen är så korta resulterade det i onda knän. Så jag fick ett tips på hur jag kan göra samma övning fast knästående, mycket bättre. Sen fick jag 2 övningar till som jag skall göra 1-2 ggr/dag tills jag skall dit nästa torsdag.

På vägen tillbaka till jobbet åkte jag förbi vårdcentralen och lämnade ett urinprov. Läkaren skulle ringa mig senare på dagen med resultatet. Han ringde när jag var hemma på lunchrast. Det var en UVI, fast inte så jättemycket bakterier. Men han trodde att det var den förra UVI:n som kommit tillbaka och då är det tydligen alltid färre bakterier. Han skrev ett e-recept på en annan antibiotika som jag nu skall ta i 5 dagar. Jag frågade om jag fick simma och han gav mig inte ett direkt förbud, men tyckte det vore smart att vänta åtminstone till slutet av veckan innan jag utsatte mig själv för de bakterierna igen. Så jag var ledig igår kväll, kändes konstigt.

Direkt när jag kom tillbaka till jobbet efter lunch så tog jag moppen och åkte till apoteket och hämtade medicinen. Som tur var gick det väldigt snabbt och smidigt och jag var tillbaka på jobbet redan 13.15.

Var förbi Maxi och handlade c-vitamin (brus) och när jag var där blev jag så sugenlasagne. Inte den mest hälsosamma maten, men jag fixade ett recept i huvudet som borde bli bra. Köpte fullkornsplattor, zucchini, aubergine och färs. Har ju massa färs i frysen men jag hade inte tinat den. När jag kom hem så stekte jag upp färsen med krossade tomater, vitlök, sambal oelek, böngroddar och strimlade bambuskott. I en annan panna stekte jag tärningar av zucchini, aubergine, champinjoner samt vitkål och morötter från frysen. Sen tog jag en form och la i köttfärssås, grönsakerna, ett lager fullkornsplattor, ett lager grönsaker till och ett avslutande lager köttfärssås. Toppade det hela med lite 10%-ig riven ost. In i ugnen i 35 minuter.

Det smakade väl så där... Jag skulle nog ha blandat i alla grönsakerna i köttfärssåsen, de smakade inte så gott för sig själva. Framförallt inte vitkålen... Men det duger och jag kan ju alltid blanda ihop det på tallriken innan jag äter det.

Idag skall jag tillbaka till vårdcentralen, känns som om jag är stamkund där snart. Verkar bli frikort på vården snart också. Idag skall jag träffa Ingela, som är distriktssköterska. Jag har ju ingen dietist, jag har henne. Skall se om hon kan ta mitt blodtryck när jag ändå är där, för att se om det är lika lågt som det var i förra veckan.

Nu skall jag äta min frukost och dricka min tranbärsjuice. Ha en bra tisdag, det tänker jag ha!

7 kommentarer:

  1. Vad synd att lasagnen inte blev bra, det lät väldigt gott! Men troligen som du säger hade det varit godare att blanda i grönsakerna i köttfärssåsen, för att få mer smak.

    Har svårt att tänka mig hur det känns med urinvägsinfektioner hit och dit, mig veterligen har jag aldrig haft någon. Men det låter inte direkt trevligt! Hoppas att denna kuren hjälper bättre!

    SvaraRadera
  2. När jag kommer hem ska ha fixa ett nyttigt o gott recept till dig på lasagne. Grattis till 8-an!!!! Kraaaam

    SvaraRadera
  3. Tranbärsjuice ska ju vara toppenbra mot urinvägsinfektioner har jag hört! Och att baka in grönsakerna i recepten när man lagar mat tycker jag också är ett bra knep att få i sig mycket grönt.
    Hoppas du blir bra snart :)

    SvaraRadera
  4. Grattis till 8:an!!!! Hoppas du snart slipper detta med urinväg.infektionen - inte kula alls!!
    Kramen i

    SvaraRadera
  5. "Åtta...åtta ...åtta... Ulla Bella sekreterare.."

    Nu menar jag inte att du väger 888 kg... utan det var det första som flög in i huvudet när jag läst din blogg.

    Ett stort GRATTIS! till 8:an... du är så himla duktig!

    Kati

    SvaraRadera
  6. Klart att 8 kommer vara kvar!!!!

    SvaraRadera
  7. Emma: Var glad för att du inte har den erfarenheten, det är inte särskilt trevligt...

    Katarina: Spännande! Och tack så mycket! Kram

    Min egen hälsoresa: Försöker alltid ha massa grönsaker i maten jag lagar, för jag är så dålig på grönsallad. Den hinner alltid bli dålig innan jag hinner äta upp den, nackdelen med att bo själv!

    Inger: Tack så mycket, och det hoppas jag med! Kram

    Kati: Hoppas bara den stannar kvar tills på lördag :) Kram

    Sandra: Kul att du tror på mig! Kram

    SvaraRadera