onsdag 8 september 2010

Trasig moppejävel...

Gomorron! Onsdag idag, halvvägs till helgen. Tiden går fort onsdag-fredag, snart är vi lediga igen. Visst är det skönt att jobba? Jobbar man inte så uppskattar man inte helgerna på samma sätt, tiden flyter ihop.

Igår fick jag ett projekt av vår VD som nog var enklare sagt än gjort. Själva genomförandet skall ske torsdag-fredag, då skall jag fixa det på datorn. Men när jag väl är inne i datorn och pillar måste det gå fort, så innan dess har jag en massa förarbete. Halva dagen igår gick åt till det, och sen tog jag med mig massa jobb hem. Jobbade 3 h hemma, men är långt ifrån klar. Får se vad jag hinner med under arbetstid idag, annars tar jag med mig jobbet hem ikväll också. Skrattade gott när jag satt här i soffan med min laptopbräda i knät, och på det en massa papper som jag skulle bläddra i och skriva på. När jag försöker lösa korsord på samma sätt, med brädan i knät, så kommer Cornelia och skall vara med. Det gick inte så bra igår kväll, vi hade massa "diskussioner" om varför hon INTE skulle ligga på mina papper. Tror hon var ganska sur på mig där på slutet...

När jag var hemma på lunchen igår så skulle jag ta med mig moppen tillbaka till jobbet, eftersom jag skulle till distriktssköterskan på vårdcentralen 15.45. Så fort jag ledde ut den ur cykelrummet så upptäckte jag att något var fel. Konstigt ljud kom från navet i framhjulet, ungefär som när man hade en kartongbit fastsatt med en klänypa på cykelhjulet när man var liten. Mötte kollegorna på halva vägen tillbaka till jobbet och de reagerade direkt på ljudet. Konstaterade att jag inte skulle kunna köra moppen till VC på eftermiddagen, men det var för sent att vända om hem. Körde moppen försiktigt till lagerporten, där flera kollegor satt. De var överens om att jag nog inte skulle köra den, eftersom det troligen var bromsarna som gått sönder. Risken för att de skulle nypa och jag skulle fara som en projektil över styret var stor, även om jag körde långsamt. Men hur skulle jag få den stora tunga moppen till verkstan? Det är en bra bit dit (ca 1 h promenad UTAN en 60 kg tung moppe som inte går att frikoppla att släpa på). Ringde verkstan och det gick bra att jag bara kom dit med hjulet, så killarna skall hjälpa mig att ta loss det idag så jag kan åka dit efter jobbet. Skall bli spännande att se vad det är och hyr dyrt det kommer att bli... Undrar hur många dagar jag kommer att vara utan min älskade moppe? Tur att detta kom denna veckan när jag ändå har ett uppehåll i simningen, det är svårt att simma om jag inte kan köra moppen dit.

Tog bussen till vårdcentralen och distriktssköterskan. Vi mätte och vägde. Jag var hos henne senast i slutet av juni och sedan dess har jag gått ner 6,9 kg, minskat 7,5 cm runt midjan och 6 cm runt höften. Mitt blodtryck var också mycket bättre; 110/91, det var nog en tillfällig dipp förra veckan. Jag har inte varit så duktig på att mäta mig denna gången, men jag har startmåtten från augusti 2008, då jag började med Xtravaganza. Sedan dess har jag minskat ca 20 cm runt midjan och 18 cm runt höften. Inte så mycket kan tyckas, men jag har ju åkt upp och ner några gånger däremellan...

Jag fick "underkänt" på några av proverna jag tog förra veckan; kalken var väl inte så bra, och något som heter pre-albumin var inte heller så bra. Distriktssköterskan förstod inte så mycket av provsvaren, så hon hade bokat in mig hos en av läkarna nästa onsdag. Då får vi se vad jag skall göra åt saken. Känns som om jag är där varje vecka nu....

TACK säger jag till min underbara läsare Norea. För någon vecka sedan efterlyste jag idé på pillerask som man kunde ha i väskan. Hon skickade en dosett till mig, ni vet en sån där man kan lägga piller i olika fack för att ta under dagen, och den räcker i 7 dagar. Jag har redan en sån, men det finurliga med denna är att man kan ta loss en dag eller två och ha löst i väskan. Tack så mycket!! Som om det inte var nog så skickade hon dessutom med lite kattgräsfrön till Corny, så nu skall vi odla lite här och se vad som händer! Skall fixa det i helgen. Tack än en gång!! Så gulligt!

På vägen hem från vårdcentralen igår så gick jag till Moyana Corigan för att hämta "läpp-klet" som jag beställt. Där finns så mycket som man vill köpa... Kolla in deras hemsida, man kan beställa därifrån även om man inte bor i dessa trakterna. Jag funderar på om jag skulle kunna skrapa ihop lite folk för att ha ett "party". Någon som är intresserad? Det skulle vara kul att ha ett själv, har ju varit på några hos kollegan. Promenaden mellan VC och Moyana Corigan var ungefär en kvart, mer klarade inte min höft så det fick bli bussen hem. Å vad jag hade velat gå hela vägen hem. En promenad på ca 50 minuter, men det var inte aktuellt igår. Vill så gärna promenera igen...

Ha en skön onsdag och håll tummarna för att det går bra med moppehjulet!

1 kommentar:

  1. Tjingeling!

    Fy vad jobbigt med moppen... bilar, fordon... ochsånt skall ju bara fungera!

    Mätningen var väl jätte bra... liksom vikten ned...

    Mycket jobb... läser jag... jag med... idag insett att jag har 13 dagars arbete som skall göras på 14lediga timmar... närmsta två veckorna... hmm... hur skall jag lyckas med det?

    Men jag säger som du... tråkigt har jag aldrig.. ochdet är roligt!

    Ha det gott syster yster!

    Kati

    SvaraRadera