måndag 10 juni 2013

Å så var det det här med sömnen...

Gokväll. Lika bra att skriva en rad eller två nu, ifall jag är lika trött i morgon bitti som jag var i morse. Då fick jag ställa fram larmet en timme när det ringde... Sedan Cornelia togs in hos veterinären i tisdags så kan jag bara inte somna på kvällarna. Detta trots sömnpiller... Det har ALDRIG hänt mig tidigare, jag brukar somna direkt när jag släcker lampan, om inte innan (jag har timer på lampan så det gör inget om jag somnar när jag läser). Igår låg jag och vände och vred på mig i nästan 2 h.

Kan saknaden efter Cornelia göra att jag inte somnar? Eller är det allt som händer i mitt liv som gör att det är svårt? Hm. Ikväll skall jag sätta på ett avsnitt av någon serie på min surfplatta och ha den på sängbordet, så får vi se om jag somnar. Jag brukar ju annars inte ha några problem att somna i soffan framför TV:n, men det är skönare att ligga i sängen.

Annars försöker jag intala mig själv att det är bra att inte ha katt. Att livet blir enklare. Vet inte riktigt om jag har lyckats övertyga mig själv... Här är några fördelar:

  • Man kan äta lax och räkor utan att ha en skrikande katt som vill ha (men inte får då hon inte tålde).
  • Man kan stänga dörren till badrummet vid tvätt och tumling och slippa massa oljud.
  • Man kan sticka iväg till Ellös över en helg.
  • Man kan sitta i en trädgårdsstol på lunchen, och inte dra fram hammockdynorna för att "någon" absolut skall ligga bredvid.
  • Man kan sitta i de nya möblerna på framsidan utan att "någon" sitter i fönstret och vill vara med.
  • Man slipper snubbla på alla små pallar som stod överallt (hon hade artros i bakbenen och kunde inte komma upp i soffan/sängen).
  • Jag kan pärla vid köksbordet och spara ryggen istället för att sitta hukad vid soffbordet med en katt i knät.
  • Man slipper katthår på allt.
  • Man behöver inte riskera att trampa i en spya på mattorna.
Men så är det ju detta att det är förbannat tomt.... Men jag skall i alla fall inte kolla på nya katter förrän efter Kreta.

Lördagen och söndagen på Ellös var sköna. Vädret kom och det var varmt och skönt. På lördagskvällen satt vi ute på mormors altan och åt thaimat, jag och mormor och alla hennes barn med respektive (förutom min styvmor då). Det var gott! I söndags packade jag och tog det lugnt. Bussen hem gick 15.35 och det skulle ta 2,5 h eftersom jag skulle åka tåg mellan Stenungsund och Göteborg (snabbare än buss). Men av någon anledning var det tåget inställt, så alla vi på OrustExpressen skulle alltså ta ordinarie buss en halvtimme senare. Tillsammans med alla andra som skulle ta den. Inte hade de satt in någon extrabuss heller. Fast föraren ringde efter en och den kom på 5 minuter, så det löste sig. Men jag var hemma nästan en timme senare än jag skulle vara. Helgen som kommer stannar jag hemma, men Midsommarhelgen och helgen därpå skall jag till Ellös igen.

Slängde in en maskin tvätt och stack och handlade, sen fanns det ingen ork kvar i mig. Idag hade jag tänkt åka till Plantagen och köpa lite blommor, i alla fall till framsidan. Där står idag bara liket efter förra årets Bollchryss... Men kedjan på moppen är slack igen, hur sjutton den nu kan vara det när det var 3 veckor sedan de sträckte den.... Vågar inte köra annat än till verkstan i morron. Alltså inget Plantagen idag och ingen morronsimning i morgon, som jag hade planerat... Det är inte speciellt långt till Plantagen, ca 2-3 km, men jag klarar ju knappt de 800 m jag har till jobbet så jag vågade inte. Får se om jag kan lösa det i morgon.

Ha en bra kväll!

1 kommentar:

  1. Tänk att de där små liven kan sätta så starka spår i vår vardag.. Jag känner samma sak när vår katt av någon anledning INTE stryker sig kring benen eller ligger i soffan bredvid - var ÄR han? ..och så måste jag gå och leta. Detta TROTS att jag är allergisk mot honom och egentligen inte ska gosa och trots att han inte är "min" katt mest, utan hustruns och sonens..
    Utan honom skulle det vara så tomt, så jag förstår verkligen att du saknar, trots att det är bra utan ibland.

    SvaraRadera