torsdag 5 september 2013

Hotellbyte, Knossos, Heraklion och stranden

Gomorron. Sitter på balkongen med datorn i knät. Klockan är 8.04 och om en timme ganska exakt går bussen. Jag skall på utflykten "Det gömda Kreta". Utflykten jag skulle åkt på förra året, men den blev ju inställd.

I måndags bytte jag alltså hotell. Jag är förundrad över att taxichauffören inte körde ihjäl oss på vägen hit, för fy fasen vad alla kör som vettvillingar. Visserligen finns det en mittlinje på den 2-filiga motorvägen, men inga andra filmarkeringar. 2 filer där bilar kör i rad om 3 eller 4 och OJ där kom visst någon från andra hållet, då kör vi in rakt framför en annan bil. Jag har aldrig tidigare varit med om så många tvärnitingar på en motorväg...

Smått svettig kom jag fram och möttes av föreståndarinnan och bartendern Valentino. Båda kände igen mig från förra året! Jag trodde jag skulle få samma rum som då, de har inte så många små rum, men jag fick ett rum på andra våningen, en tvårumslägenhet med två balkonger! Alltså bra mycket mer än vad jag betalar för. Så här är utsikten:

Jag packade upp och gick ut på en promenad för att handla lite frukostvaror och orientera mig lite. Fast först gick jag till favoritrestaurangen Farmers House och åt lunch. Även servitören kände igen mig från förra året. Fattar inte att de kan ha så bra minne.

På min promenad köpte jag en ring till (har inget kort), lik den jag köpte förra året fast för andra handen. Jag hittade också en väldigt intressant isglass som jag bara var tvungen att köpa:

Den var inte alls dum! Tillbaka till hotellet för lite pooltid. På måndagar har de grillkväll med dansuppvisning, jag hade först inte tänkt gå på denna. Men jag kände att det vore ett bra sätt att lära känna några på hotellet, så jag anmälde mig. Och jag hade exakt samma klänning som förra året inser jag nu när jag kollar på kort. Men jag känner mig som ett ufo i klänning, fast till och med jag kan se att jag är fin i den. Måste träna på detta med klänning...

Det var exakt samma upplägg som förra året, med samma dansare:

Tisdagen så bjöd på utflykt, även denna skulle jag åkt på förra året, men den blev inställd. Knossos och Heraklion skulle beses. Först var det en väldigt lång bussresa, där jag satt med andan i halsen hela tiden. Chauffören körde så fort att jag trodde vi skulle välta i kurvorna. Vi åkte på motorvägen utefter kusten, och jag såg nog ett hundratal små altare (ser ut som små kyrkor) utefter vägarna = någon har dött där. Inte så där upplyftande att se då man sitter och är rädd... Efter dryga 2 h var vi framme i Knossos. Kul att ha sett, men det var inte så storslaget som jag hade föreställt mig att det skulle vara. Lyssnar just nu (igen) på Elisabeth Nemerts Vindarnas ö som handlar just om Knossos för 4000 år sen eller nått.

Här kommer lite bilder:

Varmt var det, så när den guidade rundturen på 1,5 h var klar och vi hade fri tid, gick jag genast för att köpa en isglass. Även denna gången hittade jag en intressant glass:

Varför säljer GB inte sådana här Solero hemma? ;)

När vi var klara med Knossos var det dags att åka den korta biten till Heraklion, Kretas huvudstad. Där fick vi 2,5 h fri tid. Vi fick en karta där de bästa shoppinggatorna markerats, men jag lyckades genast gå vilse. Men jag fick se lite mer av Heraklion i alla fall! Jag hittade en restaurang nere vid vattnet där det fläktade gott.

Där blev jag sittande ett bra tag. Dels för att jag hade beställt en liten karaff med vin (billigare än ett glas!) och dels för att de hade gratis WiFi. Var trött på att gå och gå och gå så det var skönt att sitta ner lite.

Tack vare vinet sov jag som en stock på hemresan. Jag slapp sitta med andan i halsen när vi nu körde på stup-sidan av kustvägen. Tack och lov för det!

Väl hemma igen var jag fullständigt slut, trots min lilla "nap". Det blev lite tid i poolen och sedan middag på Farmers House. Kyckling souvlaki med en väldigt god barbequesås.

Efter det satt jag i baren och försökte prata med några danskar. Jag har lite problem att förstå danska, speciellt om de som pratar inte är riktigt nyktra...

Sen avslutades dagen på det bästa sättet:

Jag satt i flera timmar på altanen och såg på många avsnitt av NCIS och bara hade det bra.

Igår var det stranden som gällde hela dagen, eller rättare sagt det blev 4 h. Sen tog min korsordstidning slut och jag fick gå tillbaka till hotellet. Stranden är en jag upptäckte förra året, ganska liten men väldigt trevlig. Inga höga vågor och bara sand.

Det finns också en liten strandbar där man kan köpa enklare förfriskningar.

Sen hem till poolen alltså.

Middag på samma ställe igen och sen en tidig kväll.

Idag blir det alltså utflykt hela dagen och i morgon checkar vi ut klockan 12. Sen kommer inte bussen och hämtar oss Göteborgare förrän vid 22.00 eller något (planet går 00.30). Man får ställa in bagaget i ett rum och sen har de en dusch i källaren där man kan byta om. Det blir nog bra.

Nu skall jag ta mitt pick och pack och gå upp till huvudgatan där bussen kommer och hämtar mig om en halvtimme.

Ha en underbar dag! Det tänker jag ha. Om jag överlever den livsfarliga bussturen vill säga...