lördag 9 mars 2013

Fick sova!

Gomorron. Vaknade klockan 5, men då hade jag sovit bra länge. Jag fick en karta med sömntabletter av min styvmor Marita igår, som jag ville testa (alltså bara ett piller åt gången!!). Jag brukar bli väldigt bakfull av den typen av mediciner, så jag ville testa på helgen. Och jag sov! Först, utan piller, somnade jag på soffan vid 19-tiden. Fullständigt slut. Sov väl 1-1,5 h innan jag flyttade in i sängen. Tog mitt piller och läste 10 minuter innan jag somnade. Vaknade, vad jag minns, en gång i natt och var på toa. Var väl vaken en halvtimme, men sen somnade jag igen. Så förutom avbrotten har jag nog sovit 9-9,5 h i natt. Känner jag mig pigg? Nja. Men jag är i alla fall inte supertrött eller bakis från tabletten. Skall ta en ikväll med. Vore ju underbart om den funkar så jag får sova. Imovane heter den.

Direkt efter jobbet igår blev det en promenad till veterinären för inhandling av kattmat och sedan vidare till Maxi. Där blev det handling av ingredienser till dagens matlagning. Sen vidare hem där jag "dog" på soffan. Helt slut, fysiskt och psykiskt. Detta var som sagt en överjävlig vecka. Vill ha bättre veckor NU.

Igår när jag var hemma på lunchen så kom posten, och med den ett brev från läkaren på vårdcentralen. Jag var ju där för någon vecka sedan och tog lite prover och pratade med en praktikant. Sen fick jag också prata med hans handledare, och det var han som skrivit nu. Praktikanten ringde ju i början av veckan (eller när det nu var, är lite tidsvill) och sa att proverna på den joniserande kalken och D-vitaminen låg precis i underkant. Nu skrev läkaren att jag låg under gränsvärdet både på D-vitamin och kalcium. Han vill att jag skall öka dosen. GAAAH! jag äter ju redan 4 dagsdoser med kalcium! Varje tablett innehåller 500 mg kalcium och hälften av tabletterna jag tar (Calcipos D) innehåller 400 IU D-vitamin och hälften (Calcipos D-mite) innehåller 200 IU D-vitamin. Jag får alltså nu i mig 2.000 mg kalcium och 1.200 IU D-vitamin. Lååångt över normal dagsdos, men jag som GBP-opad tar ju inte upp sånt här lika bra.

Frågan är bara hur jag skall öka dosen. 1 eller 2 tabletter? Vilken av dem? Han skrev att jag inte behöver öka D-vitamindosen när jag vistas i sommarsolen... Måste nog ringa honom på måndag och få förslag på hur jag skall göra. Han får nog skriva ut en tredje variant till mig, Calcipos, som bara innehåller kalcium och inget D-vitamin, som jag får ta sen när solen kommer. Jag är i alla fall tacksam för att han hörde av sig för jag vill inte ha större brister än så här. Jag har läst om/hört om så många opererade som får allvarliga brister på S-ferritin, järn, B12, D-vitamin osv med allvarliga fysiska symptom. Där är jag inte än i alla fall.

Nu skall jag fortsätta lösa lite mer korsord innan jag tar tag i matlagningen. Ha en bra lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar