fredag 27 april 2012

Shoppat lite...

Gomorron. Fredag :) Härligt. Jag har inte tagit ledigt på måndag, så det blir ingen långhelg. Slutar kl 13 på måndag och sen är det ju ledigt på tisdag, så nästan långhelg i alla fall. Hoppas det blir bra väder...

Nu har jag shoppat loss lite så här på morronkvisten... Det är enkelt att beställa saker på nätet :) Först köpte jag en deal från Let's Deal som ger mig klippning och färgning för 450 kr istället för 1.600 kr. Jag vill ju ha slingor också, men får se vad det kostar extra, eventuellt hoppar jag över det. När de gråa håren kommer fram blir det ju som slingor :)


Sen fick jag ett mail från Toppformula, som sa att om man beställde något före 1 maj så är man med om en utlottning av en iPad 3. Kan ju vara kul att vinna en sån. Nä skämt åsido, jag köpte på mig ett lager av Omega 3 och multivitaminer, så nu kommer jag inte att behöva handla det på 7-8 månader.

Igår fick jag svar på proverna jag tog i förra veckan, med anledning av mina fingertopps-/nagelproblem, samt restless legs. Doktorn hade tydligen skickat ett brev till mig den 20:e, men det har jag inte fått än. Hon ansåg att alla värden var normala. Men sjuksköterskan jag pratade med nu sa att två värden var rödmarkerade. Det var S-ferritin (järn) och B12. Orsak: de var FÖR HÖGA!

Normalt för B12 är 140-500, mitt var 840 (tidigare prover har jag haft ca 430). Normalt för S-ferritin är upp till 150, mitt var 230 (tidigare prover ca 130). Detta var inte den läkaren jag brukar gå hos, men jag hade tur! Han var där igår och jag fick en telefontid med honom på eftermiddagen. Medans jag väntade googlade jag lite och blev förbluffad över att läkaren kunde säga att värdena var normala när de var för höga. När man har förhöjda B12-värden så utreds man för leukemi och leversjukdomar!

När han ringde så tyckte också han att värdena var normala. Att ha för höga B12-värden när man äter tillskott är inte alls ovanligt och inget alarmerande. Däremot att ha för höga värden när man INTE äter tillskott är en annan sak. S-ferritinet skulle jag heller inte oroa mig för. Men han tyckte ändå att jag skall ta om proverna om en månad eller så, så det blir ju lagom till 2-årsdagen i början av juni. Så jag vet alltså fortfarande vart mina ömma fingertoppar och rls kommer ifrån, men jag får väl leva med det...

Det har blivit dåligt med träning denna veckan, pga höften och andra saker. Får se hur det blir idag. "Lovar" ingenting. Är ganska slut efter en jobbig vecka, så jag kanske tar fredag direkt efter jobbet...

Ha en bra dag!

6 kommentarer:

  1. Äntligen fredag. Vi har planer på att grilla ikväll men här öser regnet ner. Hoppas det ger med sig. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det inget roligt väder... 11°C och storm, nästan. Grått. Inget regn (än). Det blir ingen grill för mig, tar nog lite räkor ikväll :)

      Radera
    2. Rotade runt i minnet och kom ihåg att för ett par år sedan hade jag stora besvär med restless legs och provade då Venastat som finns i hälsokostaffärerna. Det funkade rätt bra för mig. Kan det vara någonting att prova?

      Radera
    3. Tack för tipset. Läste lite och ser att där står: Före behandling ska kronisk venös insufficens ha konstaterats av läkare.
      Hm. Har ju ingen diagnos. Tror jag avstår. MEn tack ändå!

      Radera
  2. Har du provat att äta magnesium? Har man brist får man rls symptom mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både zink och magnesium var jättenormala. Trodde själv det var där felet låg, men icke. Magnesium skall ligga mellan 0,70 och 0,95, jag hade 0,83. Zink skall ligga mellan 9 och 15, jag hade 9,4.

      Radera