måndag 1 juli 2013

Ett sista hej då

Gomorron. Måndag igen. Näst sista måndagen innan semestern för min del. Jag har flyttat lite på min semester för jobbets skull, så min första semesterdag är torsdagen den 11 juli istället för måndagen den 15 juli. Sen skall jag ha 3 veckor ledigt. 1,5 av dessa veckor skall spenderas på Ellös, resten av tiden blir jag nog bara hemma, ifall inget annat dyker upp.

I fredags kom min bror och hämtade mig på jobbet halv 5, och så åkte vi hem och hämtade min packning. En kvart senare var vi på väg. Vi hamnade i lite köer, men inte så farligt. Jag tror det tog ganska exakt 2 h att köra upp (inkl. ett stopp), så det var inte så farligt. Syrran med familj hade slått upp tält framför min styvmors lägenhet, men jag sov inne i lägenheten och lillebror hos mormor. Vi samlades alla och åt lite plockmat och hade det mysigt.

På lördag morgon fick jag ett SMS vid halv 8 (tur att jag såg det då jag hade telefonen på ljudlöst) om att systern och svågern stod utanför dörren och att jag skulle komma ut. Marita fyllde år och vi skulle sjunga. Brorsan väcktes och vi snodde en kvist doftjasmin ur grannens häck. Vi sjöng (inte fint) och lämnade över vår present, sen var det lika bra att fixa frukost då vi ju var vakna :)

Många timmar ägnades sedan åt att skriva tackkorten, det tog mycket längre tid än vi trodde det skulle göra. Det var skönt när det var klart. Födelsedagsmiddag intogs inne hos mormor tillsammans med alla Maritas syskon med respektive. Varmrökt lax och sedan glass med bär.

Regnet öste ner hela dagen så vi fattade ganska snart att "sjösättningen" av pappa inte skulle kunna ske under lördagen. Däremot lovade SMHI att det skulle vara sol och uppehåll i alla fall på förmiddagen på söndagen. Klockan 9 samlades vi alla inkl. min farbror och faster som kommit, och gick ner till de 2 båtarna. Dels Maritas segelbåt och dels hennes brors motorbåt.


Vädret var helt perfekt med vindarna från rätt håll. Jag konstaterade att det var 10,5 år sedan jag var på sjön (nu räknar jag inte Styrsöbåtarna och diverse färjor som sjön), 2002-2003 när jag var och firade jul och nyår med pappa och Marita på Martinique...


Vi skålade i lite whiskey och sen sa vi hej då till pappa. Det mesta av askan sjönk, men lite gled iväg söderöver, precis åt rätt håll.


Vi gick in igen och de som var i Evira fick sig en segeltur (avis). Lunch intogs hos mormor och sen åkte jag och brorsan hem.


Gullholmen. Hit skall jag försöka ta mig när jag kommer upp på semestern.

Väl hemma så satte jag direkt igång med att fixa blommor till altanen. 2 turer till Plantagen fick det bli, köpte för lite blommor första vändan (jag hade inte fått med mig fler ändå). Jag gillar kaos och köpte det jag tyckte var fint (och inte för dyrt) och blandade hej vilt.


Nu har vi inget mer att göra när det gäller pappa. Tackkorten är skrivna och postade. Askan är strödd. Det känns tomt. Men jag har massa kort på honom och lite av hans kläder. Jag provade ett par capribyxor i lördags som passade mig perfekt. Visst, herrmodell precis som tröjan jag visade i förra inlägget, men det ger jag blanka f-n i. Jag gillar att vara omgiven av kort på honom och hans saker/kläder. Jag är så himla bra på att stoppa huvudet i sanden så jag behöver påminnas.

Nu skall jag alldeles strax iväg på stötvågsbehandling. Hoppas detta blir sista gången, jag är trött på att plågas nu. Han kommer att fråga hur veckan har varit och jag måste nog svara att jag inte vet... Jag var ju på gymmet i onsdags och smärtorna jag har haft efter det vet jag inte om det är träningsvärk eller vanlig smärta. Jag tänker i alla fall sticka till gymmet idag också för att spä på träningsvärken...

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar