lördag 7 juli 2012

Matlagningsdag

Gomorron. Var är solen? Den har ju försvunnit. Igår kväll regnade det något kopiöst, idag är det bara grått. Just nu skall det vara strålande sol och 22°C kl 15 i morgon då jag skall ha mitt kalas, hoppas inte det ändras... Resten av veckan skall det bara regna.

Idag blir det handling och matlagning i långa banor. Jag har marinerat kyckling som skall grillas i ugnen idag, skall bjuda på sådan i morgon. De får också min grönsaksröra, sallad och klyftpotatis. Själv kan jag äta allt utom klyftpotatisen. Sen skall jag också steka en massa pannkakor, som skall serveras med glass och bär (jag gör min egen glass till mig och hoppar bären). Eftersom varken kycklingen eller pannkakorna kan göras så att de är varma när folk kommer, jag måste värma dem alltså, så kan jag lika gärna göra dem idag. Fick lite skrämselhicka här när jag skulle göra min havreklipannkaka för en stund sedan. Jag vred om vredet till plattan och pang så löste huvudströmbrytaren. Jag ställde tillbaka den och gjorde samma sak igen. Och en gång till bara för att vara säker... Sen kollade jag ugnen och resten av plattorna. Tack och lov funkar ugnen och de 2 innersta plattorna, men de andra 2 löser brytaren på. Nu jag kan i alla fall steka pannkakor och grilla i ugnen...

Pannkakorna som blir över på kalaset kommer jag inte få några problem att göra av med. Här är en supergod lunch eller middag på en proteindag:


En liten tunn pannkaka, bredd med vitlökskvarg. På det tacofärs (jag har hälften av mängden kryddor), röd lök (som är OK att ha på proteindagar, men inte mer än en lök (!) om dagen), samt de tillåtna 30 g ost under 7 % fett (här Västan 5 %). Pannkakorna har jag i frysen med smörgåspapper emellan, tacofärsen är fryst i 70 g portioner som är lagom för mig. Tar bara någon minut att sätta ihop och sedan 2 minuter i mikron.

Igår kom jag på en sak... Jag kom på att när jag började min viktresa för 4 år sedan så var mitt första mål att kunna se mina tår... Jag hade också ett skärp som jag hade på sista hålet. Igår när jag knäppte brallorna efter ett toabesök kom jag på att jag inte bara ser mina tår, utan hela mina fötter. Jag använder också samma skärp fortfarande, fast 14 hål längre in. Änden på skärpet når precis fram till hällan som är mitt på ryggen. Jag skall ha samma skärp tills jag är klar...


Nu skall jag gå en ronda i lägenheten och ställa om alla klockor som blinkar efter strömbortfallet, klä på mig och se om jag kan göra något åt denna dagen. Undrar NÄR det kommer att börja regna? Vill helst ta handlingen när det är uppehåll. Det får i alla fall bli moppen med kärra idag, för jag skall ha en hel del... Då passar jag på att köpa kattsand också, det är inte lätt att släpa hem 10 kg på något annat sätt... Nackdelen med att inte ha bil (eller körkort).

Ha en bra lördag! Någon som gått på semester? Själv har jag nu TVÅ veckor kvar.

1 kommentar:

  1. fasen va häftigt det där med skärpet! tänk när det går två varv runt sen ;)
    jag har slutat med jeans...
    känns lite tomt men var nödvändigt sedan röva flyttade fram på magen :/
    nåja, glad söndag får det bli i vilket fall.
    kram från dalsland//

    SvaraRadera