fredag 3 september 2010

Vilodag eller ej?

Gomorron! Fredag idag, härligt! Det blir alltid en speciellt stämning på jobbet på fredagar, speciellt efter eftermiddagsfikat. Alla är glada och allt går mycket lättare. Hur brukar det vara hos er?

Igår var jag först och simmade och sen hos sjukgymnasten Alf för första gången. Han klämde och tryckte för att försöka se vilken muskel det var som ställde till problem för mig. Han sa att jag bara skulle få en övning varje gång, annars vet vi inte vilken det är som orsakar mig problem. Han tror det är en muskel som börjar precis ovanför höftrundningen och slutar precis nedanför, men sen övergår till en sena som fäster strax under knät. Jag är väldigt öm utmed hela denna muskel/sena. Jag frågade honom om jag kunde fortsätta träna som jag gjort denna veckan, och det skulle jag absolut. Jag frågade också om jag kunde gå promenader även om jag får ont, och det kunde jag så länge det onda inte sitter kvar nästa dag.

Efter sjukgymnasten åkte jag tillbaka till jobbet i ett par timmar, för att sen åka till vårdcentralen vid 11-tiden. Där tog de 5 rör blod från mig, och blodtrycket. Förra gången, i början av juli, hade jag normalt blodtryck 116/77. Idag var det väldigt lågt, 97/70. Hm. Mysko. Pratade med pappa doktorn och han berättade att han alltid haft lågt blodtryckt. Mamma med, så det är kanske inte så konstigt att jag också har det. Men det har alltid varit normalt tidigare, så den stora frågan är varför det har minskat så mycket nu. Jag skall till distriktssköterskan på tisdag, då skall vi mäta det igen. Jag har ju inte direkt ont av mitt låga blodtryck, mer än att jag blir yr om jag reser mig för fort.

På kvällen var det dags för första kören för terminen. Jag åker dit med nästan-grannen A, utan henne hade jag inte kunnat gå i kören. Det är alldeles för knepigt att åka buss här på kvällarna, det hade blivit många byten och långa väntetider. På vägen dit fick jag berätta om hur operationen hade gått och hur allt funkade nu. Jag berättade bland annat att det var noga att jag åt var tredje timme (ungefär), annars blir jag dålig. När vi kom fram och hade sagt hej till alla de andra så började jag känna mig hungrig... Insåg att jag helt hade glömt bort att äta middag! Hur kan man vara så klantig? Jag hade ingen plånbok med mig, och parkeringspengarna som blev över hade jag gett till A. Jag fick gå till henne och be att få tillbaka dem samt låna lite till, sen smet jag iväg en stund och gick till Hemköp. Där köpte jag ett kycklingspett från deras delikatess, bara ren kyckling med lite kryddor på. En liten brödbit köpte jag också. Sen gick jag tillbaka till övningen och mumsade på dessa under hela träningen. Det man inte har i huvudet får man ha i benen!

Måste lära mig att måndagar och onsdagar när jag skall till våtväst, samt torsdagar när jag skall till kören, måste jag äta middag tidigare än vanligt. Detta för att det varken går att köra ett våtvästpass eller sjunga när jag är mätt. Så då får det bli tidigare och mindre mellanmål på eftermiddagen. Skall experimentera lite med tider och mängder så att jag är hungrig när det är dags för middag. Åker hemifrån 18.30 de 3 dagarna, så middag får nästan bli någon gång runt 17.30.

Idag skulle jag egentligen haft vilodag, men simningen är som ett gift. Tror jag packar väskan och sticker och simmar lite direkt efter jobbet. Simhallen har ju tyvärr inte öppet på fredagmornar, så det får bli simning bland alla andra på eftermiddagen istället. Tycker inte om när det är så mycket folk, men det får gå ändå.

Måste bara tipsa om Katarinas senaste inlägg. Så BRA skrivet! Och sant. Jag kände ju lite så när jag gått ner första gången, undrar hur det kommer att kännas denna gången? Massa kramar till dig Katarina, väldigt starkt skrivet. Och du är så jäkla läcker i klänningen, hoppas verkligen jag kommer dit någon gång!!

Nu är det snart frukostdags! Ha en härlig fredag!

5 kommentarer:

  1. En härlig fredag och trevlig helg!

    Kati

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Lena, för dina alltid så uppmuntrande o peppande samt ärliga kommentarer. Jo, jag litar på dig till 100% eftersom jag vet att du vet hur det är o eftersom vi har ungefär samma "skit" i bagaget.

    Fan va redi du e med träningen. Riktigt bra! Hoppas nu den här sjukgymnasten kan hjälpa dig.
    Tänk på att din viktnedgång också kan påverka blodtrycket, så håll koll på det så det inte blir för lågt.
    Du får se till att alltid ha både en eller två bars i väskan så du slipper stå utan mat :)
    Många kramar från mig

    SvaraRadera
  3. Skönt med träningen! Passa på att träna när du tycker det är kul, även om det blir en dag "för mycket". Det kommer garanterat dagar när du absolut inte orkar/vill träna och då är det skönt att kunna känna att man ju faktiskt har gjort mer tidigare.

    Lågt blodtryck kan väl vara genetiskt, men du kanske har legat normalt för att du egentligen skulle haft högt blodtryck på grund av övervikten. När nu vikten blir bättre sjunker blodtrycket, kanske!

    Kolla på internet om du inte kan köpa hem barer i storpack, jag köper ju mina proteinbars online, stor skillnad i pris när man köper en låda med 20 st (16 kr st istället för 24 kr). Dessutom borde det väl vara bättre för dig att äta proteinbars än vlcd eftersom du behöver få i dig mer proteiner! Ett tips i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Hej! Hittade din blogg när jag sökte på Xtravaganza. Här kommer jag att fortsätta läsa. Välkommen till mig!

    SvaraRadera
  5. Kati: Detsamma till er! Kram

    Katarina: Tack för att du litar på mig! Men jag hoppas också att du förstår att jag är lite avundsjuk :) Nu har jag beställt 40 bars på nätet, så nu skall jag aldrig vara utan! KRAM

    Emma: Jag har aldrig haft högt blodtryck, det som jag hade för 2 månader sen är där jag brukar ligga. Köper du 2 lådor på mmsports betalar du bara 14,95 kr/st och det blir fraktfritt! Har just beställt 2x20 st.

    Stina: Välkommen! Nu är det ju inte XV jag "pratar" om längre, för det funkade inte efteråt för mig. Men själva nedgången med XV funkade jättebra. Skall kolla in din blogg senare idag!

    SvaraRadera