fredag 20 maj 2011

Förbannde höft!

Gomorron. Vaknar efter ytterligare en tvådelad natt. Första halvan i sängen. Sen vaknar jag av att jag behöver gå på toa och har då förbenat ont i höften. Lägger mig i soffan istället, ombyte förnöjer, och lyckas somna om efter ca 1 h. Det innebär att jag sovit 5 h + 1 h. Vet inte vilken nytta den sista timmen gör, för jag är väldigt trött när jag vaknar.

Höften är inte bra. Jag har ofta väldigt ont i den. Jag måste rota fram mina papper från sjukgymnasten, har liksom slarvat med de övningarna ett bra tag nu... Hittar jag dem inte så får jag maila honom och be att han skickar dem igen. Det känns som om något är trasigt i höften, eller rättare sagt som om höftkulan saknar brosk eller nått, men så är inte fallet. Diverse magnetröntgen och undersökningar säger att felet är att muskeln som går på utsidan höftbenet har blivit för kort. Inget allvarligt alltså, men väldigt smärtsamt. Bästa sättet för mig att sova när jag har så ont är på rygg. Men då kommer nästa problem; min ischias är tillbaka. Den försvann ju för 2 år sedan när jag gått ner första gången med Xtravaganza. Sen kom den tillbaka i somras och har inte försvunnit igen. Att ligga på rygg utan att ha benen högt på kuddar är otänkbart. Att ligga på rygg med benen högt upp på kuddar gör väldigt ont i höften. Jag är "caught between a rock and a hard place" eller som vi säger på svenska "jag får välja mellan pest eller kolera". Trött på detta nu!! Trött på att min kropp motarbetar mig hela tiden både med smärtor och att inte vilja släppa på kilona.

Igår blev det jobb 2 h efter jag kom hem från Maxi. Fick åka med kollegorna och passade på att bunkra 4 kg kyckling som var på extrapris denna veckan. Massa nötfärs och annat, bland annat 2 kg vitkål, fick också följa med hem. Jag skall ha matlagningsdag på lördag, så det var skönt att få skjuts och slippa bära en massa.

Nu blir det snart jobb igen, så fort jag skrivit färdigt detta. Det är så himla mycket nu att det också är en orsak till att jag sover dåligt. Jag sover alltid dåligt när jag är stressad... Jag sa till chefen och VD:n igår att jag jobbar hemifrån idag också på förmiddagen, jag hinner helt enkelt inte vara på jobbet. Jag får så mycket mer gjort hemifrån... Så bra att det går att lösa på detta sättet.

Grannen Mary kom hem från Kina igår, jag fick en sidensjal som jag inte har en aning om vad jag skall göra med... En fyrkantig färggrann liten sak, i sjalettstorlek. Hm. Får se om någon av den äldre generationen vill ha den... Mary skall passa Cornelia nästa helg när jag skall på 90-årskalas i Småland (Maritas mamma fyller 90 på torsdag). Det var meningen att Corny skulle vara inne hos henne, i min gamla lägenhet (vi bytte för 4 år sen). Nu hade hon tänkt till och bryr sig så mycket om att Corny skall känna sig trygg. Under lördagen och söndagen kommer hon att komma in till Corny här i min lägenhet några gånger, och sen när det blir kväll tar hon sitt täcke och sin kudde och går in och sover på min soffa. Då slipper Corny bli orolig i en ny miljö. Väldigt snällt tycker oroliga mamman (jag).

Nu skall jag sätta igång och jobba igen. Ha en härlig fredag!

PS. Jag har tjatat och tjatat på Sebastian från Proderm som lovade och lovade att skicka ut vinsterna till Jennie, Katarina, Norea och mamma (och prov till mig) i tävlingen som avgjordes för över en månad sedan. Nu har en annan kille tagit över och det verkar hända något. Jag hoppas att ni får era vinster under nästa vecka. Skäms väldigt för detta, men jag har verkligen gjort allt för att de skall komma, men han har bara struntat i dem. Sorry! Mammas och Katarinas mobilnummer hade jag, så de kunde jag ge till den andra killen för SMS-avisering, ni andra får vänta en extra dag.

5 kommentarer:

  1. Trist med din höft, hoppas det hjälper när du gör dina övningar.

    Ser fram mot att få vinsten, när den än kommer :)

    Ha en bra helg
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag har inte trott vi skulle få dessa innan solbildsjakten var slut, även om jag förstår att du hade en fristående tävling och solbildsjakten slutar just idag, så för min del är det helt ok.

    Jag har haft problem med min höft och har fått enormt bra hjälp genom ett 10-veckors program på ett ryggcentrum. Något jag rekommenderar om det finns i Göteborgsområdet.

    SvaraRadera
  3. Tjingeling Lena!!

    Helgen är här...jippi!!

    Kati

    SvaraRadera
  4. Trist med värken i din höft, det är alltid jobbigt att ha ont.
    Vad jobbigt när det blir så där med vinster och så kan man inte ha kontrollen själv... Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Jag har fått min, nu har vi bara att vänta på brännande sol!! Oh sommar...var är du?
    Tack Lena för krämen!

    SvaraRadera