söndag 3 april 2011

Dag 18 - Favoritmat

Passande tema idag, då jag har spenderat många timmar i köket. Jag älskar thai-mat, äter jag ute/köper hem så blir det alltid pad-thai med äggnudlar. Lagar jag själv är favoriten just nu Katarinas thai-gryta, som nu puttrar på spisen. Ett annat recept jag har fått ifrån henne är en kyckling- och bacongryta, det är också en favorit. Den skall jag laga i morgon.
Räkor och kräftor är också en favorit. Eller en god kycklingsallad. Eller räksallad. Det mesta jag lagar har kyckling eller nötfärs i sig, men en ny favorit är fläskfilé. Där har jag också fått ett gott recept från Katarina. Hon är verkligen bra på det där med att laga mat :) När hon kommer hit i sommar skall hon lära mig fler nya rätter, det ser jag verkligen fram emot.

Min farmor var väldigt duktig på att laga mat, tyvärr har jag inga av hennes recept. Hennes fiskgratäng.... mmm... Mammas rosmarinskyckling är inte dum den heller, men nu för tiden gillar jag inte skinnet, så då smakar den inte så mycket.

Förr i tiden gillade jag inte maten jag lagade själv, men det gör jag faktiskt nu. Jag har blivit modigare och modigare i köket, men behöver ett recept att utgå ifrån. När jag väl har ett recept så kan jag ändra det, men jag behöver något att börja med. Hittar jag en rätt som jag gillar kan jag äta den ofta. Jag lagar alltid storkok, som jag har gjort idag, och varje gång jag skall äta tar jag mat direkt från frysen och så in i mikron. Jag skulle inte fungera om jag hade varit tvungen att laga mat varje gång den skulle ätas, då skulle det inte bli någon mat lagad alls. Tur att det finns frys och mikro!

2 kommentarer: