onsdag 24 juli 2013

En liten roadtrip

Gomorron. Vaknade vid 7 till en mulen himmel, men nu skiner solen och det blir säkert en lika underbar dag idag som det var igår. Fast det var lite väl varmt för att sitta nästan 3 h på bussar... speciellt den sista som inte hade AC. Jag har alltså varit ute på en liten roadtrip!

I måndags morse packade jag ihop alla mina saker och flyttade ut ur mormors vävkammare. Alla mina saker ställdes inne i Maritas lägenhet, och så packade jag en weekendbag med det jag skulle behöva det närmsta dygnet. Det blev en fullpackad väska... Resten av dagen spenderades under parasollen med mitt korsord. Klockan 14.43 gick bussen mot Henån. Där bytte jag till bussen mot Uddevalla och sen vidare med bussen mot Kungshamn. Strax utanför Kungshamn bor Angela, som jag skulle hälsa på.

Angela och jag har träffats 2 ggr tidigare, men vi har pratat många timmar i telefon för ett par år sen. Hon kom och hämtade mig vid bussen och vi gick upp till hennes fina lägenhet på ett berg. Efter en stund satte vi igång med middagen och det var bara delikatesser som bjöds: till förrätt delade vi på en kvart färska Smögenräkor. Sen var det varmrökt lax till varmrätt. Hon åt potatis och jag åt mina stekta sjögräsnudlar. Jag stekte upp ett helt paket (300 g = 3 portioner), men använde lika mycket Sambal Oelek som om jag stekte bara en portion. Ändå tyckte Angela att det var för starkt... jag är knäpp när det gäller stark mat :)



Till detta serverades det vin så klart. Vi tjötade på ganska ordentligt och när det blev kallt gick vi och hämtade varsin tröja.

Sen var vi ute och kollade på supermånen. Såg ni den? Den gör sig inte alls lika bra på bild som i verkligheten.



Om man går upp lite på berget som Angela bor på så ser man havet. Å vad jag älskar havet. Hela jag blir alldeles lycklig när jag är så nära havet. I skrivande stund sitter jag förresten ute på Maritas altan med det lugna, vackra havet precis framför mig. Sjöfåglarna skriker och solen skiner. Precis så som jag vill ha det. Jag tror jag stannar här.... det blir lite knepigt med jobbet å så, men.... ;)

Åter till min roadtrip. Vi gick och la oss strax efter midnatt. Angela trivs så bra i sin soffa att jag fick hennes säng och hon sov där. Jag sov länge, ända till efter 8 tror jag. Efter frukost på altanen så stack vi iväg. Först till bolaget i Kungshamn där vi bunkrade varsin bag-in-box. Min skulle med hem till Ellös... tungt... Sen skulle vi bara titta lite på Kungshamn från bilen, målet var att åka till Smögen. Jag har inte varit i vare sig Kungshamn eller Smögen på säkert 30 år... underbart att återse. Men när vi kom ner till hamnen, vad såg jag då?


En Zitabåt! Jag var ju bara tvungen att åka med. Om någon har missat det är ju mitt nätalias just "zitalena". Båten går mellan Kungshamn och Smögen och det kostar 30 kr enkel resa. Det fick det vara värt. Vi parkerade bilen och gick tillbaka till båten.


Här sitter jag på båten och vi har just lämnat Kungshamn. Jag har en väldans ångest över att ha linne på mig, men jag börjar lära mig att strunta i vad "folk skall tycka". Det är mina enormt fladdriga armar jag har ångest för. Och magen, men den syns ju lika bra i en t-shirt. Den måste bort snart!! Men armarna går inte att göra något åt om man inte tar till kniven, så det får jag leva med tills/om det är dags att operera sig.

När vi kom iland i Smögen gick vi först till Angelas jobb på Hållö bar och lånade toan. Skönt att slippa leta :) Sen jobbade vi oss igenom nästan varenda affär på bryggan. Jag hittade ett par sandaler som jag bara var tvungen att köpa. Det var i en affär som heter Skohälsan, och de hade sandaler med rund botten, skitsnygga, för bara 199 kr.


Jag tog genast på mig dem och det började genast kännas i rumpan och fötterna att jag inte hade platta skor på mig. Jag får vara lite aktsam med min rygg/höft, men det gick bra igår. Vi vandrade vidare och jag köpte även en topp som var som en lite tjockare t-shirt med snyggt fall i färgen röd/orange. Inte alls min färg, men till vita shorts var den riktigt snygg. Ni får kanske en bild på den någon annan gång :)

När klockan närmade sig halv 2 gick vi tillbaka till Angelas jobb för att beställa mat. Vi delade på en stor räkmacka, det blev alldeles lagom.



Sen var det dags att lämna vackra Smögen. Det såg ut ungefär som när jag var där sist (30-35 år sen) bortsett från att båtarna i hamnen var väldigt mycket större nu.


Hej då Smögen! VI ses igen! Och strax därefter Hej då Angela. Vi hade det jättemysigt och jag gör gärna om det någon gång! Tack så mycket för allt!!

Bussarna hem tog lika lång tid som dit, d.v.s. nästan 3 h. Sista bussen hade ingen AC så jag höll på att smälta bort, men chauffören öppnade takluckorna när jag påpekade att AC:n var trasig, så det gick ganska bra. Hemma på Ellös satt alla på mormors altan och åt middag, det fanns lite till mig med så jag satte mig i hammocken med ett eget litet bord.

Sen gick jag över "till mig". Jag är nu ensam i Maritas lägenhet då hon åkte med min syster med familj till Spanien igår. Jag tog ett glas kallt vin och satte mig på altanen med min korsordstidning och bara njöt.


Vad är det förresten för sjöfåglar som låter som vildvittrorna i Ronja? Inte alls likt måsarna, och jag tror aldrig jag hört dem så starkt tidigare. Tycker de ser ut att vara svarta...

I alla fall satt jag på altanen ett bra tag efter solen gått ner bakom berget. Sen tänkte jag gosa ner mig i soffan med säsong 2 av NCIS, men det "sket sig". Tydligen var det region 1 på DVD:erna och både Maritas DVD-spelar och min dator är region 2... Men hemma på min DVD-spelare funkar det, så jag får väl fortsätta kolla där. Istället fick jag kolla på Murdoch mysteries som jag laddat ner till datorn.

Nu kommer solen runt husknuten och jag ser inte skärmen längre. På tal om det har jag bestämt mig för att köpa en ny dator. En med matt skärm, mamma har en sådan och hon säger att man ser jättebra ute med den. Jag sitter ju så pass mycket ute att det är viktigt. Sen skall den ha WIndows 7 också, jag vill inte ha åttan. Får se vilken det blir, jag tar det när jag kommer hem.

Ha en bra onsdag (för det är väl onsdag idag???).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar