måndag 29 juli 2013

Hemma igen

Gomorron. Eller rättare sagt Gomiddag. Å vad det är skönt att vara hemma igen! Borta bra men hemma SÅ mycket bättre :) Det var länge sedan jag var borta så här länge från mitt hem, 10 nätter är ju ett tag.

Mina dagar var ganska lata efter det att jag kom hem från Kungshamn. Onsdag till fredag var det bra väder och jag satt en del ute på altanen och hade det bra. På fredagen hade jag mormor Inga och Janne på middag:


Jag bjöd på Katarinas marinerade fläskfilé och den blev väldigt uppskattad. Janne ser lite rolig ut när han sitter och skålar med tom hand, men det beror inte på att jag är snål med vinet och inte har gett honom något :) Han dricker aldrig något till maten.

Jag har också badat en del, eller rättare sagt, jag följde med kusin Gianni och hans son Simon och badade 2 kvällar. Jag dök faktiskt från trampolinen, ca 2,5 m. Det tog en stund innan jag vågade det, började med andra trappsteget, gick upp till första, och sen bryggan för att till slut våga från trampolinen. Här är några stilstudier. Jag tycker att jag ser ut som en fet tunna, men det bjuder jag på.



Efter första kvällen fick jag förbaskat ont i båda öronen, hade jättesvårt att somna på kvällen på grund av detta. Jag har ju alltid haft problem med mina öron och de gillade inte alls att dyka. Jag vet att pappa hade samma problem, så jag rotade runt lite hemma och hittade hans simproppar. De hade jag på mig andra kvällen och fick inga som helst problem efter det.

Lördag och söndag regnade det en hel del, och det passade ganska bra eftersom jag bestämt mig för att Marita skulle komma hem till en nyskrubbad lägenhet. Det tog faktiskt 2 dagar att städa den lilla lägenheten, och när jag gjorde det så insåg jag att det helt legitimt för mig att ha städerska, för så här skulle jag inte kunna hålla på hemma varje eller varannan vecka. Jag städade en halvtimme/en timme och sen kollade jag på lite NCIS medans min värkande axel fick vila. Vid 12 på söndagen så fick jag ett SMS från gamla barndomskompisen Viveka, där hon berättade att familjen skulle upp till Orust för att kolla på ett sommarställe. Efter det skulle de komma till Ellös och hämta mig så att jag slapp åka bussen hem idag klockan 6.05. Snabbt in till Inga med 1,5 kg kycklingfilé, fjäska lite (behövdes inte mycket) så att hon skulle laga middag till oss alla. Jag ville inte göra något i Maritas nyskrubbade kök! :)

Strax efter klockan 4 kom de och vi hade en mycket trevlig middag. Jag var helt färdigpackad så det var bara att ge sig av när vi ätit färdigt. Å vad skönt det var att få åka hela vägen fram till dörren. Jag hade stora resväskan med mig och den hade det inte varit lätt att baxa på och av bussar....

Direkt när jag kom hem stack jag iväg och handlade mina 4 basvaror: kvarg, ägg, kalkon och rostbiff. Med det i kylen så klarar jag mig mycket långt. Från och med idag är det full fokus på Dukan igen. Nu känner jag mig redo och vaknade i morse med ett "jäklar anamma" som det var länge sedan jag kände. Jag passade på att sticka iväg till vårdcentralen för att ta mina prover, inför läkarbesöket (3-års kontroll efter operationen). Nyss hemkommen och med mitt Dukanbröd i magen är jag redo att ta mig an dagen.

Jag började med att nyss köpa en ny dator (eller rättare sagt beställa). Kände bara att jag ville ha en ny dator, och har lovat bort denna till en person om jag får en låda byggd till altanen). Det blir en med matt skärm så att jag kan sitta ute och se datorn bättre. Tyvärr måste jag säga att det blev en med Windows 8, hade nog helst velat ha 7:an igen... Men det gick inte att komma undan. Trodde jag skulle få betala 8.000 eller något, som mamma betalade för sin nya, men jag hittade en Samsung (samma märke som jag har nu) för 4.999 kr på inet.

Jag fick mig några goda skratt igår. Innan jag åkte så gömde jag min nyckelknippa, och sen ägnade jag säkert en halvtimme åt att leta efter dem.... På kvällen så letade jag lika länge efter min surfplatta... fast den hade jag visst inte gömt utan lagt under soffbordet... När jag letade efter den så hittade jag, bland mina tröjor i garderoben, en extern hårddisk som jag inte hade en aning om att jag ägde. Kollade just vad det var, och det var sant, den var inte min. Det är Maritas :) Puh. Trodde jag blivit helt senil.

Jag har missat att berätta en glad nyhet. Ni som är vänner med mig på Facebook har kanske sett bilden, men titta:


Detta är Maggie. I morgon blir vi sambos!! Hon fyllde 3 år på min födelsedag, bara det är ju ett tecken. Det är kompisarna Jenny och Magnus som äger henne. De har 2 andra katter, och Maggie måste banta... :) Helt omöjligt med 2 andra katter varav en är en unge. Sen ville de också ta en hona på foder, för uppfödning. Så jag hoppas allt går bra för både Maggie och mig, samt att deras planer går i lås, för då blir vi sambos en längre tid.

Nu skall alltså både Maggie och jag banta :) Cornelia vägde ca 3,1 kg innan hon dog, och om hon la sig på mitt bröst tyckte jag att hon hade den vikten i varje tass... Maggie väger 8,5 kg.... jag kommer att dö om hon går på mig... Wish us luck!

2,5 semesterdagar kvar, börjar jobba på torsdag. Sen jobba 4 veckor innan Kreta... :)

Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar