onsdag 6 april 2011

Dumma provsvar!

Gomorron. Mätt igen. Undrar hur lång tid det kommer att ta innan jag vänjer mig vid att äta direkt när jag går upp? 2 dagar är ju inte så lång tid... Idag tog jag en knäckemacka med ost, skinka och en stor champinjon istället för yoghurt. Den tar jag med mig till jobbet istället. På något sätt känns det mindre motbjudande att äta knäcke än yoghurt... Mätt och illamående blir jag i vilket fall.

Igår ringde äntligen doktorn från vårdcentralen. Jag hade ju telefontid i måndags, men det tycktes de ha missat. Han ringde inte förrän kl 17.20 så jag undrar vilka arbetstider de har där... Provsvaren var i stort sett likadana som förra gången. Trots att jag numera äter 3 kalktabletter om dagen (1-2 är rekommendationen) så tar jag inte upp mer kalk. Samma med proteinet, där har jag verkligen ansträngt mig. Ingen skillnad. Ganska deprimerande. Han börjar fundera på om jag kan ha problem med bisköldkörtlarna. Inte de vanliga, som styr ämnesomsättningen, utan de som sitter brevid. Ha skulle i alla fall skriva en remiss både till läkaren och dietisten på obesitas på Sahlgrenska, så att de kan ta reda på varför jag inte tar upp dessa ämnen så bra. I och med att jag inte tar upp proteinet så bra så har jag förhöjda PTH-värden, vad det nu är, det är i alla fall inte bra alls. Hoppas nu att jag inte behöver vänta ett år på att få komma dit. Han tyckte att vi skulle se hur lång väntetid det är på obesitas innan jag börjar ta medicin för bisköldkörtlarna i alla fall. Och det var ingen idé att fortsätta ta 3 kalktabletter om dagen, jag kan lika gärna återgå till 2, det gjorde ju ingen skillnad.

När jag var färdigpratad med doktorn så var det precis dags att sticka iväg till Åby för gymintro. Det var inte direkt lockande att bege sig ut igen då det regnade, men det var bara att bita ihop. Det var jag och en tjej till som skulle gå "kursen" och ledaren Dennis. Vi hade båda fått fylla i en blankett med skador och hur mycket vi hade tränat tidigare. Först gick vi igenom konditionsmaskinerna, och jag fick testa både crosstrainern, som jag är lite för kort för, och den sittande cykeln, som jag gillade. Sen gick vi igenom ett program som skulle träna hela kroppen. Mycket hantlar var det, och det är ju enkelt och bra. Han föredrog hantlarna framför vissa maskiner som skulle träna motsvarande muskler. Några maskiner var det också på programmet och så "crunches" (sit-ups) på pilatesboll. Jag tror att det programmet blir bra, bara jag kan komma ihåg alla övningarna. Han skrev som en kråka på mitt kort, så det gäller att jag kan tyda vad där står nästa gång... Annars kan jag ju bara fråga något i receptionen.

Jag hade tänkt simma en liten stund när jag var klar i gymmet, men när jag gick ut för att kolla statusen i poolen mindes jag... man skall aldrig simma på en tisdag! MASS (simklubben) har 4 hela banor. De resterande 4 banorna är delade på längden och MASS har ytterligare 3 halva banor. 1 halv bana är till lekande barn. 2 halva banor till simskolan och ynka 2 halva banor till motionssimmare. Att säga att det var knökat där är en underdrift.

Tack för all positiv feedback för toppen! Som jag skrev så misstänkte jag att den skulle sitta så tajt, men jag var inte säker. Jag skall ha på mig den idag så får vi se hur det känns. Igår fick kollegan Ing-Marie rycka ut och hjälpa mig sprätta bort 2 stora lappar som satt i nacken på mitt gröna linne, fick panik av att det kliade och skavde så. Frågade andra kollegan Metka lite på skoj om hon hade en sprättare (Ing-Marie satt och kämpade med en stor klumpig sax och en matt-kniv) och det hade hon! Snacka om resurs :) Så det där med att klippa håret till ovanför axlarna är nu borträknat, jag kan inte ha det kliande i nacken, jag pallar inte det.

Norea, du undrade om armbanden till skåpen på gymmet. Det måste vara ett speciellt skåp som låses med sådana armband, så det funkar inte på gamla hederliga nyckelskåp. Det är ett vanligt tygarmband med en plastbit på och det innehåller ett chip som man håller upp mot skåpet och så låses det. Du får säga till dem på gymmet att de skaffar såna skåp :)

Ha en bra onsdag! Avslutar med en skön Maxine, det var ju ett tag sedan.

5 kommentarer:

  1. hej
    Trist med värdena. BLÄÄÄ!
    Själv är jag dålig med mina kalktabletter. Tycker de är vidriga att tugga. Men de andra medikamanterna går bra.
    Kram o hoppas det blir bättre

    SvaraRadera
  2. Vad trist med värdena!
    Har dom kollat D-vitaminet på dig?
    Jag har höjt bisköldkörtelprov o det visade sig att jag hade en rejäl brist på just d vitamin ett litet tips bara!!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Pratar du om arbetstider...min älskade svägerska...who is talking....hehehe?

    Hoppas du snart för tid så at det här med ämnesomsättningen fixar sig.

    Kramisar!

    Kati

    SvaraRadera
  4. Daisy: Jag hade tuggtabletter först, men de smakade apa. Samma märke (Calcipos D) finns också som sväljtabletter, så de tar jag nu. Mycket bättre. Kram

    Anonym: Alla andra värden är perfekta, så det är inget fel på D-vitaminerna :(

    Kati: Vaddå arbetstider? jag har inte jobbat över på 2 veckor eller nått... Jag var hemma när han ringde 17.20, så det så! Men du som sköterska borde ju veta att BIsköldkörteln inte har något med ämnesomsättningen att göra! :) Kram

    SvaraRadera
  5. Fan va trist att värdena inte är bra, hoppas läkarna kan hjälpa dig få bukt på eländet!

    Tycker du är duktig som kämpar med din "tidiga" frukost. Hejja dig!

    kramisar från mig som vet hur svårt det är.

    SvaraRadera