tisdag 10 april 2012

Åter till verkligheten

Gomorron. Ute regnar och blåser det, riktigt höstväder. Idag kan jag dock inte stanna inne och vänta med att klä på mig tills klockan 2, som jag gjorde igår... Jag tror inte mina kollegor skulle uppskatta det :)

Gårdagen var väldigt lat och skön. Korsord och fabriksåterställning av telefonen var det enda som hände före kl 2... Återställningen gick bra, behövde inte installera om alla appar som förra gången, de bara ploppade tillbaka. Alla utom RunKeeper. Den fick jag av någon mysko anledning hämta igen. Alla inställningar såsom larm och ringsignaler var också borta, och jag lyckas inte välja en annan ringsignal än de som är standard. Vår IT-kille och alla säljarna har likadan telefon, så jag antar att jag kan få hjälp med det dig. Tur att det inte ringer så ofta, för jag har ingen aning om vad jag har för ringsignal just nu...

När jag klätt på mig så satte jag igång RunKeeper och gick först till veterinären och handlade mat till Cornelia, och sedan till Maxi och handlade till mig. Hos veterinären passade jag på att fråga lite om Cornelia, som det senaste året har börjat tjöta så himla mycket mer. Både nattetid och dagtid, det är ett himla liv på henne. De föreslog problem med sköldkörteln, men då medföljer andra problem såsom att de äter mer, går på lådan mer men väger mindre. Inget av det stämmer. Hon är nog bara senil helt enkelt :) Alldeles nyss stod hon bakom skrivbordsstolen och tjötade, men då lyfte jag upp henne så nu ligger hon på min arm (och är tyst) medans jag skriver. Hon är som en bebis helt enkelt.

Efter middagen hemma så började jag "leka" med en app som brorsan visade mig i helgen. Den heter MyMovies och är fri för de första 50 filmerna. Men jag har bra mycket fler än 50 filmer, så jag köpte den igår. Den kostade 37 kr eller nått, så jag blev inte ruinerad. Nu är nästan alla mina filmer reggade. Några saknades i databasen, så jag har fotograferat fram- och baksida och angett streckkod och titel, och så kommer den in i databasen om ett par dagar. 2 av filmerna jag anmälde har redan kommit in. Så här ser appen ut:


Här kan man lätt bläddra genom hela samlingen, som ligger i bokstavsordning. Ibland hade man velat ändra ordningen, men jag vet inte om det går. T.ex. så reggas vissa filmer under den svenska titeln och andra under den engelska. Eller som Harry Potter där alla filmerna kommer i ordning utom den femte som kommer sist...


Sen kan man bläddra en och en så här också. Vill man läsa mer om någon film så klickar man på den och sedan finns massa data, hämtat från www.imdb.com där. Man kan också lätt kategorisera filmerna och om någon vill låna en så finns det ett enkelt sätt att regga det också. Jag TROR jag har några filmer utlånade, men jag har ingen aning, så nu är det slut med sådan tvekan :) Sen kan man väldigt lätt generera en pdf-fil med alla titlar ifall någon vill se vad det är man har.

Det tog ett bra tag och det var kvällen när alla filmer var inlagda. Idag blir det jobb och så skall jag till gyn direkt efter lunch. Får se om jag går och tränar idag, det var varit lite soffpotatis här i helgen... Men jag kanske hoppar det eftersom jag skall träna i morgon. Det är ju vuxenkväll i poolen då.

Hoppas ni har haft en skön påsk och åtminstonde fått lite ledigt. Ha en bra tisdag!

3 kommentarer:

  1. Hej Hej
    Trist att de ska krångla med wordpressHoppas de fixar sig snat.
    Vilken bra app du tipsa om. Man har ju en del filmer och när det lånas så harman ingen koll. Och alla är tyvärr inte ärliga att lämna åter eller är glömsk om en annan:)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror wordpress har kidnappat min adress för evigt...

      Kul att du gillade tipset, fick det av brorsan. Han har mååånga hundra filmer, jag har "bara" ca 150. Men det är ändå mycket att hålla reda på och det har hänt ett par gånger att jag kommit hem från affären med en film jag redan har... Kram

      Radera
  2. Ja,den är bra fyra bröllop och en begravning. Klart värd att se minst tre gånger.

    SvaraRadera