tisdag 9 november 2010

Massa fruktstänger

Gomorron. Ute är det vitt. Vet inte om det är snö eller kraftig frost, men jag lutar åt att vi har fått lite snö. Tänker inte gå ut och kolla förrän det är nödvändigt! Det blir vinterkängor och tjocka jackan på i alla fall. Igår var det bra kallt med höstjackan på morgonen och eftermiddagen, men på lunchen var det alldeles lagom. Det är jobbigt när vädret inte är konstant, man skulle behöva olika klädesplagg för olika tider på dagen.

Min axel var inte snäll emot mig igår. Den blev värre och värre under dagen så jag bestämde mig för att inte simma eller våtvästa. Jag använder ju en RollerMouse på jobbet, så min axel är ganska still under dagen, tänk vad ont jag hade haft om jag använt en vanlig mus! Jag är så kort att användandet av en vanlig mus innebär att min axel och arm är utsträckta hela tiden, inte bra. Jag har ju s.k. musaxel, skulle börjat använda en RollerMouse tidigare!

Istället för simning eller våtväst tänkte jag mig en promenad. Gjorde "två flugor på smällen" och åkte med kollegan M över bron till Hisingen, hon körde mig till Wieselgrensplatsen. Där ligger det som tidigare kallades Göfab 10:an, nu heter det Bra Deal. Där inhandlades en massa fruktstänger. Hanna hade ju talat om för mig att hon hittade dem där förra veckan, 2 paket för 15 kr istället för 1 paket för 15.90 som de kostar på ICA Focus. Jag köpte så många paket "jag kunde med" och det blev 12 st! De hade bara smakerna russin och fikon, men de får duga. Sen promenerade jag därifrån till Backaplan, det tog en halvtimme. Jag hade tänkt promenera hela vägen in till stan, över bron, men jag vågade faktiskt inte. Gång- och cykelvägen över bron går förbi ett oupplyst industriområde och jag är väldigt mörkrädd. Jag tog bussen över istället och sedan vidare hem. En liten promenad blev det i alla fall!

45 minuter innan jag gick från jobbet igår blev det ett väldigt "hullabaloo". Fick ett mail "från mamma" som uppenbart inte var skickat från henne. Sekunderna senare ringde lillebror och undrade om mamma fått virus. Ringde mamma och berättade och hon hade ingen aning om vad som hänt. Vår IT-kille hade också fått ett, de har haft lite kontakt. Emma i Stockholm mailade och sa att hon också fått ett. Mamma satte igång med virussökning och sökning efter trojaner, men vår IT-kille sa att det troliga var att hennes Gmail-konto blivit hackat. Eftersom Gmail är en webb-baserad tjänst så var det troligen ingen trojan. Jag hjälpte henne att byta till ett mycket säkrare lösenord och sen stack jag från jobbet. När jag kom hem visade det sig att mamma fått ett meddelande om suspekt aktivitet på sitt konto, och där kunde man se att någon loggat in från en IP-adress i Kina strax innan mailen kom. Jag vet inte vad som händer när man klickar på länken som följde med i det illa skrivna engelska mailet, men det kanske svägerskan Katherina kan svara på? Hon klickade nämligen... ajjabajja, inte göra så Kati! Så ett varningens ord till er som har en webb-baserad mailtjänst, se till att du har ett säkert lösenord!!

För ett par veckor sedan undersökte jag lite olika städfirmor och skickade ut lite offertförfrågningar. Tänkte att jag skulle börja ha en städerska åtminstone en gång i månaden igen, en som tog mina fönster ibland också. Tyvärr fick jag inte svar förrän igår, det hade ju varit bättre om jag fick svar innan jag tvättade fönstren själv! Det ringde en tjej igår och priset som hon hade var väldigt bra, efter avdrag skulle det bli 125 kr/h för mig. De jag hade tidigare kostade mig lite drygt 200 kr/h så det var ju lite skillnad. För 125 kr/h har jag nog råd med varannan vecka. Eftersom jag har så ont överallt så tar städning av min lägenhet en hel dag, måste vila och pausa hela tiden. Då kan det vara värt att lägga lite pengar på att få hjälp med det. Hon kommer troligtvis hit idag när jag är hemma på lunch så får vi snacka mer. Hoppas bara hon är bra och inte såna katastrofer som den första firman jag hade för ett par år sedan. De var helt otroliga, lämnade min lägenhet med mattorna utlagda i fel rum, katternas låda med öppningen mot väggen, altandörrarna olåsta bara för att nämna några saker.

Nu skall jag ta och packa ner frukost och mellanmål och gå in till jobbet tidigare. Fortfarande mycket att göra. Ha en bra tisdag!!

8 kommentarer:

  1. Tur att jag läste din blogg innan jag öppnade min hotmail. Hade också fått ett mail från "din mamma" men nu öppnade jag så klart inte det, utan slängde det direkt! Kram Åsa i ett snöigt Norrköping

    SvaraRadera
  2. Här är det snö, helt klart ingen frost *suck*. Det är verkligen jobbigt det här med kläder nu. O vad man skall ta på sonen när han åker till skolan.
    Låter inte alls bra med din axel. Har du fått någon form av behandling för den el "bara" ätit inflammationstabletter?
    Jaha, då blir det också ett besök på Wieselgren nästa gång jag åker till dottern. Det o Biltema. Det här kommer sluta med att det blir inget besök hos dottern, hinns inte med *hihi*.
    Det är ett himla hallå om alla dessa kinamail som går ut nu, har jag hört. Så det är tur man har bra lösenord. Byter dessutom ganska ofta, så jag har klarat mig bra. Fb däremot har jag fått virus genom som slog ut hela datorn *morr*. Idioter som håller på med sånt, säger jag bara.
    Hoppas att det är en bra tjej, städerskan. För som du säger, har man ont så är det jobbigt med städning. Så jag håller tummarna :).
    Ha en fin vinterdag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag hade också fått ett av din mamma men raderade det för rubriken var konstig...

    Ha en bra dag
    kram

    SvaraRadera
  4. vi har inge snö, knappt frost heller. jag som bor i norrland liksom. vart bor du? haha :)

    SvaraRadera
  5. Nu snöar det som galet här.. inte kul alls! Vad är en roller mouse, är det samma som en mouse trapper? I annat fall har jag fått tipset (även om man har en stilla mus med "boll" på) att byta och göra det med vänster hand, så man inte anstränger bara en hand hela tiden.. samma med mousetrapper, variera handen man använder.

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Jag öppnade ju din mors mail... hände ingenting...än så länge i allafall.

    Hoppas smärtan släpper i axeln!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Samma sak hände mig förra året en massa folk hörde av sig och frågade vad det var frågan om då de fått en massa konstiga mail från mig, det var mitt hotmai8lkonto som var kapat. Fick avsluta det...

    SvaraRadera
  8. Hejsan!

    Vi på Sinne & Smak har sedan en tid tillbaks tagit över agenturen på Castus Fruktstänger. Vi jobbar under hösten med lansering och godkännande i de olika kedjorna. Tillsvidare är vi godkända hos ICA på butiksnivå. Vi börjar få täckning i södra Sverige men inom kort är det dags för Stockholmsområdet och Göteborgsregionen.

    Följ oss på facebook
    https://www.facebook.com/pages/Sinne-Smak-med-Castus-Fruktst%C3%A4nger/264711960217378?ref=hl

    alternativt

    http://www.sinneochsmak.se (lansering tidigast september)

    Vänligen

    Daniel

    Sinne & Smak

    SvaraRadera