söndag 22 maj 2011

Det blir aldrig som man tänkt sig

Gomorron. Nu tror jag att jag skall strunta i stegtävlingen och istället bara lyssna på min kropp. Gjorde inte det igår och fick straffet på eftermiddagen... Men först började jag med lite korsord, fast inte så länge. Fick ett e-mail från Ellos med ett bra erbjudande: 40 % på en vara, 25 % på resten av ordern och ingen expeditionsavgift. Surfade runt lite och handlade detta:



Det skall bli spännande att se om shortsen går över mina feta knän som jag har komplex för. Det blev lite konstigt med ordern så jag fick ringa in, och då frågade jag om den angivna beninnerlängden var med eller utan uppvik. Det var i fullängd, alltså nervikta, och det är på gränsen att den längden räcker för att täcka knäna. Och baddräkten skall också bli spännande. Den jag har nu är alldeles utsliten och utstretchad. Skärningen vid låren är jättehög, och det är ju inte speciellt snyggt när man har feta lår...

Sen stack jag iväg till Willy's och handlade fläskfilé och direkt efter det simmade jag. Är fortfarande förundrad över att det är så få som simmar en lördag. Eller få och få... det är i alla fall bra mycket färre än vad det brukar vara. Det var skönt och jag simmade en timme.

Jag hade inte ont i höften när jag simmade, men jag hade ont när jag kom ut från simhallen. Stack hem, och när jag var nästan hemma fick jag se något jag aldrig har sett förut. Det var 14 personer på "en" cykel. 7 st ihopsatta cyklar på rad och 2 på bredden. De var ca 200 m från mitt hem, och det gick inte snabbt för dem. Jag moppade hem snabbt och hämtade kameran, och sedan iväg igen för att leta upp dem. Det var dock som bortblåsta, kunde inte hitta dem någonstans, jag som så gärna hade velat ha en bild. Jag hade inte mobilen med mig, annars hade jag ju kunnat ta ett kort med mobilkameran.

Väl hemma började jag göra Katarinas kyckling- och bacongryta (se receptfliken). Allt gick bra tills jag insåg att jag inte skulle kunna laga nästa rätt då jag hade slut på både vitlök och sambal oelek. Det är ju de viktigaste ingredienserna! Plockade undan allt och skulle ta en promenad till Maxi, allt för att få steg till stegtävlingen. Att gå dit gick bra. Gick först in på KappAhl för att kolla om de  hade något roligt jag kunde köpa för den 25 % kupongen som kom i brevlådan i fredags. Jag skulle också kolla på deras serie ShapeUp, framförallt såna där riktigt höga trosor som håller in alla magar. Där blev jag skitsur. De fanns i 2 storlekar: S/M och L/XL. XL är ju 46/48. Jag drar 42/44 i byxor. Trosorna i L/XL fick jag inte ens över knäna!! Vem är det som behöver sådana trosor? De med storlek S eller de som är större? Så dåligt att en kedja som har så bra med stora storlekar inte har något i serien ShapeUp som är större än XL (som alltså inte är XL utan mer L eller M). I vilket fall som helst så hittade jag ett par fina capribyxor, se bilden nedan, fast de jag köpte var vita.

De var sköna. Men nu kommer problemet. Jag stod där i provhytten och provade massa olika byxor, shorts och annat, och lyfte benet. Sen pajade höft-fan igen. Kunde knappt gå. Jäklar i min lilla låda vad ont det gjorde! Hasade in på Maxi och handlade det jag skulle och sedan hem. Det gick väldigt långsamt, en promenad som normalt tar 10 minuter tog nu över 40 minuter.

Det var inte snack om att fortsätta laga mat, det var horisontalläge som gällde. Jag kan inte sitta när jag har så här ont, ligga är det enda som funkar. Så det fick bli TV resten av kvällen. Är så förbannad på min kropp som sviker mig så! Trots att jag tycker att det är otroligt pinsamt att ringa till sjukförsäkringsföretaget, jag har ringt dem så ofta att det känns som om jag kan presentera mig som "hej, det är jag", så får jag nog ringa dem i morgon. Behöver göra ett nytt försök med en cortisonspruta. Gud vet hur jag skall kunna sitta i en bil 2 x 5 h nästa helg med så här ont. Vi skall ju till Småland och fira Maritas mammas 90-årsdag.

På tal om födelsedag så fyller min pappa år idag. Grattis pappa! Egentligen hade jag tänkt att åka med min syster upp till Ellös och överraska honom, men jag orkar inte sitta i en bil idag. Jag skall ringa honom snart istället.

Idag blir det fortsättning på matlagningen och INGEN promenad! Kanske en liten tur på gåbandet ikväll EFTER att jag har röjt undan för städerskan som kommer i morgon. Jag ligger ändå näst sist på stegtävlingen, så det är ingen idé att paja kroppen helt. Jag får acceptera att jag inte kan vara med och tävla, även om det tar emot.

Ha en bra söndag!

1 kommentar:

  1. Du gör rätt i som lyssnar på din kropp. Du går de steg du kan och var nöjd med det!

    Kram K

    SvaraRadera