måndag 22 november 2010

Jag vann lite :)

Gomorron.  Klockan är tidigt, som vanligt. Sitter här i mitt arbetsrum med ett stearinljus tänt och Cornelia liggandes på min vänstra arm. Det gör det lite svårt att skriva, men är så mysigt. Ute är det mörkt och nollgradigt. Inne är det ny-röjt då städarna kommer för första gången idag. Det skall bli verkligen spännande att se vad de går för. Röjde ganska länge igår kväll då jag samtidigt passade på att organisera lite i förrådet så att mer får plats. Nu har jag äntligen hittat en plats för mina hammockdynor som fram till igår har legat framför TV:n. Skönt att bli av med dem! Jag hajar till varje gång jag går förbi kylskåpet, som är renplockat på magneter och kort som alltid sitter där. Tog ner dem så att allt kan torkas av enkelt.

Igår var det alltså dags för den årliga Julbazaren i scouterna. Innan jag åkte fick jag tummen ur och sydde upp ett par jeans som har stirrat på mig från byrån i flera månader. De är aningens för stora nu, men eftersom de redan var klippta så var det lika bra att sy upp dem, ingen annan har ju så korta ben som jag har :) Skönt när det fladdrar lite runt baken, då känner man sig smalare :) Moppade ner, det var kallt, tar väl 30-40 min att moppa. Snön var borta nästan överallt, det var bara på vissa ställen jag fick vara lite extra försiktig.

Väl nere så letade jag upp scouternas förbandslåda och snodde en förpackning med 6 Steristrips, såna där smala långa tejpbitar man har att dra ihop sår med. Kände att det behövdes till mitt skärsår då det hela tiden gick upp. Sen började kramandet :) Det är alltid lika roligt att komma till Bazaren, massa folk man känner och inte har sett på länge. Jag är inte aktiv medlem längre, det var nog 10 år sen sist, men jag har varit medlem sedan 1973 så det är en del man känner... Började genast ta lotter och det första jag vann var denna fina båt:

Den blev jag jätteglad för, den kommer att passa väldigt bra i mitt fönster i arbetsrummet tror jag. Givetvis glömde jag kameran hemma, så denna bild är tagen med mobilen. Den ger inte bra bilder inomhus, tyvärr. Båten fick stanna kvar därnere, Marita tog hand om den, inte en chans att jag kunde få hem den på moppen. Bättre bild kommer när den är på plats.

Jag tog massa bilder på stånden och allt man kunde vinna, men endast en blev bra:

Tur jag inte vann något i detta lotteri... fast det fanns faktiskt några mörka chokladkakor som hade varit OK :) Sen vann jag en burk sill på Delikatesslotteriet, satsade på laxen, men det bidde inget med det. Den där sillburken blev riktigt dyr, och jag som inte ens gillar sill!! På Lyxtombolan vann jag inget lyxigt utan en mössa... Och sen vann jag 2 fula fat (som jag lät gå tillbaka till lotteriet) och en liten tavla, båda i samma lotteri där jag vann båten. Här är tavlan i keramik:

Den var riktigt söt tycker jag. Allt som allt spenderade jag alltså 314 kr, och det gick fort :) Mitt i allt hann jag fika också, hade med mig 2 knäckemackor och 2 skinkbitar som jag mumsade på. Rött the hade jag också med mig, klarar inte svart the längre. Satt ner med Marita och en gammal scoutledarkollega, det var riktig trevligt. Fick också lite beröm för min viktnedgång, det stärkte själförtroendet lite :) Det syns inte så mycket på vågen ännu, men jag ser det när jag tittar mig i spegeln. Linjerna är liksom rakare, och både över- och undermagen (som jag kallar dem då jag har markerad midja) är mycket mindre. Kul när man får beröm!

I natt har jag haft en sån där konstig natt som jag har ibland. Jag vaknar mitt i natten och fryser så jag skakar, men samtidigt är jag helt genomsvettig. Givetvis brukar jag vakna av att jag behöver gå upp och kissa, och det är väldigt plågsamt när man fryser så mycket. Rullar in mig i täcket när jag lägger mig igen, och vaknar sedan och svettas ännu mer. Hade det inte varit för att jag har "sysslat" med detta de senaste 30 åren skulle jag trott att det var klimakteriet. Vet inte riktigt vad det beror på, för varmt är det inte i sovrummet, 18°C har jag och det är ju lagom. Kanske har jag för tjockt täcke eller för tjock pyjamas på mig. Jag fryser i alla fall för att jag svettas, det är klart. Tror det är pyjamasen, hade på mig en långärmad i natt.

Ny vecka, får se vad den har att bjuda på :) Måste försöka få med mig syster yster på restaurang före den 30:e, då mitt presentkort jag vann i Let's Deals Idoltävling på Facebook går ut. Vann ju ett presentkort på 250 kr på restaurang På Hörnet. Kom på häromdagen att jag inte har sett syrran eller hennes son och man sedan kalaset i augusti, det är lite skämmigt. Inte har vi pratat mycket i telefon heller, det blir inte av då de sagt upp sitt fasta abonnemang och endast har mobilerna. Skulle vara kul att sitta ner ett par timmar och bara tjöta, hoppas hon får tid till detta.

Ha en bra måndag!

6 kommentarer:

  1. Så där har jag också ibland. Fryser så jag tror att tänderna ska skallra sönder. Behöver jag då gå på toa så är det hemskt. Det är bara att dra på extrafilt eller överkast i sängen och när jag vaknar nästa gång badar jag i svett. Det är otäckt när det är så, jag skyller på fibron men jag vet inte.
    Grattis till vinsterna,
    turgumma :-)

    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsterna :). Du verkar ha haft en trevlig em.
    Jadu, fryser det gör jag med. Har aldrig frusit egentligen förr, men nu, hua. Men nej, jag klär inte på mig en massa när jag går o lägger mig. Har ett tjockt täcke, o efter en stund så har jag fått upp värmen så det räcker.
    Ha en bra kväll. Kram

    SvaraRadera
  3. Grattis til vinsterna! Jättekul när man vinner och du vann ju faktiskt mer - komplimangerna för din viktnedgång. Det är himla roligt när folk nämner det jag håller med dig. det är ju en sporre att det faktiskt syns när man själv inte ser det.

    Kramen i

    SvaraRadera
  4. Ja, båten blir fin hemma hos dig... sillen kanske du kan ge bort i present?

    Kul att du börjar märka skillnad...du är så himla bäst!

    Kati

    SvaraRadera
  5. Lena S: Har varken extrafilt eller överkast i sängen så det är bara att bita i det sura äpplet och gå upp ändå... Detta händer aldrig när jag har kortärmad pyjamas på mig, bara långärmad. Hur gott det än är med en varm och go pyjamas är det bättre att frysa när jag går och lägger mig än vakna så där. Kortärmat får det bli!! Kram

    JD: Brukar alltid vinna massor på Bazaren :)

    Imsavimsa: Nu läste du fel. Jag frös för att jag svettades :) Kan inte ha på mig massor när jag går och lägger mig, det är då jag vaknar alldeles genomsvettig i frossa... Kram

    Inger: Ja komplimangerna värmer :) Nu är det ju inte så himla stor skillnad på hur jag såg ut i november förra året, har ju både gått upp och ner sedan dess, men de som sett mig i mitten vet ju att det är skillnad. NÄSTA år då fasen skall alla se det :) Kram

    Kati: Sillen får mamma äta på julafton, ringde henne från Bazaren och frågade vilken sort hon ville ha :) Jag märker massa skillnad, mitt huvud verkar följa med bra :) Kram

    SvaraRadera