söndag 1 april 2012

Grönsaker idag!

Gomorron. Igår tänkte jag att jag skulle ha lite grönsaker till min frukost-havreklipannkaka idag, men det glömde jag helt bort. Nu sitter jag här mätt i magen och längtar till mellis istället, då jag får äta grönsaker. Tänk att man kan sakna något så mycket på en vecka. Tur nog så är det bara grönsaker jag har längtat efter, och det får jag ju äta nu. Värre hade det varit om det var något annat som jag inte får äta alls.

Vågen var alldeles för snäll igår med -0,9 kg på en dag, så jag var inte ett dugg förvånad när den tog tillbaka ett halvkilo idag. Slutresultatet för vecka 1 blev alltså -2,2 kg. Inte illa för att vara mig, min kropp är ju "känd" för att inte släppa ifrån sig något annat än under hot... Nu slutar den roliga perioden så nu skall jag FÖRSÖKA att inte väga mig varje dag. Söndagar är en bra vägdag.

Jag var så kall igår efter min moppetur till och från Valhalla, att det tog över 3 h innan jag kände att jag hade normal kroppstemperatur. Jag satt här inne i arbetsrummet med fleecetröja, duntofflor och en filt runt axlarna och löste korsord, så det gick ingen större nöd på mig mer än att jag frös. På eftermiddagen stack jag iväg till Maxi, behövde ju grönsaker :) Jag blev positivt överraskad när jag upptäckte att ICA's krossade tomater (de naturella) inte innehöll något annat än just tomater. De med smak (chili, vitlök, basilika) innehöll massa annat, bland annat socker, som jag inte får äta. Men med de naturella tomaterna kan jag ju göra min älskade grönsaksröra, bara jag utesluter böngroddar och bambuskott. Man skall tydligen också vara lite försiktig med morötter, för de innehåller väldigt mycket socker, men jag tar bara lite mindre än vad jag brukar. Jag kommer ganska långt med krossade tomater, körsbärstomater (delade), svamp och vitkål. Jäklar, skulle köpt zucchini också, det är ju gott i. Får nog ta mig en promenad till innan jag sätter igång.

Jag måste också göra fler biffar idag. Jag har ätit mycket biff, de blev supergoda de jag gjorde förra veckan. De är inte slut än, men de kommer inte att räcka hela veckan så det är  lika bra att laga dem idag.

Jag är lite sur på Samsung och mig själv för att jag har så dåligt minne... Min inspelningsbara digitalbox har nämligen en egenhet som jag inte fattar att Samsung inte har programmerat bort. Varje gång som vi ändrar till sommar- eller vintertid, så ändras redan programmerade program 1 h fram eller tillbaka. D.v.s. om jag har ett visst program på inspelning varje fredag mellan 21 och 22, och så ändrar vi till sommartid, så är helt plötsligt programmeringen mellan 22 och 23. Boxen kompenserar alltså för att den flyttar fram tiden 1 h, så idiotiskt! Satte mig igår kväll för att kolla lite saker jag spelat in under veckan, men det var ju ingenting som var rätt. Inte av det som jag har programmerat för inspelning varje vecka i alla fall. Jag fattar inte att jag inte kan komma ihåg detta! Det är ju samma visa varje höst och vår... Gaaahhh.

Idag blir det som sagt matlagning. Och tvätt. Och röjning. Städerskan skall förlusta sig i Paris i påsk, så hon kommer hit redan på tisdag :)

Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar