fredag 18 mars 2011

Jag som trodde att jag var speciell...

Gomorron. Vilken jäkla natt. Och nej, det är inte Cornys fel. Vände mig någongång efter jag hade somnat och vaknade med världens ischas-smärtor i benet. Det känns som om någon kör glödande knivar i låret. Bytte sängen mot soffan och lyckades inte somna om förrän efter 1 h. Är lite sliten idag... men det är ju fredag så det är bara att härda ut.

Igår ringde urologen med svaren på min kontraströntgen. Allt såg OK ut, d.v.s. inga stenar och ingen cancer. Njurfunktionen kunde han däremot inte säga något om. Jag har fått höra att mina problem med att ta upp kalk och protein eventuellt kan bero på problem med njurarna, men det syntes alltså inte på röntgen. I vilket fall som helst sa han att jag var lite speciell. Min vänstra njure är mer som 2 njurar som sitter ihop, med 2 separata urinledare. Dessa går inte ihop förrän precis före blåsan. Dock orsakar detta mig inga problem,d.v.s. det är inte orsaken till alla mina urinvägsinfektioner. Det är heller inget farligt; skulle jag någon gång behöva en njure så ställer det inte till några problem. Däremot kan jag inte donera den njuren om inte mottagaren har samma missbildning (som han kallade det). Jag kände mig lite speciell, men när jag kom hem så googlade jag det och fick reda på att det inte alls var ovanligt... Det som är mer ovanligt är väl att man vet om det, för alla har ju inte gjort en sådan röntgen som jag gjorde.

Jag beställde glasögonen igår. Det dumma med denna vinsten var att man bara kunde logga in med vinnarkoden en gång, d.v.s. man kunde inte kika på bågarna som ingick förrän man väl skulle lägga beställningen. När jag ringde i måndags fick jag reda på att alla bågar under 999 kr ingick, men det var fel information, det skulle vara alla bågar under 600 kr. Det är något jag märkt de senaste dagarna i min kontakt med Lensway's kundtjänst, jag har fått olika information och svar på mina frågor hela tiden. Känns lite oprofessionellt måste jag säga! I förrgår mailade jag dem t.ex. och frågade om det var silikon eller hårdplast på "näsplupparna" och fick till svar att det var olika för olika bågar. Igår när jag skulle beställa så fick jag till svar att alla deras bågar som har justerbara pluppar har pluppar av silikon. Vilket jag inte tål. Det var nyheter för killen i kundtjänst att man kunde vara allergisk mot silikonet, vilket enligt min vanliga optiker inte alls är ovanligt. Det blev de bågarna jag visade bild på häromdagen, med silikonpluppar, som jag kan få utbytt mot hårdplast hos min vanliga optiker (mot betalning). Det var bara en massa krångel med denna vinsten tycker jag, men nu får jag i alla fall ett par terminalglasögon för hemmabruk för 178 kr (jag fick lägga 129 kr emellan för bågarna kostade 729 kr och så frakten).

Jaha, och vem har bestämt att det var OK med en massa snö igen? Visst, det är vackert, men jag vill inte!


Jag behöver min moppe idag, så jag hoppas att det smälter bort till lunch. Idag skall jag iväg och träna, men innan det skall jag till COOP i Sisjön och hälsa på Imsavimsa som skall dema Dr Oetker's pizza där. Sen skall jag också hämta mitt paket med proteinpulver på posten. Fick en kommentar igår om att jag hade kunnat köpa pulvret lite dyrare på Fitnessbutiken, men då fått med 20 Swebar's. Fasen också att jag inte visste det! Marie-Louise undrade varför jag äter proteinpulver, och det är pga operationen. Vi opererade tar inte upp proteiner, kalk, B12 och vitaminer lika bra som icke-opererade och kan få underskott av dessa näringsämnen om vi inte tillför dem på annat sätt. Jag måste vara extra noga med proteinet och kalket eftersom jag, trots att jag äter extra mycket av båda sakerna, inte har tillräckligt bra värden. Nästa vecka skall jag ta nya prover, då får vi se om 3 kalktabletter/dag (istället för 2) samt ökat intag av proteiner hjälper. Jag skall be att få träffa läkaren sen när resultaten kommer och att han skriver en remiss till en dietist. Behöver en sån!

Trots snön så önskar jag er alla en bra fredag!

4 kommentarer:

  1. Trots lurig njure måste det ha varit skönt att det såg bra ut med stenar/cancer..

    Håller med om att det låter skumt med Lensway. Hur kan man med att ändra summan på det sättet. Om DE har gjort fel så får ju DE stå för det. Idiotiskt.
    Hoppas du får ett par glasögon som är bra och funkar nu bara..

    ..och JAG har inte beställt snön! Tvärtom beställde jag vår, men DET verkar ingen fatta. *muttrar*

    ;)

    SvaraRadera
  2. Ha det gott Lena och trevlig helg!

    Många kramar!

    Kati

    SvaraRadera
  3. Lovar att det var absolut inte jag som beställde det där vita.
    Trevligt att du kom förbi o att vi fick en pratstund :). O jordgubben var jättegod :), tack! Såg att de hade den sorten på Coop, 16.90 tror jag de tog där. De hade flera smaker.
    Kram

    SvaraRadera
  4. M: Ja, det är skönt. Jag var bara lite orolig, med tanke på mina föräldrars sjukdomar, men det är skönt att höra att allt är OK nu i alla fall.
    Orkar inte bråka med Lensway, jag har ju inte fått informationen skriftligen, så jag har inga bevis. Men mina erfarenheter med dem nu kommer i alla fall inte att få mig att bli kund där i framtiden...
    Våren kommer väl, men man blir lika besviken varje gång det kommer snö när man tror att den är på väg...

    Kram

    Kati: Du med! Kram

    Imsavimsa: Har COOP Swebar's? Det trodde jag bara såldes av Life, gym och butiker på nätet. Det lönar sig i alla fall att beställa online då de kostar ca 14,50/st där. Säg till om du vill dela en leverans. Det var väldigt kul att se dig! Kram

    SvaraRadera